Han passat 25 anys des que Mercedes Benz va llançar a Barcelona la seva marca Smart amb l'arribada del microcotxe biplaça Fortwo, del qual, el 2018, va arribar a vendre 150.000 unitats a tot el món. Aquest dijous, coincidint amb la celebració del saló Automobile a la capital catalana, Smart ha presentat al públic en general la seva nova gamma de vehicles elèctrics, un SUV també prèmium i urbanita, que conserva els aires del disseny alemany, però té enginyeria de Geely, el fabricant xinès de Volvo, que acompanya Mercedes en aquesta aventura. El propòsit és reconquerir les ciutats que es van apropiar amb Fortwo, un vehicle que ara desperta menys interès. "No es veuen tants Fortwo perquè l'aliança de Mercedes i Geely ha modificat l'estratègia de la marca Smart: es fabrica menys i a la Xina, després de tancar la planta de França". Però aspiren que els amants del disseny alemany de Mercedes trobin en el SUV elèctric Smart#1 la millor opció del mercat per a un utilitari prèmium "molt divertit de conduir", però que no queda restringit a la ciutat perquè té 440 km d'autonomia.

Les vendes a la Xina i Alemanya auguren que "hi haurà demanda", confirma el conseller delegat de la firma a Espanya, Alberto Olivera. A Alemanya, la comercialització es va iniciar al gener i "ja porten venudes 2.000 unitats; i a la Xina, quan es va llançar, en poques hores es van rebre 15.000 comandes!". Ara la marca s'estrenarà a França i Espanya serà el tercer mercat. "Els models es lliuressin al setembre, perquè vam obrir la venda en línia l'octubre passat i ja tenim 300 unitats compromeses", confirma Olivera. La marca ha decidit que la compra es realitzarà en línia o entre el concessionari i la plataforma que ha dissenyat per a això, "perquè volem evitar una guerra de preus", diu Olivera i admet que "la compra d'un cotxe és encara una de les poques que queden en la que el regateig encara existeix". Per això, hi haurà un únic preu: 42.600 euros per al model més essencial i 49.600 per al més complet, però "amb l'ajuda estatal de 7.000 euros, el preu es redueix". La gamma té quatre versions Pro+, Premium, Launch Edition i un smart #1 Brabus amb dos motors elèctrics i 428 CV de potència. "El Brabus és únic en la seva categoria", segons Olivera, i "acapara la demanda del model a Alemanya i Suïssa".

La gamma "recorda molt als models Mercedes, però va dirigit a un client prèmium que ho concebrà com el seu segon utilitari per al dia a dia, però també per sortir de la ciutat perquè té una autonomia de 440 quilòmetres", explica Alberto Olivera. La marca no tem l'àmplia competència de marques que treballen en aquest mateix segment de vehicles i defensa categòricament que, per exemple, "no competim amb Cupra perquè és una marca prèmium dirigida a un altre tipus de client". La marca Smart, al 50% entre Mercedes Benz i Geely, pot atreure els usuaris de Fortwo que necessiten un cotxe amb més prestacions.

olivela
Alberto Olivera, CEO de Smart en Espanya / SMART

El conseller delegat d'Smart a Espanya refusa donar previsions de vendes. Explica que, malgrat els ajuts actuals, la demanda de cotxes elèctrics a Espanya és a la cua d'Europa, "al lloc 17". "Com a marca treballem des d'Anfac perquè la presa de decisions dels clients potencials s'incrementi perquè no és admissible que països com Portugal tripliquin la demanda de cotxes elèctrics". En aquest sentit, assegura que actualment un cotxe elèctric pot circular per Espanya sense cap problema, però admet que el conductor ha de dissenyar la ruta tenint en compte els punts de recàrrega que trobarà. "Fa falta que l'administració adopti mesures que simplifiquin la instal·lació de punts de recàrrega, no és possible que la burocràcia sigui tal que per col·locar un punt de recàrrega es necessitin dos anys", insisteix.

De cara a l'inici de la comercialització de l'Smart#1 a Espanya, la marca s'ha conjurat amb Iberdrola. Ambdues empreses col·laboraran en el desenvolupament de solucions de recàrrega residencial per als clients de Smart a través d'un acord amb ABB, soci de Smart, i fabricant del carregador Terra AC Wallbox. Iberdrola exercirà com a instal·lador dels carregadors Smart Terra AC Wallbox per a aquells clients que comprin els carregadors a través de l'e-commerce de Smart. Addicionalment, Iberdrola oferirà als clients de Smart un pla perquè puguin recarregar els seus vehicles amb energia 100% renovable.