El president executiu de la cadena de supermercats ecològics Veritas, Silvio Elías, reclama un esforç a l'Administració estatal per eliminar l'impost sobre el valor afegit (IVA) dels aliments i productes ecològics. "Reduir l'IVA al 0% per als productes ecològics incentivaria el seu consum", ha advertit Elías, atès que ha recordat que sense aquestes mesures hi ha objectius de sostenibilitat que "no es podran assolir". El president de Veritas ha llançat aquesta reflexió argumentant que "serà impossible complir els requisits de la Unió Europea", que ha establert que, per al 2030, en finalitzar el pròxim període d'ajuts de la política agrària comuna (PAC 2022-2027), almenys el 25% de la superfície agrícola europea estigui conreada en ecològic.

"Arribarà un moment que no tindrà sentit conrear productes ecològics si no hi ha prou demanda per sustentar les hectàrees sembrades" sense l'ús de químics, ha explicat Elías en una jornada aquest dimarts dels Matins Esade, titulada I do like Mondays. Veritas: El propòsit com a brúixola, en la qual detallarà les diferents etapes i fites de la cadena de supermercats ecològics al llarg dels seus 20 anys d'història. Elías ha dit que les polítiques d'incentiu i de foment de la producció ecològica no són suficients per aconseguir els objectius fixats per la Unió Europea, ja que "si l'agricultor no té a qui vendre els seus productes tindrà un efecte bumerang i es desincentivarà el cultiu ecològic o es malvendrà per poder treure'l al mercat".

MatinsEsade Veritas
El president executiu de Veritas, Silvio Elías, durant la jornada a Matins Esade / ESADE

El també cofundador de la companyia ha reconegut que, a Espanya, especialment, el consum de productes ecològics dista molt d'altres països europeus, amb distàncies extremes. El consum a Espanya de productes ecològics, a Espanya, el 2022 va assolir els 2.856 milions d'euros, dels quals 2.532 corresponen al valor de mercat en cases, la qual cosa correspon a un 2,5% del total. Per això la demanda d'Elías a l'administració és "una reclamació amb un efecte molt reduït en els comptes estatals". "A Dinamarca el percentatge és del 13%, Àustria un 11%, Alemanya i França, un altre 6%" per exemple. I s'ha referit que a Alemanya, Berlín està estudiant fixar un IVA del 0%.

El directiu també ha emfatitzat que la despesa per càpita en productes ecològics a Espanya s'ha situat en els 40 euros anuals, mentre que a França és de 160 euros i a Suïssa assoleix els 400 euros. En aquest sentit, en declaracions a ON ECONOMIA, Silvio Elías ha desmentit que el cost d'una cistella de productes ecològics sigui el doble de la cistella de compra amb altres categories. Apunta al fet que actualment la diferència seriosa d'un 30% consumint productes i articles equiparables. És a dir, segons Elías, els càlculs que determinen que el cost és el doble es fan amb productes incomparables pel seu origen de procedència o perquè s'utilitzen marques blanques. En el balanç anual de la companyia, corresponent a 2022, Veritas va assegurar l'esforç de contenció de preus al públic, fent més accessible que mai l'opció ecològica respecte al producte convencional. La facturació de la cadena de supermercats va assolir els 113 milions d'euros, assolint un creixement del 5,1% en comparació amb l'exercici anterior, en un context d'alça del cost de l'energia que, segons l'empresa, ha tingut un impacte destacat en el negoci.