Vodafone ha confirmat el sorpasso a Orange al mercat de telefonia mòbil el 2023. L'operadora britànica suma quatre mesos amb una quota de mercat superior a la del seu rival en el segment mòbil, amb més de 13 milions de línies mòbils a tancament de l'exercici passat. Una situació que es produeix després de l'anunci de la compra per part del fons d'inversió Zegona del negoci de la companyia a Espanya, que ha aprovat recentment la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

La companyia dirigida per Mario Vaz a Espanya va recuperar el mes de setembre passat la segona posició en quota de telefonia mòbil, després de vuit anys per darrere d'Orange. Va ser l'agost de 2015 quan l'operadora taronja li va arrabassar la segona posició a Vodafone, però des de fa uns mesos les tornades han canviat.

D'aquesta manera, Vodafone copa gairebé el 22% del segment de les línies mòbils, amb 13,08 milions, mentre que Orange registra una xifra lleugerament menor, amb 12,95 milions de línies. En comparació amb gener de 2023, les dues telecos han guanyat clients mòbils, però, mentre que Vodafone ha aconseguit captar més de 360.000 clients, Orange només ha augmentat la seva cartera en 22.000 línies.

Vodafone recupera la segona posició, però es desinfla al desembre

El procés pel qual ha aconseguit recuperar momentàniament la segona posició s'ha donat en paral·lel a l'operació de venda del negoci al país al fons britànic Zegona, anunciada a finals d'octubre, encara que no ha estat fins aquest mes de febrer quan Competència ha donat llum verda a l'adquisició. Concretament, el regulador considera que les activitats de Zegona i Vodafone no s'encavalquen "ni horitzontalment ni verticalment", ja que el fons d'inversió no és present al mercat espanyol.

Tanmateix, ara la pilota està a la teulada del Govern d'Espanya, que haurà d'aprovar-la definitivament, primer passant per la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i posteriorment pel Consell de Ministres. En espera l'autorització final, l'operador britànic continua acomplint la seva activitat al país amb normalitat i, de fet, ha anunciat la seva tornada a la comercialització del futbol als bars.

No obstant això, de les últimes dades tancades que recull la CNMC mostra que l'impuls dels últims mesos de Vodafone al caliu del nou rumb que prendrà la companyia en mans d'altres propietaris s'ha anat desinflant. Així, s'observa la pèrdua neta de clients l'últim mes de l'any per part de Vodafone, havent caigut en 55.957 línies mòbils respecte al mes anterior. Però no ha estat l'única, sinó que també Orange va perdre clientela en aquest segment, amb 4.878 línies mòbils menys respecte a novembre de 2023.

En canvi, MásMóvil va registrar un guany net de 56.846 línies i Movistar va sumar un total de 2.237 línies mòbils. En allò que respecta la teleco francesa, l'empresa continua esperant a rebre el vistiplau de Brussel·les per a l'absorció de MásMóvil, un procés que s'allarga ja gairebé dos anys i roman encallat des que es va anunciar l'acord. S'espera que la Comissió Europea es pronunciï sobre això el pròxim 22 de febrer.

Les grans perden línies en portabilitats, mentre les virtuals guanyen quota

Per la seva part, Movistar segueix al capdavant amb 16,09 milions i MásMóvil ocupa la quarta posició amb 12,5 milions d'usuaris, després d'haver augmentat les seves línies mòbils actives en els 12 mesos de 2023. D'aquesta manera, Movistar, Vodafone i Orange van representar el desembre passat el 70,7% del total de les línies mòbils del mercat a Espanya, que va tancar 2023 amb 59,56 milions de línies, un 3,2% més que fa un any.

Quant als operadors mòbils virtuals (OMV), entre els quals es troba la romanesa Digi, continuen sumant línies mes a mes i ja voregen els cinc milions de línies mòbils (4,9). Un creixement que es dona en un mercat molt competitiu, on cada companyia busca esgarrapar quota de mercat en una guerra comercial constant. La paradoxa és que les grans operadores han tornat a pujar els preus de les seves tarifes aquest 2024, mentre que amb les seves marques blanques conquereixen nous usuaris que contracten les ofertes low cost del mercat.

D'altra banda, el regulador recull que les portabilitats mòbils, és a dir, el canvi de companyia per part dels clients, es va reduir en un 6% l'últim mes del qual hi ha registres, fins a sumar 419.589 canvis d'operadora. Com ve sent habitual, les grans firmes són les més perjudicades, especialment Vodafone, que va registrar un saldo net de portabilitat negatiu amb 28.974 línies. Orange (-4.831), Movistar (-2.029) i MásMóvil (-1.407) també van exportar més números dels que van rebre d'altres companyies, mentre que el conjunt dels operadors mòbils virtuals van sumar 37.241 clients.