Endesa ha estès l'ús de la intel·ligència artificial a totes les seves àrees d'activitat, incorporant-la tant en Generació, Distribució i Comercialització, com en àmbits interns de Fiscalitat, Recursos Humans i Atenció al Client. La companyia assegura que aquesta integració de la IA en la seva estructura empresarial busca augmentar l'eficiència, reforçar la seguretat, millorar l'experiència dels usuaris i avançar cap a un model energètic "més sostenible i intel·ligent".
Segons l'elèctrica, aquesta estratègia està permetent optimitzar els processos operatius, enfortir la protecció de les instal·lacions, enriquir la relació amb els clients i, alhora, posar de relleu el treball humà. Tot això amb l'objectiu de configurar una organització més innovadora, proactiva i preparada per liderar la transició energètica.
Per materialitzar aquesta transformació, Endesa aposta per una estratègia que combina desenvolupaments interns amb solucions ja disponibles al mercat, escalant els projectes pilot amb més potencial i fomentant un ús responsable i ètic de la IA. En aquest marc se situa sinergIA, una iniciativa creada per afavorir la integració de la intel·ligència artificial en el dia a dia de l'empresa, promovent la seva utilització accessible, eficient i alineada amb els valors corporatius.
En l'àrea de Generació, Endesa va començar a aplicar IA el 2017, sent pionera en el manteniment predictiu, en la detecció d'incidències que provoquen pèrdues de producció i en el diagnòstic automàtic a partir d'imatges. Així mateix, la IA generativa permet accedir de forma àgil a informació tècnica a través de llenguatge natural, integrant dades de sistemes com SAP per optimitzar el treball.
En l'àmbit de Distribució, la companyia recorre a aquesta tecnologia des de 2016 per a la detecció de frau elèctric i la supervisió de la xarxa. Projectes com Resisto o Aerial Core combinen drons, sensors i intel·ligència artificial per anticipar-se a fenòmens climàtics, reforçar la seguretat i reduir emissions. De la mateixa manera, la IA generativa s'utilitza per perfeccionar processos tècnics i optimitzar el desenvolupament de codi.
Quant a la Comercialització, Endesa destaca que la IA generativa està transformant la seva relació amb els clients. Entre les seves aplicacions, es troben la generació de propostes personalitzades en qüestió de segons, la detecció en temps real d'emocions, la simulació d'escenaris d'estalvi energètic o la formació de nous agents mitjançant converses hiperrealistes. La companyia també ha estès l'ús d'assistents virtuals a funcions com Recursos Humans i Fiscalitat, cosa que permet agilitar tràmits, millorar l'experiència dels empleats i alliberar temps per a activitats de més valor afegit.
En l'àmbit local, Endesa està finalitzant l'ampliació de la subestació de l'Eixample a Barcelona, situada sota els jardins del Baix Guinardó, per tal de donar resposta al creixent consum elèctric de la ciutat. El projecte, desenvolupat en dues fases, suposa un augment del 25% en el nombre de línies de mitja tensió a 25 i 11 kV, destinades a subministrar electricitat a l'Eixample Dret i al districte d'Horta-Guinardó. La inversió, de 500.000 euros, busca garantir la qualitat del servei i la continuïtat del subministrament en zones densament poblades.
L'actuació contempla la instal·lació de vuit noves escomeses, la qual cosa eleva a 34 el total de línies que parteix de la subestació i que es distribueix de manera estratègica per l'entorn urbà. A futur, les instal·lacions estan preparades per continuar creixent fins a assolir 53 posicions.
A més, s'han incorporat dispositius electrònics d'última generació que asseguren comunicacions més ràpides, diagnòstic remot i gestió centralitzada. També s'ha reduït el cablatge físic i s'han afegit elements dissenyats per facilitar futures adaptacions tecnològiques.