Stellantis seguirà endavant amb la gigafactoría de Figueruelas (Saragossa), malgrat que els ajuts econòmics no compleixen les seves "expectatives". El Ministeri d'Indústria ha aprovat definitivament una subvenció, dins del Perte VEC II (Vehicle Elèctric i Connectat), de 55,86 milions d'euros per al projecte de la gigafactoría de bateries de la planta de Stellantis a Figueruelas (Saragossa), només dos milions superior que li va concedir a l'octubre i molt inferior als 200 milions que havien sol·licitat la companyia.

No obstant això, el grup automobilístic treballa amb el govern d'Espanya per fer possible la viabilitat del projecte més enllà del Perte anunciat aquest divendres. A més d'aquests 55,86 milions per al projecte Antares, Stellantis a Saragossa rebrà uns altres 3,32 milions per a una línia de muntatge de bateries en vehicles elèctrics. En un comunicat, el ministre d'Indústria, Comerç i Turisme, Héctor Gómez, explica que ja ha informat el grup de producció automobilística dels diferents instruments de finançament i ajuts disponibles en l'Administració, més enllà del Perte Vec II per dur a terme la implantació del projecte de la gigafactoría.

"Inversions com les de Stellantis representen una prioritat per a aquest govern i els territoris elegits per desplegar els seus projectes", ha assegurat el ministre, que insisteix que el ministeri i Stellantis han citat a mantenir reunions per establir la futura línia d'actuació entre l'Executiu i el grup. Malgrat considerar-lo insuficient, des de la companyia reconeixen EFE que "és necessari continuar treballant juntament amb l'Administració per obtenir el suport necessari perquè aquest projecte sigui econòmicament viable i es materialitzi".

Stellantis aposta per Espanya com a país receptor d'inversions

Stellantis, agreguen des de la direcció de la planta, aposta per Espanya "com a país receptor de les inversions previstes per a futurs projectes industrials". Però per a això, diuen, "a més dels alts nivells de competitivitat, qualitat i clima social" de les plantes de la companyia és "imprescindible" el suport de les institucions públiques".

Des del ministeri confirmen que l'empresa està treballant amb el govern d'Espanya en un full de ruta que, més enllà del PERTE VEC II i a través d'altres mecanismes i línies existents, permetin crear les condicions necessàries per assolir el nivell d'ajuts necessaris.

El ministeri ja treballa en una tercera convocatòria del PERTE VEC, que sortirà a començaments de 2024 dotada amb més de 1.200 milions d'euros. I asseguren que la comunicació amb les empreses interessades "serà contínua" amb l'objectiu d'"aclarir qualsevol dubte sobre el tràmit de presentació dels projectes, així com del marc europeu i la seva exigència en com a terminis".

A més, el ministeri ha començat a analitzar la segona línia, secció B, del PERTE VEC II, que se centra a potenciar nous models de vehicles elèctrics i de prototips de bateria i de pila de combustible, així com a donar una segona vida a aquests. Les primeres resolucions provisionals d'ajuts, que Stellantis també ha sol·licitat, es començaran a publicar al desembre.

Per a Héctor Gómez, tots els projectes que persegueixin una transició verda, com el de Stellantis, "representen l'esperit de l'automoció del futur a Espanya, basat en el diàleg continu entre el sector públic i privat, en la transició sostenible i en l'equilibri territorial, on la protecció del medi ambient, de la indústria i de l'ocupació han de ser els pilars fonamentals".