Matteo Curcio (Nàpols, 1976) va aterrar fa gairebé 20 anys a Delta Air Lines, després d’iniciar la seva carrera professional com a consultor empresarial a KPMG i treballar diversos anys a Alitalia. Des del 2023 és vicepresident de Delta per a Europa, Orient Mitjà, Àfrica i Índia, però abans va liderar l’expansió de la companyia aèria en aquests quatre mercats, va ocupar el càrrec de director d’aliances i durant més de set anys va dur a terme la transformació comercial de l’aerolínia a la regió Àsia Pacífic, incloent-hi l’expansió a Corea, el Japó i la Xina.
Delta Air Lines —que acaba de complir 100 anys d’operacions als Estats Units, on és l'aerolínia líder per passatgers per quart any consecutiu— ha tancat un primer semestre rècord i ha millorat les seves previsions per al conjunt de l’any. La companyia aèria, en línia amb el sector, viu uns anys de glòria gràcies al turisme, que està en auge a gairebé tot el planeta. I Espanya, que és a prop de convertir-se en el país més visitat del món i de desbancar França, li està donant moltes alegries.
Delta Air Lines opera en diversos països d’Europa, com s’està comportant Espanya aquest 2025?
Espanya és un dels mercats clau de Delta a Europa i mostra un fort dinamisme aquest estiu. Es manté entre els països amb millor rendiment a la nostra xarxa transatlàntica, amb un creixement notable interanual. La demanda és sòlida a tota la regió, però Espanya és un dels mercats més forts juntament amb Itàlia, França, Portugal i Grècia.
L’aerolínia està reforçant les seves operacions a Barcelona. Ja volava a Nova York i Atlanta, però han inaugurat Boston i han anunciat un nou vol a Seattle. Què hi ha darrere d’aquesta expansió?
Delta fa molt temps que opera a Barcelona, la ciutat representa un destí clau a la nostra xarxa. Però la demanda global va caure significativament durant la pandèmia i Barcelona en va sentir els efectes durant més temps. Tot i això, ha demostrat una gran resiliència els darrers anys i ha experimentat un creixement notable de passatgers.
L’ampliació del Prat serà un revulsiu per créixer més?
Delta està compromesa amb oferir un servei de primer nivell i l’expansió del Prat permetrà augmentar considerablement la capacitat de l’aeroport. Espanya, no obstant això, és una peça clau en el nostre portafoli europeu i continua sent un dels destins preferits pels nostres clients.

Obriran noves rutes a Espanya?
El rendiment de les rutes cap a Espanya aquest estiu està sent molt positiu, i esperem que la tendència continuï durant la resta de l’any. Seguim compromesos a créixer en aquells mercats on la demanda ho justifica, i Espanya continua sent una peça clau de la nostra xarxa transatlàntica.
Quina ciutat té millor rendiment per a Delta Air Lines, Madrid o Barcelona?
Tant Barcelona com Madrid han registrat una forta demanda aquest estiu, amb alts índexs d’ocupació en els vols a ambdues ciutats. Per això, aquest any, Delta ha incrementat la seva capacitat cap a Barcelona respecte a l’any passat, a causa de l’elevada demanda cap a aquesta ciutat costanera. Durant aquest estiu de 2025, Delta opera 25 vols setmanals a Barcelona des de tres ciutats nord-americanes: Atlanta (l’aeroport amb més trànsit del món), Nova York-JFK (on Delta és l’aerolínia internacional líder), i Boston (important hub a la Costa Est).
A més, aquest estiu operem 14 vols setmanals a Madrid des d’Atlanta i Nova York-JFK. En conjunt, Espanya continua destacant com un destí d’oci molt atractiu, i esperem un rendiment sòlid a la segona meitat de l’any.
Quin tipus de viatger arriba a Espanya amb Delta Air Lines, d’oci o de negocis?
El trànsit cap a Espanya està impulsat principalment pel segment d’oci premium, amb un gran interès per part dels viatgers nord-americans. Tant Barcelona com Madrid mantenen un flux constant de trànsit transatlàntic, reflex de l’atractiu durador d’Espanya com a destí durant tot l’any.
Com competeix Delta amb aerolínies de baix cost a Espanya que ofereixen vols als Estats Units des de 150 euros?
Delta ofereix una experiència diferenciada als passatgers que viatgen cap a i des d’Espanya, amb una varietat de classes dissenyades per respondre a les diferents necessitats: Delta Main, Delta Comfort, Delta Premium Select i Delta One. Independentment de la tarifa escollida, tots els passatgers gaudeixen de l’hospitalitat característica de Delta a bord de la nostra flota premium, amb menjar i beguda gratuïts, wifi ràpid i gratuït, més de 1.000 hores d’entreteniment individual, operacions fiables i una connectivitat eficient a la nostra xarxa global. Aquesta aposta per la qualitat i la coherència ens diferencia en un mercat competitiu.
Algunes aerolínies han empitjorat les seves previsions als Estats Units des de l’arribada de Donald Trump, els visats i les amenaces d’aranzels. Delta ha notat un descens de la demanda?
Seguim observant una forta demanda de viatges entre Espanya i els Estats Units, i monitoritzem contínuament qualsevol tendència derivada d’aranzels o restriccions de viatge.

Com evoluciona la demanda a la segona meitat de 2025 i el 2026?
L’entorn de demanda s’ha estabilitzat i seguim observant una forta voluntat de viatjar entre els nostres clients principals. La confiança del consumidor ha millorat respecte a l’inici de l’any, i la feblesa que percebem se centra sobretot en els períodes vall i en el mercat domèstic. Delta se centra a controlar el que pot controlar: operar de manera sòlida i resilient, cuidar bé els seus clients i continuar millorant l’experiència de viatge, especialment en l’àmbit internacional.
Per a la resta de l’any, Delta està ben posicionada gràcies a les mesures proactives adoptades per ajustar la capacitat i controlar costos. El sector també s’està adaptant a un entorn de creixement més moderat de la demanda, i hi ha senyals que la confiança del consumidor i del viatger corporatiu millorarà a la segona meitat de l’any. Tot i això, els viatges internacionals continuen mostrant fortalesa, reflex de l’èxit de la nostra transformació internacional mitjançant inversions en xarxa, flota i aliances. Com a curiositat, estem observant un desplaçament de la demanda cap al que tradicionalment considerem “temporada mitjana” (setembre i octubre), amb clients —especialment nord-americans— que busquen evitar les aglomeracions i la calor de juliol i agost.
Els aranzels han generat molta incertesa en el sector aeri, com valora Delta Air Lines els darrers avenços?
Ens encoratja el progrés que estem veient en les negociacions comercials. El recent acord comercial entre els EUA i la UE és una bona notícia, ja que preserva un entorn sense aranzels per a avions i components, una política recíproca que fa més de 40 anys que està en vigor. Aquest pas és clau per protegir i fomentar el paper de l’aviació com a motor de creixement econòmic, innovació i ocupació de qualitat.
Tot i que els costos han continuat pujant, Delta obté resultats rècord. Han hagut d'apujar els preus?
Davant l’entorn canviant del primer semestre, hem actuat de manera proactiva per alinear la capacitat amb la demanda, assegurant que continuem oferint als clients opcions per volar on i quan ho desitgin. També hem gestionat els costos amb rigor, sense deixar d’invertir en l’experiència del client, especialment en la xarxa internacional. Delta té un historial provat de rendibilitat sostinguda, amb una estructura financera resilient i un fort flux de caixa lliure, fins i tot en contextos econòmics incerts.
Cada vegada més persones estan disposades a viatjar, encara que sigui més car. Ho noten?
Continuem veient que els consumidors prioritzen els viatges, en línia amb una tendència més àmplia on es prefereixen les experiències memorables davant de les compres materials. També continuem observant una gran demanda dels nostres productes premium com Delta One, Delta Premium Select i Delta Comfort. Al segon trimestre de 2025, els ingressos per cabines premium van augmentar un 5% interanual, reflex de l’interès sostingut per aquestes opcions.
Si el passatger tendeix a ser cada vegada més premium, hi estaran invertint més...
Continuem invertint en millorar l’experiència per a tots els nostres clients, sigui a Main Cabin o a les nostres suites Delta One. Això forma part de la transformació plurianual de la nostra xarxa, flota i aliances, acompanyada de les millores en aeroports i a bord. Això inclou la incorporació de Delta One Lounges a Nova York, Los Angeles, Seattle i Boston, així com més de 50 Delta Sky Clubs a la nostra xarxa. També estem ampliant activament les cabines premium a les nostres flotes internacionals i domèstiques per satisfer la demanda sostinguda.
Quin és el principal repte de Delta Air Lines a curt i mitjà termini?
Continuar oferint una experiència premium i consistent als nostres clients a tota la nostra xarxa global, com fem des de fa 100 anys. Continuar adaptant-nos als canvis geopolítics, pressions econòmiques i noves expectatives del client. Treballar amb els nostres socis, comunitats i governs per poder créixer, oferir més opcions i continuar connectant el món. I al mateix temps, continuar invertint fortament en tecnologia i sostenibilitat a través de la modernització de la flota, iniciatives amb combustible sostenible (SAF) i innovació digital.