La firma espanyola de moda Zara, l'ensenya per excel·lència del grup Inditex, propietat d'Amancio Ortega, s'ha situat entre les 100 marques més valuoses del món, segons el rànquing Kantar BrandZ Global 2023, la corporació mundial de dades, insights i consultoria. L'ensenya espanyola està valorada en 16.829 milions d'euros (18.395 milions de dòlars) i competeix al Top 100 amb marques tecnològiques de la talla d'Apple, Amazon, Microsoft, Coca-Cola o Louis Vuitton. La classificació de Kantar s'elabora a partir de la capitalització borsària i del valor atorgat pels mateixos consumidors.

L'ensenya d'Amancio Ortega competeix en el segment de la moda d'aquesta llista amb firmes de moda de luxe com Louis Vuitton, que aquest any s'eleva fins al vuitè amb un brand value de 124.822 milions de dòlars (115.565 milions d'euros), aixecat per la bona salut del mercat del luxe. Però també amb marques de baix cost com Shein, la companyia asiàtica, que ha aconseguit entrar per primera vegada en el rànquing al lloc número 70.

L'última llista difosa per Kantar està liderada per Apple, per segon any consecutiu, amb un valor de marca de 880.455 milions de dòlars (821.895 milions d'euros), i Google continua estable en la segona posició, malgrat que disminueix el seu valor fins als 577.683 milions (539.261 milions d'euros). Microsoft ocupa ara el tercer lloc en detriment d'Amazon, que baixa a la quarta posició.

La consultora barcelonina exposa al seu informe que, avui en dia, el llistat reflecteix l'hegemonia global de les empreses de tecnologia nord-americanes, pel que fa al valor de marca, en un complicat context socioeconòmic. Afegeix que el sector tecnològic s'ha enfrontat en els últims mesos a dinàmiques del mercat a la baixa, acomiadaments massius en les big tech o la crisi dels semiconductors, entre d'altres. En la seva anàlisi, evidència que el gran valor de marca de les empreses tecnològiques, malgrat el seu declivi, mostra "com ens dirigim cap a un món cada vegada més digitalitzat i en el que apostar per la innovació és cada vegada més important en termes econòmics, però també de branding".

Per darrere de les tecnològiques, el pòdium del Top 10 marques més valorades està format per Amazon, que perd el podi i baixa al quart lloc, McDonald's, al cinquè lloc seguit de Visa, Tencent, Louis Vuitton, MasterCard, i Coca-Cola, que tanca, les primeres posicions. Un rànquing també destaca que, el 2023, el 25% de les marques més valuoses del món procedeixen d'Àsia, situant-se només la firma Tencent, la multinacional xinesa propietària de WeChat, que gaudeix de rellevància internacional en àmbits com els videojocs, la intel·ligència artificial, les xarxes socials o el mercat discogràfic, entre les deu primeres.

Per la seva part, la posició aconseguida per McDonald's i Coca-Cola o Louis Vuitton deixa clar que el sector de menjar i begudes i el sector luxe han demostrat la resiliència més important a una situació econòmica adversa. De fet, Coca-Cola lidera el rànquing amb una valoració de 98.004 milions de dòlars (89.800 milions d'euros), gairebé cinc vegades més que la segona, la marca xinesa Nongfu Spring, que arriba als 21.764 milions de dòlars (19.939 milions d'euros), mentre que Pepsi ocupa la tercera plaça en el segment menjada i begudes amb 8.826 milions de dòlars (17.253 milions d'euros). També torna a posar-se de manifest que les marques que inverteixen a establir vincles forts amb els consumidors són aquelles que aconsegueixen desenvolupar la resiliència necessària per mantenir-se en temps d'incertesa, segons Kantar.

Una radiografia diferent a Espanya

La consultora Kantar exposa a l'informe anual que el rànquing mundial de BrandZ de marques internacionals contrasta enormement amb la classificació espanyola, especialment en el que a sectors es refereix. En el cas d'Espanya, en la classificació ampliada a 30 marques no hi ha gairebé empreses tecnològiques, la qual cosa evidencia una debilitat en termes de marca de les firmes espanyoles pertanyents a aquest sector d'activitat. En canvi, existeix una predominança del sector serveis en l'estructura econòmica d'Espanya. Si potser, com a excepció, estan Cabify o Glovo, ambdues plataformes de serveis amb base tecnològica. A més, el lideratge de Zara és molt determinant, ja que aquesta marca representa el 21% del valor de tot el top 30 espanyol, amb una quantificació de 16.829 milions d'euros (18.395 milions de dòlars).