L'aviació privada no para de créixer. Segons dades d'Eurocontrol, els vols d'aviació executiva van representar un 7% del total del trànsit aeri europeu el 2024, una xifra superior als nivells prepandèmia. Per la seva part, WingX assenyala que el nombre de vols privats a Europa va créixer un 8% interanual en el primer semestre de 2025, amb especial dinamisme en països com Espanya, França i Itàlia.

Darrere d'aquestes xifres hi ha els turistes prèmium, l'organització de més esdeveniments internacionals i la millora de la infraestructura aeronàutica, explica Fernando Gómez, cofundador i portaveu de World Aviation Group (WAG), en una entrevista amb On ECONOMIA. La seva companyia és un referent en l'àmbit aeronàutic i fa una dècada que ofereix trasllats privats en helicòpter, un transport de luxe molt estès als Estats Units i Amèrica Llatina, que creix amb rapidesa a Europa i que a Espanya comença a disparar-se per l'arribada de visitants procedent d'aquests països.

World Aviation Group ha sabut capitalitzar aquesta oportunitat, consolidant la seva presència en destins com Barcelona, Màlaga o Eivissa, on ofereixen trasllats privats, tant rutes panoràmiques com vols personalitzats. "A diferència d'altres països, a Espanya se n'està desenvolupant una de proposada més experiencial i adaptada al turisme, la qual cosa permet apropar aquest servei a nous perfils més enllà de l'ús corporatiu tradicional", assenyala.

La demanda d'aquests turistes es concentra principalment a Catalunya (Barcelona, Costa Brava i connexió amb Andorra), Illes Balears (Eivissa i Mallorca) i Costa del Sol (especialment Màlaga i Marbella), encara que comença a despuntar a la Comunitat Valenciana i Madrid. En l'aviació privada, també hi ha una clara temporalitat. Durant l'estiu i bona part de la primavera, l'activitat es concentra en les destins costaneres vinculades al turisme d'alt nivell.

"Barcelona-Andorra i Barcelona-Mallorca tenen una demanda recurrent"

En canvi, durant la tardor i l'hivern, s'incrementa l'operativa a l'interior de la península, especialment per a trasllats privats en finques, serveis corporatius o experiències associades a la temporada de montería, on la rapidesa i l'accés a zones rurals fan de l'helicòpter una opció altament demandada.

"Rutes com a Barcelona-Andorra i Barcelona-Mallorca tenen una demanda recurrent, especialment en temporada alta, per la falta d'alternatives eficients i la comoditat que suposa l'helicòpter per a trajectes curts", comenta Gómez. A més, també gestionen amb freqüència connexions com a Madrid-Lisboa, Marbella-Ibiza o vols privats entre Espanya i el nord de l'Àfrica. En trajectes com a Madrid-Barcelona, el perfil sol ser més corporatiu, amb operacions puntuals vinculades a esdeveniments o agendes d'alta exigència.

La demanda, a més, es reparteix entre aquells que necessiten accedir a zones remotes o de difícil accés, com a finques privades, hotels boutique, i ports esportius, on l'helicòpter es converteix, en l'única opció ràpida i directa. Però també entre els que busquen realitzar una escapada o excursió. "Oferim rutes recurrents com a Barcelona-Andorra, Barcelona-Mallorca o Marbella-Ibiza, especialment en temporada alta, que permeten optimitzar temps i evitar les limitacions dels mitjans convencionals."

Passeig en helicòpter amb World Aviation
Passeig en helicòpter amb World Aviation

Al sud d'Espanya, especialment a Màlaga i la Costa del Sol, es concentren múltiples trajectes d'alt valor afegit. Entre els més sol·licitats figuren els trasllats entre Marbella i Sevilla, Sotogrande i Jerez, o rutes cap a Eivissa, l'Algarve portuguès o fins i tot Tànger. Durant els mesos d'estiu, també s'incrementen els vols panoràmics sobre la costa o els trasllats entre resorts de luxe, camps de golf i marines privades. En temporada baixa o a la tardor, destaca l'activitat a l'interior, amb serveis cap a finques privades o esdeveniments exclusius en entorns rurals.

Ni rics ni famosos, el perfil del viatger canvia

World Aviation Group, que té una flota de més de 35 aeronaus d'última generació, opera amb tres helicòpters d'altes prestacions: un Bell 429, un Bell 505 i un Airbus EC130 B4. Amb aquesta capacitat poden realitzar, especialment en temporada alta, entre 10 i 20 trajectes diaris a Espanya. En ells poden viatjar entre 4 i 6 passatgers més el pilot. Aquesta versatilitat els permet organitzar experiències a mida per a grups reduïts, escapades familiars o celebracions especials, expliquen.

Un bon exemple d'aquesta operativa va ser el Gran Premi de Fórmula 1 a Montmeló, on van arribar a establir un pont aeri continu entre el port de Barcelona i el circuit, facilitant el trasllat de clients VIP i equips durant tot el cap de setmana. En paral·lel, també van realitzar operatives més exclusives en les quals van acompanyar a clients durant tota la jornada.

Per esdeveniments com aquests, se sol associar l'ús d'helicòpter privat a famosos, influencers i en general, a persones amb alt poder adquisitiu. Però el perfil també comença a canviar. "Encara que tradicionalment l'helicòpter privat s'ha associat a celebritats, esportistes o grans fortunes, en els últims anys hem vist com el seu ús s'està democratitzant dins del segment prèmium. Cada vegada són més els empresaris que valoren la mobilitat eficient per optimitzar el seu temps, turistes internacionals que busquen experiències exclusives i úniques, i famílies o parelles que desitgen celebrar ocasions especials amb un toc diferent".

El preu més competitiu per als serveis de WAG arrenca en 250 euros per persona per a vols turístics, encara que la xifra varia segons el destí i la configuració del vol. No obstant això, la majoria dels passatgers que demanden els serveis d'aquesta companyia segueixen sent internacionals, especialment procedents del nord d'Europa, Amèrica del Nord i Llatinoamèrica, amb una creixent presència de persones procedents de l'Orient Mitjà i fins i tot Àsia.

"L'arribada de turistes sens dubte impulsa el nostre negoci, però més enllà de la quantitat, el nostre segment contribueix a potenciar un turisme de qualitat, oferint experiències úniques i exclusives que enriqueixen l'oferta turística espanyola", assenyala. "Aquest 2025 estem observant un creixement sostingut respecte a 2023 i 2024, especialment en rutes panoràmiques i trasllats a enclavaments prèmium, el que confirma la recuperació i expansió d'un turisme que busca una mica més. Vol viure experiències diferenciadores i accessibles gràcies a la mobilitat aèria privada".

I en aquest sentit, el portaveu de WAG revela que un dels serveis més demandats és el Door to Door. "Les nostres aeronaus, com el Bell 429, ens permeten cobrir pràcticament la totalitat de la península Ibèrica, així com trajectes personalitzats cap a països propers com Portugal, França o el Marroc. Podem realitzar vols de fins a 600 km, amb escales planificades per garantir la seguretat i comoditat del client. Això ens permet oferir rutes a mesura que s'adapten a les necessitats específiques de cada client".

Malgrat l'impacte ambiental que té l'aviació i les crítiques que han sorgit entorn de l'aviació privada en els últims anys, "la demanda es manté sòlida", assegura. Les crítiques han portat al sector a evolucionar, s'impulsa l'ús de combustibles sostenibles (SAF), s'adopten aeronaus més eficients, i es promou la compensació d'emissions. "El transport en helicòpter té un paper singular, ja que permet rutes més directes, temps de vol optimitzats i evita desplaçaments addicionals per terra, la qual cosa redueix l'empremta total del trajecte," conclou.