Asufin i la OCU han denunciat la publicitat enganyosa de criptomonedes en xarxes socials. Aquestes dues associacions de consumidors espanyoles han presentat denúncies davant del Ministeri de Consum, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la Comissió Europea (CE) la publicitat enganyosa a Instagram, YouTube, TikTok i Twitter.

La iniciativa es fa a l'empara de l'Organització Europea de Consumidors (BEUC per les seves sigles en anglès), i a més de les dues organitzacions espanyoles, en participen unes altres nou: Altroconsumo (Itàlia); DECO (Portugal); Forbrugerrådet Tænk (Dinamarca); KEPKA (Grècia); LVOA (Lituània); SOS Poprad (Eslovàquia), i UFC-Que Choisir (França).

A més de presentar sengles denúncies a la CNMV i a Consum, s'ha presentat una alerta a la xarxa europea de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors, i una altra a l'Autoritat Europea de Serveis Financers. En una nota, l'OCU explica que amb això es busca vigilar amb atenció els anuncis que apareixen en aquestes xarxes socials, per protegir els interessos dels usuaris i que les seves inversions no es vegin afectades per la promoció enganyosa de criptomonedes.

Adverteixen que la nova legislació europea no s'aplica a empreses de xarxes socials

Des d'Asufin destaquen que les companyies que sustenten aquestes xarxes "són responsables de permetre que es multipliquin a les seves plataformes anuncis enganyosos de criptoactius, tant a través de publicitat com d'influencers," que constitueix una pràctica comercial deslleial, ja que exposa els consumidors a greus perjudicis, és a dir, a la pèrdua d'importants quantitats de diners.

En una nota, la directora general de BEUC, Monique Goyens, recorda que els criptoactius es regularan ben aviat amb el nou Reglament del Mercat de Criptoactius, però aquesta legislació "no s'aplica a les empreses de mitjans socials que es beneficien d'aquesta publicitat a compte dels consumidors".