El complex industrial de Seat a Martorell ha estès literalment la seva passarel·la al futur. La companyia ha culminat la construcció d'un pont automatitzat de 600 metres que connecta, de forma directa i autònoma, la seva nova planta d'acoblament de cel·les de bateries amb la línia de muntatge de vehicles. Aquesta obra d'enginyeria, ja finalitzada estructuralment, és la columna vertebral de l'ambiciós pla d'electrificació del grup i l'últim gran pas físic perquè la fàbrica barcelonina, la més gran d'Espanya, comenci a produir cotxes elèctrics a començaments de 2026.
El conseller delegat interí de Seat i Cupra, Markus Haupt, va confirmar la fita durant la seva participació en el Saló IAA Mobility de Múnic. "El pont ja ha connectat la fàbrica de bateries amb el taller de muntatge. L'estructura està acabada", afirma. Els treballs restants se centren ara en la fase d'automatització i a la instal·lació dels transportadors que portaran les bateries, el cor del vehicle elèctric, directament a la cadena de producció.
La nova planta de bateries, situada en una de les cotes més altes del polígon de Martorell, representa una inversió de 300 milions d'euros. Està dissenyada per tenir una capacitat de producció de 1.400 conjunts de bateries al dia, la qual cosa equival a una unitat cada 39 segons. Inicialment, rebrà cel·les procedents de la planta de Salzgitter (Alemanya) del Grup Volkswagen, encara que el seu propòsit a mitjà termini és proveir-se de la gigafactoria que Volkswagen està construint a Sagunt (València), un projecte estratègic per a tota la regió sud d'Europa.
El pont començarà a operar aquest mateix any, alimentant la fase de presèries i preparació. Els primers models que recorreran la línia de muntatge electrificada seran el Cupra Raval, el vehicle urbà de quatre metres i estètica esportiva presentat a Múnic, i l'esperat Volkswagen ID. Polo, l'elèctric assequible de la marca alemanya. La producció en sèrie del Raval està programada per al primer trimestre de 2026, mentre que l'ID. Polo seguirà els seus passos en el primer semestre del mateix any. Haupt es va mostrar contundent respecte a l'estat del projecte: "Tot està a punt. La transformació va en timings. Tota la instal·lació industrial associada a l'electrificació està pràcticament acabada. El pont és l'última peça".
Les declaracions d'Haupt també van servir per abordar la situació del grup, que viu una dualitat marcada. Mentre Cupra es consolida com "una història d'èxit" i la marca de més creixement a Europa, Seat ha vist descendir les seves vendes, en part pel cessament de la producció del Tarraco. Haupt va restar dramatisme: "És natural que Seat tingui una mica menys de volum", argumentant que ambdues marques, encara que dirigides a públics diferents, "es complementen perfectament".
Malgrat que els aranzels europeus al Cupra Tavascán (fabricat a la Xina) van impactar amb duresa en el benefici operatiu del primer semestre (38 milions, un 90,6% menys), la direcció confia que la segona part de l'any millori, impulsada pel moment de Cupra i la pròxima revolució elèctrica que ja té pont a Martorell.