Després de la covid, un dels sectors turístics que més s'ha enfortit és el càmping. Fins i tot per davant dels hotels que, amb més traves administratives o condicionades a les ciutats, no han fet creixements percentuals tan notoris. Així doncs, tot i que els negocis relacionats amb l'oci i el turisme han estat un dels més perjudicats per la pandèmia del coronavirus, els fons inversors europeus segueixen mirant el càmping com a aposta de futur.

Interès per la Costa Brava

Els exemples els trobem immediatament després de superar l'any de pandèmia, el 2020. De fet, ja en el 2021, el fons francès Infravia va arribar a invertir 400 milions d'euros en la compra de Sandaya, un dels grups de càmpings més grans d'Europa. En concret. Des d'aleshores, Sandaya ha triplicat la facturació i ha crescut en nombre d'instal·lacions amb la compra de 21 càmpings, entre ells, el mític Cypsela Resort a la Costa Brava. Cal recordar que Infravia és el propietari de Molgas, un dels principals distribuïdors de gas natural liquat industrial, i inversor del Metro Màlaga. 

Però n'hi ha més. Meridia Capital, a través de Fons IV, ha passat a gestionar recentment WeCamp. El grup compta amb el 25% de les accions de la societat i quatre membres més gestionaran el 75% restant. També té la propietat d'un altre a Cala Montjoi, l'Alt Empordà, i el Cabo de Gata, Almeria. En aquesta línia, Homair va ser el primer grup de càmpings que va rebre el suport d'un fons, Montefiore Investment i la tendència ha seguit fins al dia d'avui.

Expansió europea

Els darrers moviments en l'àmbit europeu els trobem a França. Vacanceselect ha adquirit European Camping Group, estimada en mil milions d'euros. L'operació ha posat de manifest que els fons d'inversió volen fer-se amb els principals punts atractius del continent i ja posen la mirada amb el potencial que hi ha als Països Baixos i Itàlia. Les claus de l'èxit, a banda dels milions invertits, és un canvi d'imatge que els càmpings han volgut fomentar en la darrera dècada. D'entrada, la seva professionalització en tots els àmbits, fins a un canvi de nomenclatura o definició que ara passa a anomenar-se "allotjament a l'aire lliure" i, en darrer terme, connectar amb els gaps informatius més importants de les noves generacions com la sostenibilitat, la natura o la desconnexió.

Segons els darrers informes, a Espanya hi ha 1.190 càmpings, que anualment arriben als 40 milions de pernoctacions, i tenen una demanda que creix cada any al voltant d'un 19%, segons l'estudi Real Estate Campsite Market Insights de Deloitte. Davant d'una oferta "limitada i obsoleta", el sector ha d'afrontar un procés de transformació i aquests actius ja lideren les pernoctacions extrahoteleres durant l'estiu.