Volkswagen en demanava més i en tindrà més. El Govern, al mateix decret anticrisi que conté mesurades com l'eliminació de l'IVA dels aliments bàsics o un xec de 200 euros per a famílies vulnerables, ha inclòs una subvenció directa de 90 milions d'euros per a la gigafactoría de bateries que el grup Wolkswagen construirà a la localitat valenciana de Sagunto. Aquests 90 milions són addicionals als gairebé 400 que la multinacional rebrà de la primera convocatòria del Perte del vehicle elèctric (Pert VEC) i connectat i responen al compromís adquirit pel Ministeri d'Indústria amb Volkswagen d'incrementar el suport públic a aquesta inversió després que l'empresa fingís amb renunciar al projecte en considerar insuficients els 397 milions en ajuts que rebrà del Perte VEC, ja que el pressupost total finançable era de més de 1.037 milions.

Segons recull el decret, aquesta nova subvenció de 90 milions es concedeix formalment a la Comunitat Valenciana "per a la implementació d'un instrument de suport a projectes per al desenvolupament d'una fàbrica de bateries" i sortirà del pressupost del Ministeri d'Indústria. A partir d'ara el Consell de Ximo Puig tindrà tres mesos per resoldre i notificar la concessió d'aquesta subvenció i l'execució de les actuacions subvencionades es realitzarà en el període 2023-27, el mateix en el qual està previst que es construeixi i es posi en marxa la gigafactoría de bateries de Sagunto.

Sobre les despeses subvencionables, el decret permet que siguin tots els que contribueixin a assolir l'objectiu de la subvenció, això és, "donar suport a projectes que facilitin el desenvolupament de l'ecosistema del vehicle elèctric i connectat". L'ajuda és plenament compatible amb les del Perte, que es financen amb càrrec als diners que Espanya rebrà del fons Next Generation EU, ja que pot sumar-se a altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat "procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la UE o d'organismes internacionals".

Sense concurs

A més, el Govern justifica la concessió directa d'aquests 90 milions dins del decret de mesures urgents contra la inflació perquè es presenten "raons d'interès públic que determinen la improcedència de la seva convocatòria pública", com preveu la Llei General de Subvencions. Destaca també que la Comunitat Valenciana realitza "una important aportació al sector de l'automòbil", amb un sector que representa entorn del 6 % de la seva població activa de la Comunitat i a prop del 5 % d'aquesta ocupació és d'"Alta Intensitat Tecnològica".

En la resolució provisional d'ajuts de la primera convocatòria del Perte VEC, a Volkswagen se li van preassignar 167 milions d'euros. Després del tràmit d'al·legacions, la quantitat va augmentar a 397 milions d'euros, però abans de confirmar si acceptava o no aquesta quantitat, l'empresa va fingir amb renunciar a seguir endavant amb el projecte.

Durant les dues setmanes següents, el Govern central i, sobretot, el Consell de Ximo Puig es van bolcar en donar més facilitats a l'empresa per evitar perdre un projecte que, segons ell mateix va destacar, és la inversió industrial més important en Espanya de les últimes dècades.

El Govern espanyol i el Consell de Ximo Puig es van bolcar en donar més facilitats a l'empresa per evitar perdre el projecte

Abans que Volkswagen donés el seu sí definitiu, la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va avançar en una visita a València que la quantitat definitiva assignada a Volkswagen anava a superar "amb escreix" els 167 milions de la resolució provisional, un "element de confiança" que confiava que empresa sabés valorar perquè les administracions estarien "a l'altura" de les necessitats de la multinacional. El president del Govern, Pedro Sánchez, també va assegurar que el suport públic al projecte podia anar més enllà del Perte i canalitzar-se mitjançant incentius regionals a la inversió.

Aquests incentius regionals en forma de suport a la inversió estaven previstos en la mateixa convocatòria del Perte i, de fet, van ser un dels motius pels quals la multinacional es va decantar per Sagunto davant les candidatures presentades per altres comunitats autònomes. La Generalitat Valenciana ja concedeix cada any diversos milions d'euros en ajuts a Ford per a projectes d'innovació a la seva factoria d'Almussafes, per la qual cosa Ximo Puig es va comprometre amb Volkswagen a donar-li el mateix tracte si seguia endavant amb la gigafactoría de Sagunto.

S'hi suma, a més, la possibilitat que l'empresa es presenti a la segona convocatòria del Perte VEC, anunciada per al proper any. Atès que en aquesta primera convocatòria amb prou feines s'han assignat un terç dels 3.000 milions projectats, la ministra Reyes Maroto va anunciar que hi haurà una segona convocatòria perquè no es perdin els diners sobrants. Tanmateix, perquè no es repeteixi el resultat, el Govern d'Espanya ha negociat amb la Comissió Europea una flexibilització tant de les exigències com dels terminis dels projectes finançables.

Una inversió de 10.000 milions

La intenció de l'Executiu és que empreses com Ford, que va renunciar a 106 milions d'euros preconcedits en la primera convocatòria en no poder complir els terminis exigits en l'electrificació de la seva planta d'Almussafes, puguin accedir a les subvencions en aquesta segona edició. També Volkswagen podria presentar-se amb algunes de les inversions no subvencionades en la primera convocatòria, però això depèn de com quedin finalment les bases de la nova convocatòria i de si les inversions admeses podran executar-se més enllà de 2025. Al marge dels projectes ja finançats, Volkswagen podria tornar a presentar-se per captar fons destinats a actuacions no admeses en la primera convocatòria.

El projecte de Seat i Volkswagen per a l'electrificació del seu negoci a Espanya comporta una inversió total de 10.000 milions d'euros per a la construcció de l'esmentada gigafactoría de bateries a Sagunto, estimada en 3.000 milions, i la reconversió de les seves plantes de Landabén i Martorell. D'acord amb la documentació que Volkswagen li ha presentat a la Generalitat Valenciana, la inversió total estimada a Sagunt assoleix els 4.500 milions d'euros en el període comprès entre 2023-2026. L'impacte econòmic directe es xifra en uns 650 milions d'euros sobre el Valor Afegit Industrial (VAB) de la Comunitat Valenciana una vegada la factoria abast el 100% de la seva producció, una cosa que està prevista per a 2026. Amb això, l'actual VAB del sector valencià de l'automoció, que actualment ja representa l'11% del seu PIB industrial de la regió, augmentarà un 50%.