Els productes sostenibles han anat guanyant pes en el negoci de Plasticband, fabricant de maquinària i consumibles per a l’embalatge, arran de l’increment constant de la demanda internacional i de grans empreses que està registrant del producte Fleix Eco 245, un dels pocs fleixos ecològics procedents de recursos renovables que hi ha al mercat. D’aquesta manera, Plasticband vol aconseguir que el consum de CO₂ utilitzat als embalatges de productes sigui el més baix possible al conjunt de la indústria.

Des del seu llançament el 2020, la companyia de Granollers ha elevat la fabricació de fleix ecològic de les 100 tones inicials a les 300 tones actuals, per la qual cosa està a punt d’inaugurar una ampliació de 5.000 metres quadrats al centre productiu, que ha suposat una inversió d’1,5 milions d’euros. Quan les instal·lacions estiguin a ple rendiment, la fabricació arribarà a les 800 tones anuals, previsiblement a finals del 2025. L’ampliació del negoci ha fet créixer la plantilla de 50 a 70 persones i, al final del projecte, arribaran a ser un centenar de treballadors. El Fleix Eco 245 és una cinta per precintar produïda amb plàstic provinent de l’economia circular -la primera matèria per elaborar-lo s’extreu del reciclatge de plàstic recollit al mar-, i per tant genera una important reducció de la petjada de carboni.

El creixement anual es traduirà amb un augment del 30% de la facturació que, el 2022, ha assolit els 10 milions d’euros, amb un pes important de les vendes als mercats exteriors. Actualment, la marca exporta el 50% de la producció de consumibles i el 90% de la maquinària que desenvolupa i fabrica, com ara fleixadores i embolcalladores. “A més d'un creixement del 30% en la xifra de negoci, el pla estratègic contempla una aposta ferma per la digitalització de les vendes per obtenir una excel·lent experiència de compra dels clients i un important creixement del servei postvenda per oferir un millor servei amb les màquines i consumibles sostenibles Plasticband”, afegeix Guimet.

La nova àrea de treball també inclourà una oficina tècnica per al disseny de maquinària per a embalatge sostenible i amb tecnologia 4.0, una àrea d’enginyeria que permetrà desplegar grans línies d’embalatge per als clients, i un taller de 300 metres quadrats per al servei postvenda.

El director general de Plasticband, Jordi Guimet, destaca que el pla estratègic 2023-2025 de Plasticband preveu un fort augment en l’àrea d’enginyeria, ja que hi ha una alta demanda de les empreses per automatitzar els embalatges de palets i caixes, perquè “és un procés que les fa més competitives”. Això es traduirà en “un creixement del 300% en el departament de serveis d’enginyeria per a grans clients, durant els anys vinents”, explica el director general del grup, Jordi Guimet.

Els equips de Plasticband desenvolupen l’enginyeria necessària per desplegar “una sèrie de maquinària per a embalatge que està interconnectada” i que agilitzar el procés de fabricació. És a dir, “el client ens delega la completa automatització del final de línia de producció. És un treball d'alt valor afegit perquè, a més que les màquines funcionin de manera autònoma, també s'han de comunicar i coordinar entre elles per optimitzar l'embalatge final dels productes, que sol ser un dels colls d'ampolla a la majoria d'empreses”, explica Jordi Guimet.

La companyia creada pels empresaris Jordi Guimet i Miquel Sisó, el 1978, ha construït el nou edifici en el marc dels objectius de sostenibilitat que s’ha marcat per a ella mateixa. La instal·lació, construïda en fusta, s’autoabasteix d’energia solar durant el dia, reutilitza el 100% de l’aigua pluvial i disposa d’un aparcament subterrani adaptat per a cotxes elèctrics, entre d'altres.

La companyia exposa que tot i la pandèmia, la crisi de matèries primeres i la guerra a Ucraïna han aconseguit i superat els objectius que s'havien marcat en el pla estratègic 2019-2022. No només perquè ha ideat i comercialitzat la gamma de fleixos 100% reciclables i fabricats amb el 100% d'energia neta, sinó perquè també ha renovat la totalitat de l’oferta de màquines fleixadores i embolcalladores per fer-les més sostenibles. Entre les seves innovacions figura el llançament de la primera fleixadora horitzontal 100% elèctrica i sostenible, que redueix el consum de fleix en més d’un 25% i, a més, el seu disseny i embalatge permeten rebaixar l’emissió de CO₂ provocada pel transport en més d’un 60%.

Jordi Guimet valora l’esforç en sostenibilitat que ha fet la marca catalana, ja que ha invertit 7 anys en l’ambiciós projecte de posseir una de les plantes de producció més verdes del sud d'Europa, amb l'objectiu final d'aconseguir un zero impacte mediambiental.