Ryanair continua pensant que les taxes aeroportuàries que cobra a Aena són excessives i, igual com va fer abans de l'estiu, anuncia ara que reduirà les places que ofereix a Espanya durant la temporada d'hivern. En concret, l'aerolínia irlandesa té previst reduir un milió de seients durant els mesos d'octubre a març. La low cost donarà detall dels aeroports i rutes afectades la setmana vinent.
El seu conseller delegat, Eddie Wilson, informarà dimecres 3 de setembre a Madrid dels aeroports regionals on Ryanair reduirà la seva oferta aquest hivern. Al gener va fer el mateix de cara a la temporada d'estiu. La companyia aèria va anunciar llavors que eliminaria 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació per als mesos d'abril a setembre, on ha deixat de volar fins i tot a aeroports com el de Jerez (Cadis) o Valladolid.
Aquestes retallades es produeixen per la guerra oberta que té amb Aena des de fa anys, a compte de les taxes que la gestora dels aeroports cobra a les aerolínies per fer ús dels aeroports de la seva xarxa, que són gairebé 50 a Espanya. Ryanair considerava que les que cobrava ja eren molt altes, però més ara que la companyia ha decidit pujar-les per als pròxims exercicis.
Eddie Wilson ha insistit en diverses ocasions en què les taxes que cobra Aena a les companyies aèries per operar als seus aeroports són "excessives" i critica també la falta d'efectivitat dels plans d'incentius de l'operador aeroportuari. Segons el seu parer, "són completament ineficaços per donar suport a la política del Govern espanyol de creixement dels aeroports regionals".
Així, Ryanair, que portava mesos amenaçant de reduir vols a Espanya va confirmar el gener que cessava les seves operacions a Jerez i Valladolid, retirava un avió basat en Santiago (que suposaven 100 milions de dòlars d'inversió) i reduïa el tràfic a Espanya durant la temporada d'estiu d'aquest 2025 a cinc aeroports regionals. Seguint aquesta actuació, el CEO anunciarà d'aquí a una setmana quines seran les retallades per a la temporada d'hivern, encara que ja ha avançat que, en total, Ryanair oferirà un milió de seients menys.
Malgrat aquestes retallades, Ryanair es manté en Espanya com l'aerolínia líder per passatgers i de gener a juny va transportar un rècord de 33 milions de viatgers davant els 31 milions de l'any passat. Amb aquestes xifres, la irlandesa es manté com a líder al país i fins i tot augmenta la seva quota de mercat fins a prop del 22%. És a dir, que ha continuat creixent malgrat les retallades. A Europa, també és la companyia líder.
El seu últim any fiscal ha transportat més de 200 milions de passatgers, un rècord absolut que cap altra aerolínia no havia assolit abans. La seva posició de domini en la majoria dels mercats on opera, le 'permet' ser més exigent. I per això, aquesta guerra que té amb Aena a Espanya es repeteix en altres aeroports del continent, com Alemanya, on també denuncia les seves altes taxes. O França, on afligeix el seu règim fiscal. En ambdós països ha reduït vols.