Anna Golsa, directora general corporativa d’Eurofirms People First, és la convidada d'aquest dissabte al plató d'ON-IA. Eurofirms Group és un clar exemple d'èxit empresarial amb segell català. El darrer exercici de l'any 2024, va tancar amb una facturació de 619 milions d'euros. Aquesta xifra, a més de representar un creixement significatiu, marca una fita en superar àmpliament la barrera dels 600 milions d'euros, cosa que reafirma així la solidesa de la companyia. El grup, amb presència a Espanya, Portugal, Itàlia, França, Xile, el Brasil i el Perú, ha crescut un 13% en facturació respecte a l'any anterior, incrementant el marge brut en un 22% i l'ebitda en un 71% en relació amb el 2023. El seu CEO i propietari, Miquel Jordà, ha situat aquesta empresa com la més important d'ETT a tota Espanya, amb seu a Cassà de la Selva.

Acord històric amb Telefónica
La contractació de personal també requereix de suport tecnològic i la intel·ligència artificial ja s'aplica en els processos de selecció. Un dels darrers acords més rellevants de la firma és amb Telefónica Tech per evolucionar la gestió dels recursos humans amb solucions d'intel·ligència artificial generativa (IA Generativa) que potencien la seva eficiència, productivitat i agilitat operativa. L'acord signat per totes dues companyies suposa implantar un sistema de recomanació, basat en IA Generativa, que millora l'eficiència i la precisió dels processos de contractació de personal en comparar més de 20 paràmetres dels potencials candidats (estudis, idiomes, experiència en lloc de treball, sector...) mentre que garanteix l'equitat, inclusió i accessibilitat laboral a l'ocupació, excloent qualsevol mena de biaix (gènere, raça, orientació sexual, discapacitat…). D'aquesta manera, agilitza la labor del professional de recursos humans, que continuarà tenint la decisió final. Golsa afirma: “Aquest projecte és un reflex de la ferma aposta que tenim a Eurofirms People First amb la innovació; sempre amb l'objectiu de millorar la vida de les persones en l'entorn laboral. Aquests projectes d'intel·ligència artificial estan dissenyats per a millorar significativament tant l'experiència dels empleats com la dels candidats que busquen ocupació, ajudant aquests últims a trobar les ofertes que millor s'adapten als seus perfils i interessos personals, i permetent a les empreses identificar ràpidament als candidats més adequats. D'aquesta manera, la IA es converteix en una eina que potencia a les persones en lloc de reemplaçar-les”.
Menys programadors, més supervisors
A partir d'aquí, la gran pregunta que se'ns planteja si entrevistem als referents de la contractació a escala europea és fins a quin grau la IA substituirà els llocs de treball que ara ocupen els éssers humans: "És contradictori o tot el contrari, però jo diria que és paradigmàtic És cert que ja als anys 60 vam començar amb totes les automatitzacions i els humans ho fem molt bé això de digitalitzar i automatitzar. Però la intel·ligència artificial se'n parla molt, però pensem des de l'empresa que és poc coneguda encara perquè costa realment d'integrar-la. Hi ha un canvi organitzacional important aquí perquè no és un producte, és més aviat un servei. És una tecnologia que ve a col·laborar amb l'humà, en cap cas a substituir-lo. Evidentment, hi ha processos com ja ha passat des dels anys 60 que se substituiran, però això ja estava passant i no és culpa de la intel·ligència artificial. La intel·ligència artificial, el que ens ha d'ajudar, és a nosaltres, les persones a fer les coses encara millor de com ho fem perquè a un humà se li predisposa una taxa d'error en qualsevol dels camps en els quals. En canvi, la intel·ligència artificial pot fer que això es disminueixi".
L'auge dels soft skills amb la IA
Malgrat tot, ja hi ha algunes pinzellades sobre l'impacte constatat de la IA: "És cert que en l'àmbit de programació, la IA està programant. Això és un fet. Llavors clar, no es requereixen tants programadors. No es requereixen tants programadors per posar-te un exemple. Però, a la vegada, hi ha molta part de supervisió de la IA diguéssim que no sé si l'ha afavorit, però en tot cas no l'ha minvat. Per exemple copies gent que fa contingut i, al principi la IA anava a no a arrasar amb aquest col·lectiu i ja no necessitaríem més còpies o més dissenyadors gràfics, però no és així".
Per tot plegat, Golsa assegura que el més important d'un bon perfil és una confluència entre les aptituds tècniques d'aquell lloc de treball, però sobretot la part més intangible de les persones, els soft skills: "Nosaltres som l'empresa que ells també han triat per començar a treballar temes d'intel·ligència artificial amb relació al talent i estem desplegant ara mateix el nostre match d'intel·ligència artificial. I en què consisteix aquest match? Doncs aquest match consisteix a ser molt més certes a l'hora de triar les persones que aniran a unes feines determinades Els nostres clients el que ens demanen és: "Volem candidats", però sobretot la seva preocupació és candidats que encaixin, no només amb les competències tècniques que demana el lloc de treball, sinó també amb les competències més soft skills que estan tan de moda. I això doncs ho veu un ull humà, però evidentment amb la intel·ligència artificial podem anar molt més lluny. Per tant, hem dissenyat un sistema de match que ens permet ser més ràpids més eficients i encertar molt més amb una metodologia interna pròpia que ja teníem i t'he parlat abans, la People First, relacionada amb els soft skills i com detectar-los. Aleshores, tornant una mica al que em deies al principi, la intel·ligència artificial és molt important per gestionar aquesta gran base de dades, però l'altra pota d'Eurofirms Group sabeu que és el departament de recursos humans.