TSB adverteix de l'onada de casos d'estafa dels quals estan sent víctimes els seus clients a través de Meta, l'empresa propietària de Facebook, WhatsApp i Instagram. La filial britànica de Banc Sabadell revela que el 80% de tots els casos de frau que denuncien els seus clients s'han originat en alguna d'aquestes xarxes socials, i per això demana a l'empresa que dirigeix Mark Zuckerberg que actuï i protegeixi els usuaris.

Principalment perquè és TSB a través del Fraud Refund Guarantee que assumeix les pèrdues, ja que el banc garanteix als seus clients fins al 97% dels diners que li hagin robat en aquestes estafes i, l'últim any, els casos de frau originats en les empreses de Meta s'han duplicat. Sobretot els que tenen a veure amb les compres en línia en aquestes plataformes, la suplantació d'identitat i la inversió.

En TSB les estafes que van tenir lloc a través de les plataformes de Meta van ser el 80% del total l'últim any i la majoria van estar relacionades amb les compres en línia. Dins d'aquest grup, el 60% es van originar al Marketplace de Facebook i un altre 18% en el d'Instagram. El banc detalla que les denúncies per estafa després de fer una compra en el Marketplace de Facebook es van duplicar l'any passat (van pujar un 97% respecte a 2021), ja que el banc va reemborsar 2.100 casos.

Les estafes dins del Marketplace de Facebook són motiu de preocupació en tot el sector bancari del Regne Unit, explica TSB en una nota. Els experts en frau creuen que l'absència d'una plataforma de pagament en aquesta xarxa social està impedint que els consumidors completin transaccions de forma segura. També creuen que Meta no examina els anuncis i els perfils i això facilita que els estafadors col·loquin anuncis fraudulents amb facilitat.

EuropaPress 3348333 oficina tsb filial britanica sabadell regne unit
Una oficina de TSB al Regne Unit

TSB també crida l'atenció sobre l'augment de casos d'estafa per suplantació d'identitat al Regne Unit, on el Banc Sabadell en concentra més del 25% del seu benefici. En aquest cas, la majoria de denúncies cauen sobre WhatsApp (el 65% del total) seguit de Facebook (13%) i missatges de text (13%).

L'entitat posa en relleu que s'han disparat els casos on els clients denuncien que algú s'ha fet passar per un amic o familiar i li han demanat dades personals o diners, sobretot en WhatsApp. Les dades de TSB alerten que els casos de frau provinents d'aquesta plataforma van augmentar en un 300% en un any, amb més de 550 casos reemborsats pel banc.

Quant al frau per inversió, els tercers que més han pujat al banc, TSB assenyala que els que tenen lloc a través de Meta en representen gairebé nou de cada deu (el 87%), d'aquests gairebé el 60% s'originen a Instagram, més del 20% a Facebook i entorn del 10% a Snapchat. En aquest sentit, els experts en frau de TSB insten els inversors potencials a aferrar-se a les plataformes d'inversió reconegudes i a mantenir-se allunyats dels esquemes de "fer-se ric ràpidament" de les xarxes socials i les típiques ofertes que són massa bones per ser veritat.

En un comunicat, el director de prevenció de fraus de TSB, Paul Davis, demana a Meta i a les empreses propietàries de les xarxes socials que netegin "urgentment" les seves plataformes per protegir les innombrables persones innocents que utilitzen els seus serveis cada dia. "Ja és hora que les xarxes socials i les companyies telefòniques assumeixin la responsabilitat financera pels creixents nivells de frau que tenen lloc a les seves plataformes.

Santander UK també alerta dels casos d'estafa

TSB de Sabadell no és l'únic banc que crida l'atenció pel repunt de casos d'estafa, també ho fa Santander UK, la filial britànica del banc que presideix Ana Botín. Segons les seves dades, entre gener i març d'aquest any els clients han perdut un total de 10,2 milions de lliures esterlines (11,7 milions d'euros) en estafes per suplantació d'identitat, un 11% més que en el mateix període de l'any passat i la pèrdua mitjana per client ha estat de 6.906 lliures esterlines, uns 8.000 euros.

Les estafes de suplantació d'identitat ocorren quan un delinqüent es posa en contacte amb el client fingint ser del banc, la policia o una altra organització coneguda per convèncer-lo que li enviï diners. Dins de l'àmplia gamma de tàctiques utilitzades pels delinqüents d'aquesta categoria, els estafadors fins i tot s'estan fent passar pel responsable de gestió de riscos de frau de Santander, Chris Ainsley, revelen.