La multinacional francesa Veolia absorbirà i substituirà la marca barcelonesa Agbar "en un període de sis mesos", tres anys després d'haver-la comprat, perquè pretén integrar totes les marques en una en l'àmbit mundial, en el marc d'una reordenació organitzativa que també els està portant a unificar les seves seus locals. Es posarà fi així a una marca amb més de 50 anys d'història, nascuda l'any 1975. Fins a 100 marques espanyoles passaran per aquest procés, de forma que Veolia es farà reconeixible amb les seves solucions multiús d'aigua, energia i residus i 18.000 treballadors quedaran sota el mateix paraigua.  

En operacions locals, com Aigües de Barcelona i d'altres ens locals, mantindrà la marca per compromís amb altres socis, però també s'integraran al funcionament de l'empresa. "Pels clients, el que canvia és el logo. Per als treballadors, hi ha un esforç afegit de treballar en xarxa", ha dit el CEO de Veolia a Espanya, Daniel Tugues, en una trobada amb els mitjans de comunicació.

Entre els seus principals reptes és gestionar juntament amb el Govern una estratègia integral de l'aigua que permeti "garantir el subministrament independentment del clima, per tal que la pròxima sequera la puguem passar tranquil·lament", ha assegurat Tugues, que ha explicat que aquesta estratègia "va agradar tant al Govern que la va fer seva i la va portar a Brussel·les". En efecte, a l'octubre de l'any passat una delegació del Govern va fer una visita oficial al Parlament i la Comissió Europeus. Van detallar un pla estratègic que augmenti la capacitat en 280 hectòmetres cúbics addicionals a l'any gràcies a la dessalinització, la regeneració, l'aprofitament del Besòs i l'optimització de les xarxes de distribució. 

Aquest projecte encara no té planificat un pressupost i dependrà en gran part dels fons europeus. 

Un altre dels grans reptes de la companyia a Catalunya és fer-se amb el contracte de gestió d'aigua de 8 municipis que es presenten conjuntament a concurs a l'àrea metropolitana de Barcelona: Corbera de Llobregat, La Palma de Cervelló, Molins de Rei, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Cervelló, Sant Cugat del Vallès i Tiana.

La multinacional francesa, que va facturar 2.840 milions a Espanya l'any 2024 i 45.000 milions a tot el món, aposta mundialment per una integració de marca que els faci reconeixibles i que els permeti treballar en xarxa i de manera unificada en les seus locals.

L'adaptació de les infraestructures energètiques i hídriques al canvi climàtic és un dels principals reptes de la companyia, que, tot i això, descarta competir a Espanya amb les grans energètiques. 

L'empresa ha invertit 800 milions entre 2019 i 2024 a l'estat espanyol, on dona servei d'aigua potable a 13 milions de persones i tracta 825.000 tones de residus anuals. També produeix 2,7 milions de MWh d'energia. Entre 2024 i 2026, l'empresa haurà invertit 300 milions anuals, dels quals la gran majoria són inversions industrials, ha explicat Tugues, que ha aclarit que el cost de les inversions repercutirà o no en la tarifa dels clients "en funció del que decideixin les administracions públiques" que la contracten. 

El director de l'empresa a Espanya ha assegurat que l'empresa avançarà el compliment dels objectius de 2027 dos anys i els haurà complert el 2025, per la qual cosa aviat haurà d'actualitzar el seu pla estratègic. 

Daniel Tugues, enginyer de Camins amb MBA a IESE i que ocupa el màxim càrrec de l'empresa a Espanya des d'abril de 2024, és l'escollit per aquesta transició que acaba amb una marca històrica com Agbar i d'altres en altres àmbits locals arreu d'Espanya. Es tracta d'un executiu amb 20 anys d'experiència en diferents departaments d'Agbar, i ara de Veolia, que va començar l'any 2004 com analista de negocis a Espanya. A Xile va ser gerent d'operacions des de l'any 2014 i tres anys després va ocupar el càrrec de director general de Suez Recycling i Recovery a Espanya. L'any 2019 va tornar a Xile com a director d'operacions, abans de ser designat conseller delegat el maig de 2023.

Tot i que la història d'Agbar es remunta als finals del segle XIX, el Grup Agbar com a tal es va constituir l'any 1975, primer centrats en la gestió de l'aigua i després ampliats a altres sectors. L'any 2008, una opa conjunta la va fer quedar en mans del grup Suez i Criteria. Però Veolia va fer una opa sobre Suez per tal de controlar fins a un 95% del grup. El passat mes de març, Criteria va comprar un 5% de la companyia per 1.000 milions.