Timo Buetefisch (Hannover, 1974) va néixer i va créixer a Alemanya i va aterrar a Barcelona per cursar un MBA. Emprenedor nat i amb un somni per complir, com era fundar el seu propi projecte, resoldre problemes i, alhora, generar un impacte positiu al món, va crear Cooltra l'any 2006 i des d'aleshores la companyia ha ampliat i diversificat el seu negoci. El seu últim exercici va tancar amb una facturació superior als 60 milions d'euros i opera a nou països. Amb els peus a terra i la consciència de capitanejar un vaixell amb 600 empleats, Buetefisch parla amb ON ECONOMIA després del seu pas per Esade Entrepreneurship Summit, el congrés organitzat per l'escola de negocis que reuneix estudiants, emprenedors i inversors.
Recentment, Cooltra ha comprat Cycle Italia. L'aposta del negoci és créixer a base d'adquisicions?
Aquesta adquisició ha estat un pas estratègic en el sector de la logística urbana elèctrica, un mercat en ple creixement. Cycle és una empresa alemanya amb presència a Itàlia i nosaltres hem adquirit aquesta unitat productiva per gestionar prop de 700 bicicletes elèctriques, una flota utilitzada per més de 500 repartidors i clients B2B que operen a Milà, Roma i Torí. És una adquisició estratègica que reforça la nostra ambició de créixer i consolidar la nostra presència al sector de la mobilitat sostenible a Itàlia. Aquesta aliança ens permet aconseguir economies d'escala en les operacions, ser més eficients, respondre a una demanda del mercat en creixement i centrar-nos en la rendibilitat del negoci.
L'estratègia de Cooltra implica continuar creixent a través de noves adquisicions?
El nostre creixement és tant inorgànic, a través d'adquisicions, com orgànic. Tenim un creixement natural a les ciutats on ja operem. Per exemple, a Barcelona hem triplicat la flota de motos elèctriques en el nostre servei de sharing B2C. Aquest seria un bon exemple de creixement orgànic. Creixem en ambdues formes, combinem ambdues vies i estem atents a les oportunitats que puguin sorgir.
I el creixement serà tant en bicicletes com en motos?
Cooltra va començar amb el servei de motos, però des de fa sis anys també operem amb bicicletes en diferents segments, segons les llicències i les oportunitats de cada ciutat. Aquí a Barcelona tenim ambdós serveis, a Rotterdam oferim bicicletes en sharing, i també treballem amb flotes B2B de bicicletes. El focus està posat a créixer en ambdós segments, encara que veiem que les bicicletes elèctriques tenen una gran acceptació entre els usuaris i un potencial enorme, sobretot en entorns urbans.
De fet, també heu llançat una bicicleta pròpia, la Cooltra One.
Va ser fa poques setmanes que vam llançar al mercat la Cooltra One, pensada per cobrir les necessitats de mobilitat dels riders d'última milla. Està dissenyada especialment per a flotes de repartiment i clients B2B i estarà disponible en règim de lloguer per a empreses, amb un focus especial a Alemanya i els Països Baixos, on es comercialitzaran la major part de les 330 unitats. A més, el model també s'oferirà en format Rent-to-Rent (R2R), pensat per a flotes que vulguin subllogar les bicicletes a tercers.
Quines són les principals característiques de la Cooltra One?
Compta amb una autonomia de més de 120 quilòmetres gràcies a una bateria d'1 kWh i motor central. Pot transportar fins a 45 quilograms de càrrega posterior i pesa menys de 24 quilograms. El nou model, desenvolupat sota la marca Cooltra en col·laboració amb Conor, ha estat concebut per a un ús intensiu en entorns urbans. A més, un mateix client podrà contractar diverses bateries per bicicleta per optimitzar la seva operativa i, a la llarga, contemplem el desenvolupament de futures versions, com una possible XL o variants més lleugeres i econòmiques, adaptades a diferents perfils de clients i necessitats de la ciutat.
Actualment, quants vehicles teniu en propietat?
Tenim prop de 30.000 vehicles en propietat: el 10% són bicicletes i la resta, motos. La nostra previsió és que en un termini de dos o tres anys el segment de les bicicletes representi entorn del 30% del total de la flota, creixent de forma progressiva en diferents ciutats i en ambdós segments. El creixement en sharing depèn molt de les licitacions municipals, ja que hi ha ciutats que estan obertes a nous operadors i d'altres que no tant. Per exemple, a Madrid no hi ha l'opció d'oferir un servei de sharing perquè l'ajuntament considera que el servei públic de bicicletes ja cobreix aquesta necessitat. En canvi, Barcelona està més oberta a incorporar bicicletes. S'està invertint en infraestructures i el govern municipal està fent esforços per crear una cultura de mobilitat sobre rodes. No mirem tant per països com per ciutats, ja que cada una té la seva pròpia política de mobilitat. Per exemple, París és molt oberta a la mobilitat compartida, mentre que Lió és més restrictiva. L'important és col·laborar i dialogar amb els governs locals i adaptar-nos a la seva estratègia.
Descarteu entrar en el segment de patinets?
Som una empresa de solucions de mobilitat a dues rodes, i el nostre focus està posat en la moto i la bicicleta elèctriques. No tenim previst canviar aquesta estratègia ni entrar en el segment de patinets.
L'any passat Cooltra va facturar 60 milions d'euros i una gran part del total va provenir del segment B2B. Amb quin tipus d'empreses treballeu?
El food delivery és el bloc més gran amb què treballem i hem assolit acords amb empreses com Just Eat, Telepizza o Glovo. A més, també operem en la branca de seguretat, amb companyies com Securitas Direct, o en el segment dels instal·ladors i reparadors. D'altra banda, també comptem amb aliances amb l'administració pública, on Cooltra té una gran presència amb motos policials. Tenim col·laboració amb més de 50 ajuntaments, la majoria d'ells a Catalunya. En comptes de comprar, es decideixen pel rènting i són licitacions en molts casos on ens presentem i tenim contractes amb ells d'entre 4 i 5 anys amb el que els brindem un servei complet.
Preveieu créixer a nous països?
Hi ha molts països allà fora, però el nostre focus actualment és consolidar-nos a les ciutats i zones en les quals som presents com França, Alemanya o Holanda, on encara hi ha molt potencial. De moment preferim consolidar-nos abans d'aterrar a noves ubicacions. Evidentment, no descartem res, però volem créixer de forma sostenible com ho hem fet fins ara. De fet, el 2024 l'estratègia d'expansió i accés a nous mercats es va materialitzar, a més, amb la compra de Cityscoot a França i felyx als Països Baixos, així que mai no diguis mai.
Cooltra és una empresa de continuïtat, de resiliència i de lluita constant
L'augment de la flota també va ser considerable.
Malgrat les contingències del mercat, hem anat creixent de forma gradual. Fa un parell d'anys vam tancar un crèdit sindical amb el Banc Santander que ens va brindar la possibilitat de créixer a través de finançament bancari. La inversió la mantenim tant per renovar la flota com per continuar creixent. A Barcelona vam poder passar de les 600 a les 1.800 motos i vam sumar set nous municipis gràcies al projecte de sharing metropolità impulsat per l'àrea metropolitana de Barcelona. Així, des del mes d'octubre els usuaris ja poden gaudir del servei en tres municipis del Baix Llobregat (Esplugues, Sant Just i Sant Feliu), dos del Barcelonès (L'Hospitalet i Barcelona) i tres del Besòs (Santa Coloma, Sant Adrià i Badalona).
Cada quant passa una motocicleta pel taller o se sotmet a una revisió?
Les motocicletes se sotmeten a revisions aproximadament cada 3.000 quilòmetres, ja que, en ser un negoci basat en el servei, és fonamental mantenir la flota en òptimes condicions. De mitjana, cada moto de sharing realitza entre 3 i 4 viatges diaris, per la qual cosa les revisions constants són clau per garantir la seguretat i la disponibilitat del servei.
Quines previsions teniu per a l'exercici d'aquest 2025?
Esperem un creixement moderat, però tot dependrà de les oportunitats que es presentin. En un context macroeconòmic marcat per la incertesa, volem ser cautelosos i enfocar-nos en la continuïtat com hem fet fins ara. Busquem aquest control, mantenir l'ebitda positiu que vam aconseguir abans de la pandèmia i gestionar de forma responsable el finançament bancari amb què comptem. Vivim un moment complex, amb múltiples desafiaments globals com els recents atacs a l'Orient Mitjà o la crisi dels aranzels, per la qual cosa la nostra prioritat és conduir l'empresa amb responsabilitat, estabilitat i sostenibilitat.
L'any que ve compliu 20 anys. Com ho veu en perspectiva?
Estic molt orgullós per tot el que hem creat. Som una empresa de continuïtat, de resiliència i de lluita constant. Hem anat creixent a poc a poc, des de 2019 tenim ebitda positiu i la clau és mantenir-lo. Hem passat per diferents crisis, però recordo els mesos de pandèmia com a molt durs. Crec que una de les claus de l'èxit de Cooltra ha estat la diversificació tant en països com en línies de negoci i considero que ha estat un avantatge que hem tingut respecte als nostres competidors.