La companyia Uriach ha facturat 476 milions d’euros el 2024, amb un creixement anual del 54%, gràcies a la incorporació de la francesa Ineldéa, la alemanya Pascoe i la marca portuguesa Bebegel. Aquesta política d’adquisicions -que ha fonamentat en els últims anys- ha proporcionat al grup una dimensió europea de lideratge en el segment de productes per a l’autocura natural de la salut, segons ha assegurat el conseller delegat de l’empresa familiar, Oriol Segarra.
El directiu ha destacat que les compres del 2024 han aportat un negoci conjunt de 130 milions d’euros. No obstant això, ha volgut remarcar que sense aquesta aportació, el negoci orgànic d’Uriach ha crescut un 12% el 2024, sumant 36 milions d’euros als ingressos del 2023 (310 milions).
En global, el resultat operatiu de la companyia es va situar en 74 milions d’euros l’any passat, amb una millora del 69%. Per a enguany, que “serà un exercici destinat a la integració total dels nous negocis”, les previsions d’Uriach apunten a un creixement superior al 10% tant pel que fa a la facturació com a la rendibilitat, ha manifestat Segarra. "S'ha assolit el pla estratègic del 2025 molt abans del previst, per la qual cosa tot apunta que enguany assolirem els 500 milions de facturació i un ebitda d'entre 80 i 100 milions".
Per sobre de l'antiga Uriach
El grup de la família Uriach considera que ha assolit l’objectiu que es va posar el 2021 quan va decidir abandonar el negoci i la producció farmacèutica i centrar-se en productes per a l'autocura en el qual ja estava present amb marques com la històrica Biodramina o la gamma Aquilea que va comprar el 2005. El creixement inorgànic ha facilitat que, ara per ara, l'actual Uriach sigui ja un negoci més gran que el que tenien quan eren un laboratori farmacèutic. “Som una plataforma líder a Europa en productes d’autoconsum, amb presència directa a 11 mercats, complint amb la visió estratègica que els productes per a la cura de la salut sense recepta mèdica tenen un potencial de creixement significatiu en els pròxims anys”, ha dit Segarra. Això també els ha permès eludir la càrrega d'actius fabrils. De fet, només tenen dues petites plantes de producció a Alemanya, fruit de les compres de Sidroga (2021) i la recent Pascoe.
Per aquesta raó, el directiu ha apuntat que “en un o dos anys Uriach adquirirà més marques dins el segment, per cobrir mercats com l’Europa de l’Est o els països nòrdics”. El propòsit és "créixer acceleradament i rendiblement per assolir massa crítica a Europa". Mentrestant, Alemanya ja és el primer mercat per volum d'ingressos, seguit de França, Itàlia i Espanya, pràcticament a part iguals, amb prop del 20% de la facturació. Segarra ha concretat que gairebé el 80% del negoci es fa fora d'Espanya.
L'expansió internacional amb la nova estructura empresarial va arrencar el 2015 i, fins ara, s'han tancat nou adquisicions d'empreses europees, amb productes complementaris, amb una inversió que la companyia no comunica. Malgrat això, Segarra ha defensat que el nivell d'endeutament és molt baix. De fet, per tenir recursos, a finals de 2023, la família Uriach va donar entrada al capital del grup, amb una participació del 30%, al fons britànic ICG. "Estem molt satisfets d'aquesta col·laboració", ha dit i ha refermat que "la família Uriach vol mantenir la majoria del capital".
Noves marques
Les adquisicions del 2024 han completat la cartera de productes d'Uriach amb diverses marques. L'alemanya Pascoe, centrada en medicaments amb ingredients actius naturals i en particular la Vitamina C d'alta biodisponibilitat. La francesa Laboratories Ineldéa (incorporada a l'inici de 2024), amb productes per al segment infantil a través de la seva marca, amb solucions com una línia pediàtrica sota la marca Pediakid, o diferents gammes de productes basats en olis essencials (marca Olioseptil), complexos vitamínics (Vitamin22), complements nutricionals per a esportistes (STC Nutrition), o complements alimentaris comercialitzats a través de la recomanació mèdica (Copmed), entre altres.
La portuguesa Bebegel -adquirida al grup francès Cooper Consumer Health- també és una marca del segment de la pediatria, especialitzada en els tractaments gastrointestinals. Aquesta operació reforça la presència del grup a Portugal, on el 2021 va comprar Theralab.