Els acomiadaments en empreses de plataformes digitals han esdevingut un efecte dòmino. L'última a sumar-se és Spotify Technology SA, el gegant de reproducció musical que ha decidit retallar el 6% de la plantilla, és a dir, prop de 600 treballadors d'un total de 9.800. Cal tenir en compte que el mes d'octubre passat ja va retallar els serveis de 38 empleats dels seus estudis de podcast Gimlet Media i Parcast. A través d'un comunicat firmat pel seu mateix CEO, Daniel Ek, ho ha justificat així: "Com a part d'aquest esforç, i per alinear més els nostres costos, hem pres la decisió difícil però necessària de reduir el nostre nombre d'empleats. Durant les properes hores, tindran lloc converses individuals amb tots els empleats afectats. I tot i que crec que aquesta decisió és adequada per a Spotify, entenc que amb el nostre enfocament històric en el creixement, molts de vosaltres ho veuran com un canvi en la nostra cultura". 

D'altra banda, Dawn Ostroff, fins ara cap de contingut i negoci publicitari, deixarà l'empresa. Alex Norström, antic responsable de negoci i Gustav Söderström, exdirector de recerca i desenvolupament, seran copresidents de Spotify.

El problema del podcast

L'empresa va fer un compromís massiu amb el podcasting a partir del 2019 i aquesta seria l'explicació que donarien per prescindir de part de la seva plantilla. Amb aquesta inversió, efectuada fa quatre anys i abans de la pandèmia, l'empresa es va gastar més de mil milions de dòlars en l'adquisició de xarxes de podcasts, programari de creació, un servei d'allotjament i els drets d'espectacles populars com The Joe Rogan Experience i Armchair Expert. Tot i així, les inversions han posat a prova la paciència dels inversors. Les accions van caure un 66% l'any passat, ja que els inversors van preguntar quan començarien a obtenir rendiments. Els executius de Spotify van dir al juny que el seu negoci de podcasts es tornaria rendible en els propers un o dos anys, un sistema que darrerament també ha volgut fer la competència a la ràdio tradicional, però que els seus beneficis publicitaris encara no són els esperats. D'altra banda, el boom experimentat durant la pandèmia ha resultat ser fictici i la baixada del consum d'aquesta mena d'aplicacions a posteriori també ha afectat els balanços esperats.

Spotify, fora d'Amèrica

La història d'Spotify trenca amb la majoria de les altres, situades a Silicon Valley, Califòrnia. Així doncs, aquesta va néixer a Europa, concretament a Suècia, amb l'objectiu de revolucionar el món de la reproducció de música i va ser creada com una solució a la pirateria electrònica. Els fundadors esperaven que la gent estigués disposada a pagar una petita quota mensual de 10 dòlars a canvi d'un streaming il·limitat, i va donar els seus fruits immensament. Darrere de la marca hi ha Daniel Ek que va crear Spotify com a resposta al tancament de Napster l'any 2008. Des del seu llançament fins al 2013, Spotify havia acumulat aproximadament 30 milions d'usuaris actius i 8 milions de subscriptors premium. Durant els següents cinc anys de funcionament, el rendiment de l'empresa va augmentar. El 2018, la plataforma havia arribat als 180 milions d'usuaris i 83 milions de subscriptors premium. Spotify domina absolutament el seu racó del mercat. Per exemple, Apple Music és el competidor número u de Spotify i només compten amb 50 milions de subscriptors, és segur dir que Spotify es mantindrà durant un temps. El 2016, Ek i el cofundador de Spotify, Martin Lorentzon, van escriure una carta oberta a través de la revista Medium, demanant al govern suec que si no es feien determinats canvis a la llei sueca sobre habitatge, impostos i educació, Spotify es veuria obligat a traslladar-se de el país. La seva seu encara és a Estocolm i la imatge dels seus fundadors ha sortit guanyant.

La febre dels acomiadaments

Si els acomiadaments es produeixen, en paral·lel a una xifra significativa, s'haurà de confirmar si això se suma a una tendència general de mercat únicament per obtenir més beneficis, però no lligada a cap crisi. Cal recordar que en les últimes setmanes, la matriu de Google, Alphabet, va dir que eliminaria 12.000 llocs de treball, mentre que Microsoft va dir que n'eliminaria 10.000. La ronda d'acomiadament d'Amazon afectarà més de 18.000 funcions. I, en paral·lel, altres empreses tecnològiques com Meta, matriu de Facebook, i Twitter d'Elon Musk, van acomiadar milers a finals del darrer 2022. La despesa publicitària dels 30 principals anunciants a Twitter es va reduir aproximadament un 42% després que el CEO de Tesla, Elon Musk, es fes càrrec de l'empresa, segons un nou informe de Reuters basat en la investigació de la firma Pathmatics. Quatre de les trenta empreses que més invertien, van reduir "significativament" les seves compres d'anuncis arran de l'adquisició de Musk, disminuint la despesa en més d'un 90% a finals del passat 2022, segons el citat informe. Snapchat també ha crescut molt durant la pandèmia. I, per tant, no és d'estranyar que la xarxa social hagi decidit, al seu torn, retallar la seva plantilla, i no només una mica. Cal recordar l'anunci del passat mes d'agost de l'acomiadament d'unes 1.200 persones, el 20% dels seus 6.500 empleats. Una altra que també ha perdut és Stripe. Després d'anys de creixement meteòric, l'especialista en pagaments va anunciar a principis de novembre la seva intenció de retallar més de 1.000 llocs de treball, o el 14% de la seva plantilla, per reduir costos abans d'una possible recessió. L'empresa ubicada a San Francisco i Dublín reduirà així la seva plantilla a 7.000 empleats, el nivell de febrer. "Érem massa optimistes sobre el creixement a curt termini de l'economia d'Internet el 2022 i el 2023", van dir els dos germans fundadors, Patrick i John Collison, en un missatge intern. "Ens enfrontem a una inflació persistent, xocs energètics, tipus d'interès més elevats, pressupostos d'inversió reduïts i un finançament inicial més escàs", afegeixen. I una altra com Salesforce, l'especialista en programari de seguiment de la relació amb els clients, s'enfronta a una desacceleració de la demanda de les pimes i busca millorar la seva rendibilitat. A principis del 2022 ja s'havia anunciat una congelació de la contractació fins al 2023 i l'acomiadament d'unes 100 persones.

El sector tecnològic s'enfronta a un període difícil en un context d'alta inflació i augment dels tipus d'interès després d'un bon període, especialment en el moment àlgid de la pandèmia de la covid i els confinaments. En aquest context, els anunciants són més reticents a incórrer en despeses publicitàries, la qual cosa representa una part substancial de la facturació d'empreses com Google, Facebook o Twitter. Segons el web especialitzat Layoffs.fyi, prop de 194.000 empleats del sector han perdut la feina als Estats Units des de principis del 2022, una valoració que no té en compte el pla social de Google.