Llama Energy és una empresa emergent catalana fundada l'any passat que vol posar fi als sobrecostos de la factura de la llum. Utilitza intel·ligència artificial per detectar si els usuaris paguen de més i gestiona automàticament el canvi de companyia per trobar la tarifa més econòmica i adient per a cada client. "El nostre principal objectiu és que la gent estalviï al màxim possible", afirma Marc Laporte, un dels cofundadors de la start-up, que explica que ja han generat més de 100.000 euros en estalvis des dels inicis del negoci.
Tot i que de mitjana aconsegueixen que cada usuari s’estalviï un 30% en la factura de la llum, en alguns casos han arribat a reduccions de fins al 65%. "Els usuaris no se n’adonen perquè estan pendents d’altres coses, i les companyies aprofiten per apujar els preus de manera progressiva: primer un cèntim, després dos… i a final del mes ja no saben què estan pagant", assenyala.
IA que analitza les factures en menys de 20 segons
Laporte juntament amb Alex Pavlov, l'altre cofundador del negoci, relaten que la plataforma fa servir la IA per analitzar les factures de la llum en menys de 20 segons i gestiona directament el canvi de proveïdor en cas d'identificar una opció més econòmica. "Tot el procés el gestionem per WhatsApp, facilitant i fent més eficient la gestió directa amb l'usuari de manera completament personalitzada", argumenta Laporte. A més, afegeix que en el 88% dels casos analitzats Llama Energy acaba trobant una tarifa millor que la que tenia l'usuari.
"En un context en el qual la despesa elèctrica anual mitjana per família a Espanya ronda els 960 euros, aquest mateix consum podria cobrir-se amb 730 euros, posant en relleu un important marge d'estalvi", defensa l'emprenedor. Així, la companyia ha extrapolat aquesta diferència als 19 milions de llars que hi ha a Espanya, i calculen que el sobrecost potencial ascendiria a uns 5.000 milions d'euros anuals, "el que evidencia la ineficiència estructural en el sistema operatiu", valora.
"Els usuaris paguen entre 300 i 400 euros de més cada any i no ho saben"
Des de Llama Energy ja han generat més de 100.000 euros en estalvis pels seus clients i preveuen arribar als 3 milions d'euros a finals d'any. "Molts usuaris paguen entre 300 i 400 euros de més cada any sense saber-ho perquè el sistema electrònic està dissenyat per premiar als nous clients i penalitzat als que romanen fidels a la companyia al llarg del temps. Les grans empreses poden negociar condicions especials, però els consumidors no tenen aquesta força negociadora. Per evitar-ho, és necessari canviar de companyia un parell o tres vegades a l'any, una cosa que gestionem de forma automàtica i que ens permet aconseguir les millors ofertes", treu pit Laporte.
Tanmateix, reivindica que "això no va de l'estalvi individual, sinó que com més usuaris se sumin, major serà l'impacte que podrem generar per millorar un sistema que actualment no afavoreix al consumidor".
Recentment, la companyia ha tancat una ronda de finançament de 400.000 euros amb el suport d'inversors com General Partners de Target Global i Albert Armengol, cofundador de Doctoralia. A llarg termini, l'objectiu és "seguir desenvolupant la plataforma, maximitzar l'eficiència del mercat energètic i que els usuaris recuperin el control sobre la seva factura".