Telefónica ha signat un acord marc amb l'OTAN perquè sis dels seus centres de Desenvolupament i Innovació ubicats a Espanya s'adscriguin a l'Accelerador d'Innovació en Defensa de l'OTAN per a l'Atlàntic Nord. Aquests espais s'uneixen al Campus El Pardo de l'INTA (Institut Nacional de Tecnologia Aeroespacial), sent l'únic referent espanyol en aquesta xarxa.
Així ho indica Telefónica aquest dimarts en un comunicat, on recorda que els centres són: el laboratori The ThinX de Telefónica Tech i TEFQCI, ambdós ubicats a Districte Telefónica a Madrid; els dos edificis dedicats a Tecnologia i Innovació a Alcobendas al nord de Madrid, el Centre d'Innovació i Laboratori de Telefónica Tech a Màlaga i el centre de ciberseguretat especialitzat en Indústria 4.0 (C4IN) que Telefónica Tech té a Lleó.
A curt termini, l'objectiu d'aquesta aliança és que DIANA pugui comptar amb l'experiència i les instal·lacions de Telefónica per desenvolupar les seves solucions tecnològiques, amb focus en les xarxes de nova generació, la tecnologia quàntica, l'Internet de les Coses (IoT) i la ciberseguretat. A llarg termini, aquest acord busca l'intercanvi de coneixement entre les 150 empreses que participen en l'acceleradora per validar conceptes, tecnologies i casos d'ús en l'àmbit de defensa en l'àmbit mundial.
Telefónica destaca que TEFQCI, la seva xarxa experimental de comunicacions quàntiques a Madrid, és el principal actiu del Centre d'Excel·lència en tecnologies quàntiques per reforçar la seguretat de les xarxes i serveis mitjançant solucions QKD (Quantum Key Distribution). També s'està utilitzant com a base per a la futura internet quàntica, identificant els equips, processos i eines més adequats.
TEFQCI és un espai de col·laboració oberta amb organismes públics i privats des del qual Telefónica duu a terme el desenvolupament de comunicacions i tecnologies quàntiques. I des del qual ja s'han realitzat proves per protegir les comunicacions en infraestructures crítiques, centres de dades i comunicacions d'empresa, així com de dispositius IoT, com els comptadors intel·ligents de gas, aigua o llum, assegurant tant la provisió d'eSIMs remotes com les dades de consum enviades.
També s'aborden en aquest centre iniciatives per a l'evolució a xarxes i serveis Quantum-Safe, implementant una capa addicional de seguretat utilitzant algorismes de xifrat post-quàntic (PQC) que no podran ser desxifrats per futurs atacs. Això s'aplica a la protecció de les xarxes 5G i a les comunicacions actuals duts a terme mitjançant computació quàntica.
The ThinX és el laboratori de tecnologia IoT, Big Data, Ciberseguretat i Cloud de Telefónica Tech, destinat perquè clients, socis i institucions puguin cocrear i simular el funcionament en condicions reals de qualsevol projecte d'IoT abans de la seva implantació massiva. Inaugurat el 2017, en poc temps s'ha convertit en uns dels entorns d'IoT més avançats i millor equipats del món, amb accés a ràdio d'última generació i de tecnologia de LPWA (xarxes d'àrea àmplia de baix consum dissenyades per a l'Internet de les Coses).
El centre d'Innovació i Laboratori de Telefónica Tech compta amb 60 treballadors per desenvolupar solucions punteres a nivell internacional en els camps de la IA, l'IoT, el Cloud i el Big Data, comptant amb la ciberseguretat com a element transversal en tots els seus productes i serveis.
El Centre de Tecnologia i Innovació a Alcobendas i de Tovar, ubicats al nord de Madrid, conformen un espai de més de 3.000 metres quadrats amb una completa miniaturització de la xarxa, tant fixa com mòbil, que funciona de forma totalment autònoma. Avances i recursos necessaris per provar tots els serveis abans que es llancin al mercat mitjançant una rèplica de la xarxa real.
El Centre de Ciberseguretat C4IN de Telefónica Tech és un Centre de Ciberseguretat especialitzat en Indústria 4.0 ubicat a Lleó. El seu objectiu és prestar a les empreses els millors serveis de seguretat i desenvolupar solucions i productes específics i innovadors en aquest camp. En aquest espai treballen actualment 30 experts.
DIANA és un programa accelerador d'innovació d'ús dual que col·labora amb entitats innovadores que desenvolupen solucions comercials i de defensa per a problemes que afecten tota l'Aliança. DIANA ha creat amb èxit un ecosistema transatlàntic de centres de proves, acceleradors, esdeveniments i activitats educatives interconnectats que donen suport a la innovació tecnològica d'ús dual —amb finalitats civils i de defensa— per als països de l'Aliança. Aquest ecosistema es va posar en marxa el 2023 i actualment col·labora amb més de 20 organitzacions acceleradores afiliades i més de 200 centres de proves.
L'equip professional de DIANA està format per professionals i experts, tant militars com civils, que treballen des de la seu de l'organització a Londres (Regne Unit) i a les oficines regionals situades a Tallinn (Estònia) i Halifax (Canadà).
