La fàbrica de Seat a Martorell ha iniciat aquest dimecres la producció en sèrie dels nous Seat Ibiza i Seat Arona. Aquest moviment estratègic materialitza la transformació del complex industrial i condueix la marca cap als objectius d'electrificació per a finals d'aquesta dècada. Els primers exemplars sortiran de la línia de muntatge a principis de 2026, marcant el rellançament de dos dels models més icònics i de volum més elevat de venda de la història de l'automobilisme estatal. L'anunci va més enllà de la simple presentació d'un model. Seat descriu vehicles amb "un disseny renovat, interiors millorats, una gamma de motors turbo TSI, equipament de sèrie ampliat i sistemes de seguretat avançats". Aquesta actualització integral busca revitalitzar la competitivitat d'ambdós models en uns segments que es troben entre els més exigents del mercat europeu.
La importància d'aquest llançament es reflecteix en les declaracions dels màxims responsables. Markus Haupt, CEO de Seat i Cupra, ha subratllat que l'inici de la producció representa "una fita important per a la fàbrica de Martorell, que avança per convertir-se en una planta flexible i multimarca". Aquesta afirmació no és retòrica: evoca la transformació profunda que viu el centre des de la reconfiguració del grup Volkswagen per adaptar-se a l'era elèctrica. Martorell, que ja produeix els Cupra Formentor i León al costat dels models Seat, es consolida com un pol tecnològic capaç de fabricar vehicles amb múltiples nivells de propulsió –tèrmica, híbrida suau, híbrida i elèctrica– sobre una mateixa línia, una capacitat crítica per a la seva sostenibilitat a llarg termini.
En la mateixa línia, José Arreche, director de les plantes de Seat i Cupra a Martorell, ha remarcat "l'esforç extraordinari de tot l'equip per assegurar que tots dos models arribin als carrers a principis de 2026". Aquest esforç, segons ha afegit, s'ha traduït en una optimització dels processos de producció, molt probablement centrada en la digitalització, la robòtica avançada i la formació dels treballadors per afrontar la creixent complexitat tècnica dels vehicles nous.
L'arribada d'aquests Ibiza i Arona renovats no és un fet aïllat. És la primera pedra d'un pla amb un calendari públic molt concret. La companyia ha reiterat que aquests models marquen l'inici de l'estratègia per renovar tota la gamma Seat amb opcions electrificades per a 2028. El camí està ja traçat: el 2027 s'incorporaran les primeres versions microhíbrides per a l'Ibiza i l'Arona, una tecnologia que permet reduir lleugerament el consum i les emissions sense alterar radicalment l'experiència de conducció. El 2028 serà l'any de la tecnologia Full-Hybrid per al Seat León, un pas decisiu cap a una electrificació més potent. I el 2029 estan previstes les actualitzacions del León i León Sportstourer, tancant el cicle de renovació de la gamma principal.
Aquest llançament s'emmarca en un moment de redefinició intensa dins del grup Volkswagen. Mentre la marca Cupra s'erigeix en el vehicle d'innovació i esportivitat, amb una ruta elèctrica clara, el paper de Seat s'ha anat centrant a garantir l'accessibilitat i l'eficiència en els segments més populars, actuant com a punt d'entrada a la mobilitat del grup. La decisió de continuar invertint en models tèrmics i híbrids a Martorell, en lloc de traslladar-ne la producció a fàbriques amb menys costos, és un vot de confiança del consorci alemany cap a la planta catalana i la seva capacitat d'adaptació.
Alhora, és una resposta estratègica a la realitat del mercat, on la demanda de vehicles amb motorització tradicional continuarà dominant bona part de la dècada, especialment en els segments econòmics. La producció dels nous Ibiza i Arona, per tant, no és només una notícia de producte. És un senyal de continuïtat industrial, un repte tecnològic superat i la confirmació que Martorell encara serà un eix neuràlgic de la producció automobilística al sud d'Europa.
