El president del Consell Europeu, António Costa, es trobarà a Barcelona amb el conseller executiu de Seat, Markus Haupt, per abordar la situació de la marca i de l'automoció europea, en una visita on es reunirà també amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, i amb representants de la indústria aprofitant la seva participació en la reunió anual del Cercle d'Economia. "Europa es troba en una cruïlla crítica", ha dit Costa aquest divendres a través d'un comunicat, en què ha assenyalat que "la innovació és la pedra angular de la competitivitat d'Europa en l'escena mundial" marcada per "pertorbacions geopolítiques, el canvi tecnològic i els desafiaments climàtics". "Espero amb impaciència la meva visita a Barcelona i veure de primera mà el que la Unió Europea pot aconseguir invertint en solucions innovadores i desenvolupaments industrials estratègics", ha afegit.
El portuguès començarà per reunir-se amb el conseller delegat en funcions de Seat, una de les majors empreses en el sector automobilístic espanyol "i un important contribuent a la transició industrial i ecològica de la UE cap a un futur automobilístic més net", apunta el comunicat. A principis del passat mes de febrer, l'exconseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, va dir que hi havia uns 1.500 llocs de treball en risc a la companyia i 10.000 més indirectes si no es rebaixaven els actuals aranzels europeus al Cupra Tavascan, el vehicle elèctric que fabrica a la Xina.
A continuació, Costa participarà en la reunió anual del Cercle d’Economia, on pronunciarà un discurs centrat en la resposta de la UE en el context geopolític actual. A la reunió també hi acudiran el president del Govern, Pedro Sánchez, i el cap de l'oposició, Alberto Núñez Feijóo, així com les vicepresidentes executives de la Comissió Europea Teresa Ribera i Roxana Mînzatu.
El líder del Consell Europeu també té cites amb líders regionals, inclòs el president Illa, "per intercanviar sobre els assumptes europeus i locals més urgents i el paper de Catalunya com una de les regions econòmicament més vibrants i industrialitzades del sud d'Europa", destaca el comunicat. Costa també visitarà dos centres de recerca i innovació en matèria digital i de desenvolupament d'intel·ligència artificial: el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i el Sincrotró ALBA.
Èxit de Cupra i temor pels aranzels
Pel que fa als resultats de Seat, publicats aquesta setmana, la companyia va retallar els seus beneficis fins als 5 milions d'euros davant els 226 milions d'euros registrats el mateix període de l'any anterior. L'empresa ha atribuït aquest descens a l'elevada proporció de vehicles elèctrics en el mix de venda i als aranzels europeus a la importació del Cupra Tavascan, que es produeix a la Xina.
Respecte als ingressos, van créixer un 2,4%, fins als 3.895 milions d'euros. En aquest cas, la xifra es va veure impulsada per l'èxit dels models Cupra llançats recentment i marca un nou rècord per a la companyia en un primer trimestre en què també van augmentar les entregues un 5,9%, fins a les 146.700 unitats.
"El sòlid creixement de les entregues de vehicles després de la major ofensiva del producte de Cupra fins avui i les importants inversions en R+D, confirma l'eficàcia de la nostra estratègia a llarg termini", ha manifestat el CEO interí de Seat, Markus Haupt, que també confirma que està treballant amb la Comissió Europea per "trobar una solució" a la imposició d'aranzels sobre el CUPRA Tavascan. De cara al futur, Haupt anticipa un context "altament desafiant i un entorn competitiu". Pel que fa a Seat, en el període es van vendre 68.400 unitats, encapçalades pel model Ibiza (24.000) i seguit de l'Arona (20.000).