La decisió del grup Volkswagen de plantejar el tancament de la marca Seat a partir del 2030 ha desencadenat nombroses reaccions dels principals actors polítics, econòmics i socials a Catalunya. Sindicats, Generalitat i govern espanyol han coincidit a defensar la continuïtat de la marca i a advertir de les conseqüències que la seva desaparició tindria sobre l'ocupació i la indústria. CCOO i UGT han advertit que, encara que el futur de la fàbrica de Martorell no està en dubte, la substitució progressiva de Seat per Cupra afectaria la plantilla. En un comunicat conjunt, els sindicats han recordat que l'actual context de reducció de costos i inversions del grup Volkswagen fa molt improbable que cada model eliminat de Seat es substitueixi per un de Cupra, la qual cosa podria comportar una pèrdua d'ocupació.
CCOO i UGT han defensat que Seat i Cupra es complementen perquè competeixen en segments de mercat diferents. Seat, han argumentat, és la marca d'entrada al grup i la seva eliminació podria afectar les vendes globals de Volkswagen. Els sindicats han insistit en la necessitat de preservar les dues marques per garantir el teixit industrial i l'ocupació, no només a la planta de Martorell, sinó a tot l'entorn productiu. Han demanat a les administracions que sumin esforços i construeixin un front comú per garantir el futur de la companyia. També han defensat la importància de la segona plataforma a la planta de Martorell, que consideren una garantia per al manteniment de l'activitat industrial i l'ocupació.
La implicació de la Generalitat
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat la continuïtat de la marca Seat i s'ha compromès a fer "tot el que es pugui" per mantenir els llocs de treball i la capacitat productiva a Catalunya. En una entrevista a 3Cat, Illa ha destacat el paper del Govern en l'assignació de fons europeus del PERTE del Vehicle Elèctric al grup Volkswagen i a la planta de Martorell. Illa ha recordat que el primer cotxe elèctric enterament dissenyat i fabricat a Europa es produeix a Martorell, la qual cosa subratlla la importància estratègica de la planta per a l'economia catalana. El president ha afirmat que manté contacte amb la direcció de Volkswagen a Catalunya i amb els representants sindicals per defensar la continuïtat de la marca.
El vicepresident primer i ministre d'Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo, ha assegurat que el govern espanyol farà "tot l'esforç necessari" per mantenir la marca Seat. Cuerpo ha revelat que el seu cotxe actual és un Seat i ha insistit que, tot i que la marca pertany a Volkswagen, és "genuinament espanyola". El ministre ha subratllat que la transformació del sector de l'automoció cap al vehicle elèctric ha permès que les fàbriques espanyoles siguin considerades les més eficients del grup Volkswagen. Aquesta eficiència, ha afegit, és un element de garantia per a la permanència de Seat a Espanya i per al manteniment de l'ocupació, no només a les grans fàbriques, sinó també al sector de components, on Espanya és líder mundial.
El president de la patronal catalana de l'automoció (Fecavem) i de la Unió Patronal Metal·lúrgica, Jaume Roura, ha demanat al grup Volkswagen que reconsideri els plans per a la marca. Roura ha subratllat la importància industrial de Seat i ha advertit que la desaparició de la marca afectaria no només la companyia, sinó també el mercat de consum i la indústria auxiliar que abasteix la planta de Martorell. Roura s'ha sumat a les declaracions de Foment del Treball, que aquest diumenge va demanar que quedés garantit el futur de la companyia. El president de la patronal catalana ha insistit que Seat és un "patrimoni català i espanyol" que no es pot perdre de vista, i ha expressat la seva esperança que la marca pugui complir cent anys, i cent més.