La patronal espanyola de l'automoció, Faconauto, ha expressat la seva decepció perquè els dos partits majoritaris, PSOE i PP, han votat avui en contra de l'esmena que, dins la llei que crea una Autoritat Administrativa Independent de Defensa del Client Financer, hagués dotat els concessionaris, segons defensen, d'una mínima seguretat jurídica en aquells casos en què una marca o un fabricant cancel·li unilateralment els contractes per distribuir els seus vehicles al nostre país.

Càlcul de les pèrdues

La patronal ha indicat que el rebuig d'aquesta esmena pel Congrés dels Diputats suposa un cop dur, ja que torna a deixar desprotegides les 2.000 petites i mitjanes empreses que formen part del teixit empresarial que representen els concessionaris, en un moment en què marques i fabricants estan abordant un canvi en el seu model de distribució que accentua el desequilibri històric existent al sector i posa en perill la continuïtat de moltes empreses i llocs de treball.

Per això, Faconauto ha posat de manifest la seva decepció per la manca de comprensió i el posicionament tancat amb els interessos de marques i fabricants mostrat pels dos principals partits nacionals, que en aquesta ocasió sí que han votat en el mateix sentit. D'aquesta manera, han passat per alt la importància que té el sector de la distribució per a l'activitat econòmica (2,7% del PIB) i l'ocupació a Espanya (152.000 llocs de treball). Faconauto ha indicat que el rebuig a l'esmena suposa un "dur cop", perquè torna a deixar "desprotegides" més de 2.000 pimes.

La patronal dels concessionaris ha agraït la feina del diputat Ferran Bel, del PDeCAT, encarregat de presentar l'esmena esmentada, reconeixent que els concessionaris necessiten una mínima empara legal, cosa en què també han coincidit els partits ERC, Bildu, Coalició Canària i Fòrum Astúries, que han votat a favor d'una proposta semblant a la que sí que han aprovat altres països del nostre entorn. En els dies vinents, Faconauto ha avisat que explicarà als concessionaris quin ha estat el posicionament final de cada partit polític i els seus grups parlamentaris perquè puguin valorar-ne el compromís amb un dels teixits empresarials més importants, el seu suport a la riquesa que generen i els llocs de treball que sostenen.

La polèmica s'arrossega des de fa temps. El juny de l'any passat, novament el portaveu del PDeCAT al Congrés dels Diputats, Ferran Bel, va anunciar que la formació havia retirat dues esmenes que va presentar al projecte de Llei Crea i Crece, que, entre altres aspectes, proposaven fixar un sistema d'indemnitzacions per a aquells concessionaris de vehicles que es vegin obligats a tancar en cas de cancel·lació del contracte de concessió per part dels fabricants. De la mateixa manera, i encara que s'ha mostrat esperançat, Bel va avisar que si en els mesos vinents no hi hagués cap acord, la formació podrà presentar una altra esmena similar. El recorregut, finalment, tampoc ha arribat a tancar-se.