A partir d'aquest dimecres, 3 de maig, ja es pot confeccionar per telèfon la declaració de la Renda 2022. I si mirem el calendari una mica més enllà, a partir del 25 de maig es podrà confeccionar des de l'oficina.​ Si ens centrem en l'ara, ja es pot trucar per telèfon i sol·licitar a través del 'Plan Llamamos' concertar una cita que podrà allargar-se fins el 29 de juny. Malgrat que la trucada és el mitjà més tradicional, hi ha quatre maneres de fer-ho:

  • Internet amb NIF/NIE o DNI electrònic, certificat electrònic, Cl@ve PIN o referència
  • Aplicació "Agència Tributària"
  • Telèfon automàtic 91 535 73 26 o 901 12 12 24.
  • Telèfon de cita prèvia per a Renda amb atenció personal 91 553 00 71 o 901 22 33 44. De dilluns a divendres, de 9 a 19 hores.

A través d'aquests canals, posteriorment, l'Agència Tributària us trucarà des del telèfon 810520052 al número de telèfon que hagueu facilitat (o des del 917276222 si heu facilitat un número de telèfon estranger). A partir d'aquí, per anul·lar la cita es pot fer fins a 24 hores abans del dia i hora marcats.

La documentació que has de preparar

Per atendre't per telèfon i presentar la teva declaració de Renda hi ha d'estar la persona o persones titulars (la trucada serà gravada). Per poder identificar-te, si estàs registrat a Cl@ve PIN, hauràs de tenir a mà el mòbil que vas comunicar en registrar-te i, en qualsevol altre cas, hauràs d'obtenir abans el número de referència per Internet. Aquest s'obté tenint preparada la documentació sobre la teva situació personal.

Altres aspectes a portar damunt són sempre el DNI original del titular que acudeix a la cita i fotocòpia del DNI de tots els que figurin a la declaració. També cal portar el número IBAN de compte bancari; les referències cadastrals de tots els immobles de la teva propietat o en què visquis de lloguer o en altres circumstàncies (rebut de l'IBI); qualsevol justificant que pogués donar dret a deduccions autonòmiques o un altre benefici fiscal. Així, si vius a un immoble llogat necessites el NIF de l'arrendador i les quantitats pagades pel lloguer. I per adquisició d'habitatge habitual amb ampliació del préstec: els saldos pendents d'amortitzar del préstec original. 

Altres aspectes a tenir en compte

En el cas d'hipoteca, cal portar els rebuts de les assegurances. També no oblidar els justificants dels donatius. I, en darrer terme, has de preparar els documents següents si has percebut el tipus de renda o rendes durant l'any i no apareixen imputats a les dades fiscals: per rendiments del treball cal el certificat emès pel pagador. L'import de les quotes satisfetes a sindicats i de les quotes satisfetes a col·legis professionals (si la col·legiació és obligatòria). Les despeses de defensa jurídica per litigis suscitats en la relació del contribuent amb la persona de qui percep els rendiments. I per rendiments del capital immobiliari, cal els justificants d'ingressos i despeses deduïbles pels lloguers de pisos, locals, places de garatge, entre d'altres.

Més documents que calen són en el cas de percebre una assegurança contractada abans de 31/12/1994, amb l'import del capital rebut; certificats de premis; escriptures de compra i venda; certificats de fons d'inversió; i, en darrer terme, les declaracions d'exercicis no prescrits en què es va practicar deducció per habitatge habitual, o es van incloure dins de les despeses deduïbles de rendiments d'activitats econòmiques o capital immobiliari.