La supressió temporal dels serveis Avlo, l'operador low cost de Renfe, a la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona ha encarit un 40% l'oferta de la resta de companyies que operen aquesta línia ferroviària, segons les dades que gestiona la plataforma Trainline. Aquest increment es tradueix en una tarifa mitjana d'uns 80 euros per a un trajecte en alta velocitat entre les dues ciutats.
La desaparició dels serveis d'Avlo han reduït l'oferta per als usuaris, una oportunitat per a Renfe, Ouigo i Iryo d'incrementar els preus, en una comparació de les tarifes mitjanes entre setembre de 2024 i setembre de 2025 realitzada per Trainline. En aquest sentit, el responsable de Trainline per a Europa, Pedro García, ha posat en relleu amb aquestes dades "la importància de la competència en el sector ferroviari per a assolir uns preus assequibles per als viatgers". "Retirar una opció low cost i eliminar la competència té un efecte contagi en la resta d'operadors, empresonats per l'objectiu d'assolir la rendibilitat en aquestes línies de servei", ha concretat García, durant la presentació de l'últim estudi realitzat per la plataforma britànica. Tot i això, Garcia confia que "els operadors trobaran maneres" per a recuperar els imports anteriors.
Respecte al preu, s'ha referit a les últimes dades facilitades per Competència, en què es determina que en el segon trimestre de 2025, en alta velocitat, el preu mitjà del trajecte Madrid-Barcelona va ser de 63 euros, el del Madrid-Sevilla, 49 euros, el del Madrid-Màlaga, 47 euros, el del Madrid-Alacant, 36 euros, i el del Madrid-València, 29 euros.
En l'informe de Trainline s'evidencia que per als viatgers espanyols "el preu i la comoditat són els motius que determinen l'ús del tren per als desplaçaments davant d'altres mitjans de transport, com l'avió o el cotxe". Tot i això, els espanyols continuen sense conèixer les possibilitats transfrontereres que els ofereix una xarxa amb més de 151.000 quilòmetres de vies, de la qual més de 4.000 quilòmetres corresponen a serveis d'alta velocitat. Des del 2019, a Espanya, "s'ha duplicat el nombre de passatgers en alta velocitat gràcies a la liberalització del sector que s'ha traduït en rebaixa dels preus i millors serveis", segons García. "Únicament el 47% dels viatgers coneix que hi ha rutes que connecten Espanya amb altres països", ha remarcat en referir-se a una xarxa que connecta, per exemple, Barcelona amb Marsella, Lió o Perpinyà. Una situació que no es produeix a la resta d'Europa, on sí que s'és conscient de les opcions de connexió de la xarxa ferroviària. Alhora, García ha reconegut que "els problemes de Renfe per a entrar en el mercat ferroviari francès són un obstacle per a potenciar aquest tipus de rutes".
En el cas de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, el responsable de Trainline ha destacat que ha mantingut un creixement sostingut en el nombre d'usuaris que, es preveu, arribi als 10 milions de viatgers a finals de 2025. Ha insistit, també, en la necessitat que es conegui que Espanya entra en una segona fase de liberalització i que l'oferta d'alta velocitat creixerà amb els corredors Madrid-Galícia, Madrid-Astúries/Cantàbria i Madrid-Cadis/Huelva.

Barcelona, porta d'entrada al sud d'Europa
En aquest context, Barcelona s'ha consolidat com una de les principals portes d'entrada al sud d'Europa i un node estratègic d'aquesta obertura. Les dades internes de Trainline mostren un fort creixement de la demanda des de i
cap a la Ciutat Comtal en els últims mesos. Entre les destinacions més destacades des de Barcelona hi ha Lió (+118%), Sevilla (+113%) i València (+90%). Pel que fa a connexions transfrontereres, París (+38%) i Narbona (+6%) se sumen a Lió com a principals pols de creixement.
El flux cap a Barcelona també es va intensificar en els últims mesos. Entre les ciutats d'origen que més van créixer destaquen Sevilla (+164%) i València (+81%). Pel que fa a connexions internacionals, els increments més grans es van registrar des de Lió (+49%), París (+32%) i Narbona (+21%). Tot això confirma la rellevància de Catalunya com a punt de connexió clau entre la península Ibèrica i la resta d'Europa, segons els responsables de Trainline.