El teletreball perd adeptes. L'any passat van deixar de teletreballar de forma regular 275.000 d'ocupats en Espanya, la qual cosa suposa el 17,4% de les persones que exercien les seves funcions des de casa el 2021, encara que van augmentar en 96.500 persones, un 8%, aquelles que ho van fer de forma ocasional. Tot i així, el saldo és negatiu, ja que entre els que van teletreballar de forma regular (més de la meitat dels dies que va treballar) i els que ho van fer de forma ocasional han deixat de teletreballar prop de 180.000 persones durant 2022, segons l'EPA.

Però més rellevant és que la gent que s'ha anat incorporant al mercat laboral tampoc teletreballa si es té en compte que el nombre de persones que no teletreballen "mai" ha crescut en 408.000 l'any. En total, a finals de l'any 2022 hi havia 17,68 milions d'ocupats que no van teletreballar ni un sol dia (86,4% del total d'ocupats comptabilitzats per l'EPA); 1,31 milions van teletreballar de forma regular (6,4%), i de forma ocasional 1,25 milions, (6,1%).

Catalunya baixa un 28,3%

A Catalunya descendeix un 28,3% el teletreball regular (més de la meitat dels dies que es va treballar), 95.700 persones, encara que l'ocasional va augmentar un 26,2%, en 52.000 persones. Així, el desembre passat hi havia en total 487.700 personal teletreballant (252.500 de forma ocasional i 242.200 de forma regular). En percentatge, el 6,9% (9,7% fa un any) dels ocupats en el territori teletreballen almenys la meitat dels seus temps i el 7,2% (5,7% el 2021) de forma ocasional, amb un fort transvasament cap al teletreball més informal. Catalunya és la segona comunitat autònoma amb un percentatge més gran d'ocupats amb teletreball regular.

La Comunitat de Madrid està al capdavant, ja que a finals de 2022 el 10,4% de la seva població ocupada va teletreballar de forma assídua, amb un descens del 28,2% -el mateix que a Catalunya-, encara que el creixement de la població ocasional no és tan fort. Però el descens més gran, un 32,6%, del treball regulat a casa es va produir a Extremadura, encara que a diferència de les altres dues, també cau amb força el teletreball ocasional, un 25%.

"El succeït en pandèmia va ser un miratge i s'ha demostrat que no va venir per quedar-se com es va dir llavors"

Dos són els motius del descens del teletreball regulat a Espanya: la falta de cultura empresarial i la rigidesa que ha imposat la llei del teletreball aprovada a l'estiu de 2021 amb el suport de la CEOE i els sindicats majoritaris. Santiago Carrero, soci d'Everfive, un despatx especialitzat en temes laborals, es decanta principalment per la falta de cultura de les empreses espanyoles. "El succeït en pandèmia va ser un miratge i s'ha demostrat que no vi per quedar-se com es va dir llavors", comenta. Considera que molts empresaris i directius tenen por d'un descens de la productivitat dels seus treballadors en no tenir el control directe de l'activitat. "És la cultura del presencialisme", diu.

Rosari Romaní sòcia fundadora de RB Legal coincideix en el diagnòstic. "No és que es aquest fent un teletreball més informal, sinó que hem passat del tot amb la pandèmia al no-res. A Espanya no hi ha cultura", explica. No obstant això, ambdós coincideixen que hi ha molta diferència entre les grans empresa i la més petites. Les grans tecnològiques, les elèctriques o la banca han fet un pas al capdavant, especialment per la pressió de les seves plantilles, assenyala Carretero, perquè entre els treballadors sí que ha calat la cultura del teletreball. L'advocat apunta que moltes empreses han cedit al teletreball com una espècie de "concepte retributiu" i per retenir el seu personal i evitar que se'ls porti la competència. Fins al punt que hi ha treballadors que després de la pandèmia van deixar els seus treballs per no voler tornar a l'oficina. En qualsevol cas, el teletreball no és total, ja que en la majoria de les empreses que l'han adoptat compaginen teletreball i presencial.

Romero defensa que les empreses que té aquesta manera de treballar ho han fet perquè han vist bondats en el teletreball i, per això, s'han avingut a negociar amb les seves plantilles. Tot i així coincideix que "no eren gaire correctes" les expectatives que es van generar durant el confinament. Entre els seus clients, diu, n'hi ha que han decidit mantenir el teletreball 2 o 3 dies per setmana i els que han implantat la tornada total al model presencial a l'oficina. Fins i tot es comença a escampar la idea, tímidament, de la jornada de quatre hores.

Pressió de les plantilles

Carrero apunta que els treballadors, encara que són partidaris del teletreball, prefereixen també una forma mixta. Molt ha de veure el clima, apunta, la qual cosa explica que al nord d'Europa es produeixi un teletreball a temps complet. A més, per a moltes empreses continua sent important la imatge de marca, pel que necessiten oficines obertes i, per descomptat, gent en elles.

Respecte a la presumpta rigidesa de la llei del Teletreball, el soci d'Everfive el circumscriu més a les pimes que espanta haver d'abonar certes despeses als treballadors per compensar les despeses en què incorren i, fins i tot, en la compra d'ordinadors i mòbils. Una obligació que ha estat imposada pels tribunals, com la sentència de l'Audiència Nacional respecte a Endesa. Tanmateix, hi ha ambigüitat en la llei i a molts convenis col·lectius que no fixen quants diners cal abonar al treballador per teletreballar.

Perquè en molts empreses el problema no és el cost econòmic, sinó la complicació de pactar una xifra amb els seus treballadors. La sòcia fundadora de RB Legal apunta que moltes pimes estan esperant que els convenis col·lectius pels quals es regulin marquin les pautes, fins i tot que fixin la quantitat exacta per aplanar la implantació del teletreball.

L'advocada laboralista adverteix dels riscos d'establir el teletreball sense un acord firmat amb els treballadors. "Cura, que aquestes guarrerías legals poden tenir complicacions. A més, les indefinicions són dolentes tant per a l'empresa com per als treballadors". I recorda l'obligació d'establir un acord firmat de forma individual; que ha de constar en una addenda del contracte en la qual s'estableixin les condicions. És, comenta Romaní, una manera de ser a cobert si el treballador té un accident a casa seva, doncs si és en horari laboral, serà "accident laboral" i hi haurà una investigació de la Inspecció de Treball.