El president de Iberia, Javier Sánchez-Prieto, té clar que la fusió amb Air Europa (una operació iniciada el 2019 i que no s'ha firmat fins aquest 2023) tirarà endavant amb el vistiplau de Brussel·les i que a més ara serà "molt més senzill" que en els últims anys perquè el context, sobre tot el de la pandèmia "era difícil".

Durant la seva intervenció en 'Wake Up, Spain' l'executiu ha recordat que ara com ara, IAG (la seva matriu) és propietària del 20% de Globalia (matriu d'Air Europa) per la qual cosa les dues aerolínies continuen sent competidores. I el seu grup "no té cap influència sobre ells", de moment, "som un mer inversor financer", explicava.

Però l'acord que van firmar fa unes setmanes per comprar el 80% restant per 400 milions d'euros, comença ara un procés de competència que durarà uns 18 mesos, segons les seves estimacions. Durant aquest temps, "el repte és demostrar a l'opinió pública i a Competència que aquesta és una operació procompetitiva, amb els remeis adequats en aquelles rutes que puguin presentar problemes."

Sánchez-Estret assegurava que IAG "atacarà" els elements que puguin generar preocupació en la societat, per exemple els preus, "que continuaran sent competitius", la competitivitat al Hub de Madrid o a les regions on operen "que millorarà", i l'ocupació "que es mantindrà". Quant a les rutes on poden tenir més problemes, el president d'Iberia destacava algunes illes de les Balears o les Canàries, on el compromís del grup "és el de millorar la connectivitat i la proposta als clients", ja que és l'objectiu de l'operació, afegia.

El president de l'aerolínia també s'ha referit als comptes del 2022, quan Iberia va aconseguir deixar enrere les pèrdues de la pandèmia i tornar al benefici, en concret va ser de 381 milions d'euros, només un 23% menys que el 2019. "Els resultats de l'any 2022 per a Iberia van ser molt positius ja que cal pensar que el primer trimestre de l'any passat va ser dolent" per l'impacte d'Ómicron.

Aquests resultats "ens fan ser més optimistes respecte a la manera d'afrontar el calendari de pagaments", comentava Javier Sánchez-Prieto. Iberia ha continuat invertint en el negoci malgrat la crisi i el 2022 va rebre 15 avions nous a què s'afegiran 11 més aquest any. "Volem que el 2024 sigui l'any de la recuperació i mirar 2025 com l'any en què Iberia pugui ser per sobre dels resultats de 2019", revelava.

En aquest sentit, indicava que les reserves a curt termini continuen sent "robustes", de fet, aquest any tenen previst recuperar la capacitat del 2019, i fins i tot ser per sobre. En la part vacacional estan introduint noves destinacions com Grècia o Croàcia perquè són "moderadament optimistes" i continuen expectants per si tots els aspectes macroeconòmics, els que tenen a veure amb la inflació o els mecanismes de control de preus, com les pujades de tipus d'interès, tenen un efecte sobre el consum "que ara per ara no l'estem veient".

Quant a l'efecte de la pujada del preu del petroli als bitllets, el número u d'Iberia assenyalava que l'aerolínia té polítiques de cobertures de combustible "bastant estrictes" que els permet ser capaços de mantenir una estabilitat en els preus, sobretot a curt termini. "Evidentment, els costos apugen i els preus tendeixen a pujar, però som capaços de mantenir estabilitat en els preus".

En aquest sentit, Sánchez-Prieto explicava que comencen cada trimestre amb el 70% del combustible cobert i en tenen més del 50% per al següent trimestre i més del 40% per al posterior. "En general tenim cobertura per a sis trimestres, la política és estricta i ens permet mantenir l'estabilitat".