Des de fa temps, les criptoplataformes van trobar en els patrocinis esportius un filó comercial que ha portat als seus negocis a una altra dimensió. El calat monetari de les empreses vinculades al sector criptogràfic ha permès que aquestes negociïn contractes milionaris amb entitats esportives tals com la FIFA, l'NBA o la Fórmula 1, entre d'altres. De la mateixa manera, els ingressos generats amb les inversions dels usuaris han fet que plataformes d'exchange tinguin en nòmina esportistes de la talla de Cristiano Ronaldo, Andrés Iniesta o Kevin Durant, per posar tres exemples.

Les criptoplataformes saben quin és el seu negoci i als qui han d'anar dirigides les campanyes publicitàries. Apostant per l'esport han donat amb la tecla. Els criptoinversors continuen sent joves d'entre 16 anys i 31 anys. Molts d'ells no compten amb educació financera, la qual cosa els converteix en una pastura molt apetitosa per a aquest tipus de plataformes. Les exchange, companyies de wallets... han apostat pels esdeveniments o figures esportives sabent que la majoria del públic té els 16 anys i els 45 anys.

Les criptoplataformes, en els millors esdeveniments esportius

Patrocinar un Mundial de futbol, o les franquícies més icòniques de l'NBA, o el pilot amb més títols de Fórmula 1, són estratègies que, malgrat tenir un cost elevat, són rendibles. Binance va trencar les regles del joc el juny passat en patrocinar Cristiano Ronaldo. Una unió que, segons Raj Kapoor, assessor en cap d'Acryptovers, no li dona menys de 5 milions al jugador lusità. Malgrat el muntant, Binance es va garantir ser la imatge d'una estrella del futbol que, alhora, compta amb més de 527 milions de seguidors a Instagram.

La fallida FTX va ser una altra de les firmes que més va apostar pel món de l'esport. Va donar nom a l'estadi dels Miami Heat de l'NBA. També figurava entre els patrocinadors de l'equip Mercedes, amb Lewis Hamilton al capdavant. Crypto.com és una altra de les marques que continua apostant per l'esport. De fet, va ser un dels patrocinadors del Mundial de Qatar el 2022. Alhora, va desemborsar 700 milions per donar-li nom a l'estadi de Los Angeles Lakers i Los Angeles Clippers.

Fórmula 1 de l'equip Mercedes amb la publicitat de FTX
Fórmula 1 de l'equip Mercedes amb la publicitat de FTX

Socios.com és una altra de les que, en els últims dos anys, ha invertit amb puixança en el futbol. Es tracta de l'empresa que està rere els fans tokens del Futbol Club Barcelona, Inter de Milà, Manchester City o PSG, entre d'altres. Binance era patrocinador de la campiona de l'últim Mundial de futbol, Argentina.

Un negoci amb similituds a les apostes esportives

Diversos exemples que, al cap i a la fi, es tradueixen en un mega inversió conjunta que supera els 2.400 milions de dòlars des de gener de 2021, segons Bloomberg. Arran d'això, segons la consultora GlobalData, només en futbol i bàsquet, les criptoplataformes van destinar més de 470 milions de dòlars. Crypto.com i Socios.com són les dues companyies que més inverteixen en aquest món, amb apostes que superen els 144 milions de dòlars.

"El vincle entre l'esport i les plataformes cripto s'assembla molt al que hi ha amb les empreses d'apostes. El públic està sent relativament semblant, sobretot, hi ha una part de la gent jove que està entrant al món cripto com si estiguessin apostant", explica Ángel Barbero, professor d'EAE Business School i director d'Estratègia de Nateevo.

"El comportament que es té amb les criptos té molt a veure amb les apostes. S'utilitzen models de negoci que no venen tant de les apostes, però sí que es prenen les dinàmiques de captació de dades, de diners, i, per descomptat, d'inversió", conta l'expert. Al cap i a la fi, gran part dels inversors en criptos ho fan buscant una rendibilitat gairebé immediata, similar a les apostes esportives.

Leo Messi a la final del Mundial davant de la publicitat de Crypto.com
Leo Messi a la final del Mundial davant de la publicitat de Crypto.com

És per això per la qual cosa les criptoplataformes, que no deixen de ser places on els inversors compren i venen criptos i en les quals l'empresa s'emporta diners per comissions, aposten tan fort pels esdeveniments esportius.

FTX ho ha canviat tot

Malgrat això, el 2022 ha estat l'any del canvi. El passat exercici va ser el pitjor any del sector de les criptomonedes, no tant pels actius o per un tema estructural, sinó per la fallida d'algunes i influents plataformes. El daltabaix de FTX pot ser la punta d'un iceberg que amaga diversos problemes generats per errors humanes. Amb la fallida de la qual era una de les plataformes d'exchange més important, els inversors han elevat la susceptibilitat, el temor, i fan més atenció a aquestes companyies.

Arran del patrocini esportiu, tant els Miami Heat com l'equip de Fórmula 1, Mercedes, han trencat els seus contractes amb FTX perquè no vol estar associat a una empresa que ha deixat un forat d'entre 8.000 i 11.000 milions de dòlars als inversors. Però a més d'això, FTX ha estat la primera fitxa a caure d'un dòmino que no sembla ni tan llarg ni tan fort.

"La popularitat i la transparència d'aquestes plataformes està en dubte. Estem veient un moment de bastant desconfiança en l'ecosistema cripto, el que significa que cau l'entrada de gent, i que les empreses que estaven vinculades al sector estan fent un pas enrere perquè els pot esquitxar aquesta percepció negativa que té el mercat", argumenta Ángel Barbero, professor d'EAE Business School i director d'Estratègia de Nateevo.

L'atracció disminueix

Des de Bloomberg comenten que "l'atracció dels esportius cap a les criptoplataformes i el món cripro pot estar arribant a la seva fi, o almenys estan sortint de l'etapa d'enamorament". Abans de la fallida de FTX, que ha posat en el focus al sector cripto, els contractes publicitaris fins al juliol passat van caure en un 50%, segons GlobalData.

Les empreses esportives, esdeveniments de gran escala, o atletes, no volen que el seu nom estigui associat a un sector que, ara com ara, pot fer malbé la seva imatge. Àngel Barber, professor d'EAE Business School, creu que "hi pot haver un retrocés". "Fins aquest any, s'ignoraven una mica les crisis que havien tingut les criptos. Tanmateix, amb les grans caigudes i el moment que s'està vivint, el món dels criptoactius necessita una regulació, i s'ha demostrat que totes les promeses són difícils de sustentar sense un organisme que vetlli pels interessos dels usuaris, i per això crec que hi pot haver una congelació publicitària", afegeix l'expert.

És evident que el cas de FTX ha canviat les regles del joc. Probablement, el sector cripto romangui en l'esport, però es mirarà amb altres ulls. Alhora, hi haurà empreses que descartin tenir llaços comercials sabent que el sector està en dubte. "FTX assentarà precedents perquè els equips no acceptin patrocinis que puguin fer malbé la seva imatge", comenta Ángel Barbero.

Els experts preveuen un tancament temporal d'aquests nexes comercials. El sector continua mirat amb lupa i malgrat la creixent adopció, la ciutadania va tenint nocions del que és el mercat cripto i, sobretot, dels estralls que ha generat el 2022.

Amber Group està a prop de finalitzar el seu contracte amb el Chelsea F.C., i Digital Bits no va complir les seves promeses amb l'Inter de Milà. FTX s'ha quedat sense exponents en l'esport. Aquests són precedents del que sembla ser l'ocàs d'una relació comercial basada en la captació de dades i diners, i amb similituds a les apostes esportives, les quals no tenen una connotació social positiva.