Malgrat l'auge de les marques asiàtiques de cotxes i la potència que aquestes han assumit, els models més clàssics tornen a imposar-se en la llista dels més venuts en l'acumulat dels primers quatre mesos de l'any 2023 que ahir va tancar el darrer abril amb les dades que van proporcionar Faconauto i Anfac, les patronals de la distribució i els fabricants d'automòbils, respectivament.

Així doncs, si ens fixem únicament amb la marca és cert que la líder continua sent Toyota. La japonesa ha menjat bona part del mercat des de la pandèmia per la covid i ha pogut competir i ser capdavantera sense patir, com les europees o americanes, la crisi dels microxips o la falta de matèries primeres. En aquest sentit, també es consolida Hyundai en setè lloc. Si fa poc menys d'una dècada era impensable trobar-les, ara han sabut mantenir i guanyar quota de mercat.

Dacia perd el lideratge per models

No obstant, el repte de tenir el model més venut se'ls escapa de les mans. I la tendència es capgira respecte els primers mesos on liderava la romanesa Dacia, amb el seu Dacia Sandero, que ha perdut el lideratge a favor del SEAT Arona, amb 9.708 unitats venudes. En segon lloc, com és obvi, queda el citat Dacia Sandero amb 8.496; i completa el podi el Toyota CH-R amb 7.575. És la marca més venuda i ho aconsegueix perquè sap situar millor els seus altres models, però no és la referència en el conjunt de l'estat espanyol.

La tendència de les altres marques és similar als mesos anteriors on també es calculava l'acumulat de l'any: quart lloc pel Peugeot 2008; cinquè l'Opel Corsa; sisè el SEAT Ibiza; setè el SEAT Ateca; vuitè el Fiat 500; novè el KIA Sportage; desè el Hiunday Tucson. Aquestes dades casen amb la tipologia de cotxe: els líders indiscutibles són els urbans, compactes o esportius. Mentre que la febre pels monovolums de la dècada dels 2000 o els tot terrenys queden totalment desbancats.

Xifres generals

A grans trets, el mercat de turismes i tot terrenys aconsegueix tancar abril a l'alça, amb un creixement de 8,2%, amb un total de 74.749 vendes al mes. D'aquesta manera, acumula el quart mes en positiu d'aquest any, impulsat per la millora tant pel que fa al ritme de la producció de vehicles com en el transport d'aquests que ha permès més agilitat en el lliurament de les comandes. De totes maneres, encara que hi ha un creixement respecte a l'any passat, acumulant al primer quadrimestre un total de 312.314 unitats, que suposa un increment del 33,7%, encara es manté molt lluny dels ritmes i volums de vendes previs a la pandèmia, que se situaven per sobre de les 100.000  unitats al mes d'abril i que en comparació del 2019 el mercat se situa un 28,4% per sota.

A Catalunya la tendència és similar i si mirem la comparativa de les matriculacions d'abril d'enguany amb les del 2022, l'augment tan sols és d'un 0,1%, en total 8.336 turismes. Per això, es preveu que l'Automobile Barcelona, l'únic saló internacional a Espanya, sigui la punta de llança per enfortir el mercat i agafar embranzida pel darrer trimestre. En aquest sentit, la patronal catalana Fecavem, juntament amb Faconauto, preparen un esdeveniment que vol aglutinar la força d'aquest sector pel proper 12 de maig a Fira Barcelona sota el lema 'El moment de la descarbonització i l'electrificació'.