La banca espanyola aposta per Mèxic. BBVA, que ja és el banc més gran del país, ha confirmat aquesta mateixa setmana que és on més creixerà el 2024; el Santander, que també fa anys que està instal·lat allà, preveu estrenar-se el març amb la seva marca digital Openbank. Mentre que el Sabadell, que és present al país asteca amb una oferta exclusiva per a empreses, ha anunciat aquest dijous que abans de juny llançarà un compte digital per captar clients particulars.

Sabadell va entrar a Mèxic fa més de 30 anys amb una oficina de representació i va posar la seva filial en marxa el 2014. El 2020, en plena pandèmia, el grup es va plantejar fins i tot la seva venda perquè no era rendible, com va ocórrer amb el seu negoci britànic, TSB, i fins i tot va estudiar una fusió del banc amb BBVA. Però finalment va seguir el seu camí en solitari i va capgirar els seus comptes havent de dur a terme algunes desinversions i vendes.

Va ser llavors quan va abandonar el negoci de banca de particulars a Mèxic, un negoci que recuperarà aquest 2024, encara que d'una altra manera, amb una oferta exclusivament digital. Mèxic ha aportat als comptes de Sabadell 44 milions d'euros el 2023 després d'elevar el seu benefici un 11%. El 2022 aquesta filial també va guanyar més de 30 milions. Però el 2021 amb prou feines va guanyar un milió d'euros.

Després de la forta recuperació del negoci bancari, el banc que dirigeix César González-Bueno considera que és el moment idoni de llançar una oferta per a particulars, segons anunciava aquest dijous el CEO. En concret, Sabadell preveu exportar el seu model de banca digital -que tan bé està funcionant a Espanya- al país americà durant la primera meitat de l'any amb l'objectiu de captar passiu.

Preguntat per si podia fer-li ombra la competència, ja que Openbank té previst també estrenar-se a Mèxic el pròxim mes de març, el conseller delegat, declinava. "Crec que, el que hi hagi més competència en mercats que tenen marges amplis fan que tots els nous jugadors creixin perquè la mida de la migració augmenta".

González-Bueno considera que és "difícil" saber-ho amb exactitud, però a priori, és molt probable que l'aterratge de diverses entitats sigui positiu. "Em remeto a les meves experiències històriques, de fa molts anys," recordava, ja que abans de capitanejar el Sabadell va ser el primer CEO d'ING a Espanya i va haver d'exportar el model holandès al nostre país. I també va crear Evo Banco. "Com més competència, més creix el mercat i tot aquell que té una proposta de valor raonable i atractiva".

A escala financera, el número dos de Sabadell detallava que el banc no consumirà capital perquè el que faran és créixer en passiu de clients i, per tant, a mitjà termini, substituiran finançament a l'engròs per detallista, la qual cosa hauria de ser neutre des del punt de vista de capital.

Openbank també s'enlaira a Mèxic

Openbank, de Santander, que va iniciar el 2022 la seva expansió fora d'Europa i va aterrar a l'Argentina el 2022, també creu que aquest 2024 és el moment idoni per iniciar operacions en Mèxic, on van aconseguir llicència del regulador l'estiu passat.

El conseller delegat de Santander en Amèrica del Nord, Felipe García Ascencio, va revelar en una entrevista que planejava llançar Openbank a Mèxic el març de 2024 i oferir comptes corrents o targetes de crèdit, a més d'altres serveis que s'incorporaran amb el pas del temps. Destacava també que Mèxic és un mercat "atractiu" per als bancs digitals perquè té un nivell relativament baix de penetració bancària en comparació amb altres països llatinoamericans i una població molt jove, per la qual cosa el llançament pot ajudar a integrar més persones el sistema financer.

El banc que presideix Ana Botín ja és present a Mèxic a través de Santander, de fet, és la tercera entitat més gran del país, però entén que amb Openbank completarà la seva oferta. Ja que els clients tindran l'opció d'elegir entre un banc amb sucursals com Santander, o bé una alternativa enterament digital com Openbank.

El president de BBVA també ha explicat aquesta setmana per què Mèxic s'ha posat en el focus de les empreses, sobretot de la banca. Carlos Torres recordava que la seva població és molt jove i està poc bancaritzada encara, per la qual cosa tenen marge per continuar fent negoci, obrint comptes o deixant diners. "A Mèxic la penetració del crèdit és del 32% sobre el PIB, encara és baixa, així que hi ha potencial de creixement, la direcció en la qual va aquest país és molt positiva".

També defensava que la seva economia creixerà prop d'un 3% aquest any, mentre en altres països seguirà estancada. Encara que la raó de pes per la qual BBVA creu que continuarà creixent el negoci a Mèxic i la seva economia, té més a veure amb la geopolítica i la seva proximitat als Estats Units.

I és que Mèxic té acords amb els EUA i Canadà, on s'ha convertit en el primer soci comercial per davant de la Xina, així que el banc espera que la inversió continuï fluint cap al país. Amb tot, BBVA confia en Mèxic (que ja és el motor dels seus resultats i ha aportat al banc l'últim any el 55% del benefici total del grup) continuï creixent amb força aquest 2024. El banc guanya més al país asteca (5.340 milions) que a Espanya, Amèrica del Sud i Turquia junts.