El servei de lliurament fora de casa no acabava d'enlairar-se, en part per falta de punts de referència. Així doncs, fins al 90% dels lliuraments encara són a domicili. Aquesta és la primera conclusió que treu el darrer informe de l'empresa Kanguro, la xarxa barcelonina de bústies intel·ligents i punts de conveniència que ofereix solucions out of home als operadors logístics.

Un model que, en els darrers congressos i salons com el SIL, el MWC o el mateix BNEW, s'ha posat damunt la taula per canviar la tendència i apostar cap a un comerç en línia més sostenible. Així doncs, l'alternativa a aquesta situació consisteix en una xarxa logística definida com a agnòstica, és a dir, que els punts puguin rebre i lliurar paquets de tots els operadors logístics. Xavi Valverde, CEO de Kanguro va en aquesta línia: “Això suposa un avantatge per als usuaris, ja que podran recollir tots els seus enviaments en un únic comerç. A més, els comerços aconseguiran guanyar més afluència de públic i ser el punt de referència per recollir totes les compres”. El canvi passa perquè el client final vegi més avantatges que inconvenients en un punt de recollida extern, més enllà de la consciència mediambiental.

Avantatges i inconvenients

El problema detectat fins ara és que cada operador logístic ha operat amb uns comerços concrets, per la qual cosa el ciutadà s'havia de desplaçar a diferents llocs per recopilar tots els seus enviaments sense tenir un punt de referència on anar sempre. Això feia que aquest mètode fos menys còmode per recollir els seus enviaments. Amb aquest nou sistema reformulat, el client també té la possibilitat de retirar el paquet quan més li convé, evitant haver de ser present a casa durant la franja horària de lliurament per esperar el repartidor.

Objectiu: un 40% de les compres fora de casa

En aquests moments, el creixement cap a aquesta tendència és lleu, però es comença a percebre. El nombre de comerços tradicionals i de barri que actuen com a punts per recollir o lliurar enviaments és cada vegada més gran i s'entreveuen com la solució al problema de l'última milla.  Actualment, l'Ajuntament de Barcelona ja ha anunciat que vol potenciar aquest mètode i treballarà per intentar que el 40% dels lliuraments de paqueteria siguin en punts físics situats fins a 200 metres del domicili del client i, amb aquest objectiu, implantar la coneguda com a taxa Amazon. L'objectiu, en menys d'un any, és incrementar els enviaments d'aquest perfil fins a un 30%.

Des de l'empresa barcelonina Kanguro indiquen que la sostenibilitat és el principal avantatge dels lliuraments fora de casa, atès que s'eviten els lliuraments fallits i es redueix el nombre de desplaçaments al domicili del client. El seu CEO conclou: “Optar per la recollida en un punt en lloc de per les entregues porta a porta pot reduir un 46% les emissions de CO₂ a les ciutats”.