Santander fa un gir a la seva estratègia a Itàlia, on el banc opera a través de la seva financera (Santander Consumer Finance) i no com un banc comercial. L'entitat anuncia aquest dimecres que ha decidit prescindir de les seves oficines i mantenir el negoci exclusivament a través dels canals digitals, el que el va portar també a reduir la seva plantilla. Es tracta del primer pla de reestructuració amb Héctor Grisi al capdavant del grup, que agafo les regnes com a conseller delegat el mes de gener passat. Amb el seu predecessor, José Antonio Álvarez, Santander va dur a terme un macro ERO a Europa durant 2020 i 2021, que va afectar Espanya, Portugal, Regne Unit i Polònia.

D'aquesta manera, Santander copia, a més, el model BBVA, que precisament va aterrar a Itàlia fa ara dos anys amb un model 100% digital, sense sucursals. En un comunicat, el banc ha especificat que es veurà afectada el 14% de la plantilla a Itàlia, uns 103 treballadors dels 738 amb els quals compta. Doncs tancaran una vintena d'oficines, totes les que tenen. Està previst que les reunions amb els sindicats per negociar els acomiadaments s'iniciïn aquest mateix dijous.

Santander Consumer Finance és majoritàriament digital i opera sense sucursals als seus 18 mercats (16 a Europa, Canadà, Xina) on té associats diferents punts de venda i acords amb fabricants. I això aquest model és el que pretén implantar ara a Itàlia, ja que preveu continuar donant finançament pels canals digital i a través de botigues i fabricants associats.

Un portaveu de Santander Bank Italia ha explicat que, "amb motiu de l'augment de l'ús dels canals digitals", el banc "ha decidit tancar sucursals i reforçar la digitalització per continuar oferint el millor servei possible als seus clients". Així mateix, ha confirmat que SCB Itàlia iniciarà converses amb els sindicats aquesta mateixa setmana "i es compromet a reduir l'impacte dels acomiadaments en la mesura possible".

El model BBVA que triomfa a Itàlia

BBVA Itàlia ha superat els 240.000 clients abans de celebrar el seu segon aniversari. El banc que presideix Carlos Torres va aterrar en aquest mercat l'octubre de 2021 sota un model 100% digital, sense oficines, on ofereix productes sense comissions per al dia a dia (com comptes i targetes) i productes de finançament i estalvi.

Encara que recentment ha pujat a la cresta de la remuneració i també han llançat un dipòsit amb què paga un interès del 5%. Aquest model de negoci, de costos molt reduïts, és el que ara vol implantar Santander.