L'ecommerce ha tocat sostre? És la gran pregunta que molts es fan des de l'E-SHOW Barcelona, l'esdeveniment més important d'eCommerce, Màrqueting Digital, Big Data i Intel·ligència Artificial d'Espanya, organitzat per CloserStill, a Fira Barcelona i un dels referents actualment europeus en aquesta matèria. Amb la perspectiva de prop de cinc anys posteriors a la pandèmia per coronavirus esclatada l'any 2020, l'ecommerce i la seva pràctica s'ha agilitzat en els processos, però també en la consciència col·lectiva per utilitzar el canal d'internet com un accés imprescindible per a les nostres operacions de compra. Malgrat tot, l'auge que va donar la covid ha portat a una etapa d'estabilització i repensar cap a on s'orienta aquest sistema.

La Xina, precursora

ON ECONOMIA ha parlat amb Agustín Torres, President de CloserStill, que reflexiona sobre l'estat actual de l'ecommerce: "Encara no s'ha tocat sostre. Segons la CNMC, la facturació del sector a Espanya va augmentar un 15,2% el tercer trimestre del 2023, fet que suposa 21.803 milions d'euros. A més, en la darrera dècada, el nombre de compradors en línia a Espanya ha augmentat prop d'un 116%. En els propers anys, les previsions apunten a una estabilització d'aquest creixement després del boom experimentat d'ençà de l'esclat de la pandèmia, però no parlaria d'un decreixement. Des de la covid, les empreses han apostat per invertir gran part dels seus pressupostos al seu eCommerce, ja que es van veure obligats per la situació a adaptar-se sense marge de reacció, i els va permetre ampliar els seus clients actuals, implicant una modificació al mix media channel". Els evidents avantatges de les compres en directe han obert el camí perquè la tendència també s'ampliï a Occident, més enllà de la Xina on el mercat està molt més avançat. 

WhatsApp Image 2024 05 10 at 11.10.18 (2)
Agustín Torres, President de CloserStill

Així doncs, el live shopping es basa en portar a la pràctica la compra que portem fent des de fa segles. El concepte segueix sent el mateix, només és el canal el que és diferent. Les compres en directe ofereixen als venedors la possibilitat de mostrar els seus productes i als clients la possibilitat de comprar productes en temps real. En general, és una experiència molt atractiva: va molt més enllà de fer clic i omplir un carretó de la compra i les promocions només es mantenen vàlides mentre es retransmet en directe. 

El repte: equilibrar les comandes i les devolucions

Però en paral·lel al repte, també hi ha l'amenaça. La ciberdelinqüència està en alça, és una gran amenaça que cal monitoritzar de forma contínua. En el darrer any, aquest handicap ha augmentat un 30% més que a l'últim any, i es preveu que sigui augmentant. Però n'hi ha d'altres: "Pel que fa a la cadena de distribució, cal aconseguir ser rendibles, amb l'augment de les comandes i devolucions que es fan. Aquest és el gran desafiament de moltes empreses dins del sector ecommerce. Des del meu punt de vista, el sistema de 3D secure ha estat un gran canvi que ha permès, fent un pas extra de seguretat per protegir les operacions amb targeta a internet. Ha millorat la seguretat dels compradors i venedors", sosté el director d'E-SHOW.

Però també afegeix com a recomanació, "comprar en establiments que tinguin el segell de confiança en línia i fixar-se a la url, revisant la seva veracitat, ja que és molt important evitar el phising, ja que l'experiència d'usuari no és recuperable". E-SHOW Barcelona arriba a la seva  12a Edició  i reunirà  més de 130 empreses expositores, 9.000 assistents i més de 150 speakers  de renom nacional i internacional.