El sector de la distribució alimentària s’ha imposat el repte de fer entendre a la societat que treballar en una botiga o un supermercat és una sortida professional més, no només un primer pas per entrar al món laboral. Darrere d’un venedor, caixer, carnisser o peixater hi ha un ofici que dona tantes oportunitats de futur com qualsevol altra professió. Però un 83% dels catalans creuen que treballar en un supermercat és una opció per guanyar-se la vida només en casos on no es disposi de cap altra alternativa, segons es desprèn de l’estudi Percepció del treball en la feina dels supermercats, que ha impulsat la corporació Bon Preu.

Com a totes les activitats laborals, a la distribució alimentària li cal disposar i retenir talent per ser competitiva, però hi ha una oferta molt reduïda de formació especialitzada en oficis tradicionals, que “si no es fomenten es perdran”, manifesta Albert Aranda, responsable del departament de personal de Bon Preu. En aquest sentit, reclama que s’estructurin graus de Formació Professional especialitzats en la distribució, com n’hi ha per exemple per a transport o logística.

Moltes cadenes d’alimentació i d'altres empreses supleixen aquesta manca de formació amb tallers propis. Des del 2005, Bon Preu inverteix cada any al voltant d’un milió d’euros per proporcionar 60.000 hores de formació a un miler de persones (1.100 empleats), amb coneixements per fer de carnissers, peixaters, fruiters o flequers, i adaptar les seves competències laborals a les zones de manipulació de productes frescos i atenció directa als clients. Les classes les imparteixen una vintena de responsables i treballadors experimentats de la cadena. Els cursos es fan als centres que la companyia té a Malla (Barcelona), Valls (Tarragona) i Barcelona- i l’any vinent “n’obrirem un quart a Palafrugell (Girona)”.

Aranda fa referència a l’estudi que mostra que el 65% de la societat catalana considera que treballar en un supermercat no és una feina qualificada, és inestable i no té projecció laboral. Per això, quatre de cada cinc catalans creu que els oficis de supermercat són feines per a estudiants o la consideren una opció per guanyar-se la vida només si no hi ha alternatives.

El responsable de Bon Preu rebat aquestes conclusions explicant que sempre es pot fer carrera professional en un supermercat i que hi ha dues maneres de projectar-lat, independentment de la seva edat. D’una banda, amb l’ascens vertical que implica fer carrera al vessant comercial de venedor o caixer fins a responsables de caixes, de seccions, gerent d’establiment, cap de zona, cap de territori.... Per altra banda, els coneixements especialitzats en carreres com dret, psicologia, comunicació, informàtica, disseny, audiovisual, enginyeria.... donen opcions a incorporar-se als diferents departaments administratius i als serveis centrals del grup. Admet, però, que la proporció en una cadena com Bon Preu amb 200 punts de venda i una plantilla de 9.600 persones és d’un 80% d’empleats als establiments, un 15% a les plataformes logístiques i un 5% als serveis centrals.

En una tasca de conscienciació col·lectiva, Bon Preu acaba de llançar Vestits d’orgull, una iniciativa que reivindica el valor de tots els oficis que hi ha als seus supermercats, i ha dissenyat un uniforme especial que inclou missatges reivindicatius i emocionals que apel·len a l’orgull de la professió.