La patronal Pimec denuncia al Parlament Europeu que un 63% dels llocs de treball projectats a partir de l'execució dels fons Next Generation i dels Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) estan destinats a homes. Segons un informe en què ha col·laborat la patronal i que s'ha traslladat a l'Eurocambra aquest dijous, les ajudes per impulsar la recuperació posterior a la covid-19 han tendit a prioritzar sectors "tradicionalment dominats per homes" com l'energia, la construcció i la tecnologia. En aquest sentit, Pimec reclama una revaloració de sectors feminitzats com la sanitat o l'educació i, alhora, que els programes d'ajudes integrin la igualtat de gènere dins els seus objectius.
Malgrat que els plans de recuperació nacionals -l'estudi se centra en el cas concret d'Espanya- són "aparentment neutres" des del punt de vista de gènere, la realitat és que aquests "perpetuen de forma inadvertida desigualtats estructurals fortament arrelades". "Les conclusions assenyalen que el compromís de la UE amb la igualtat de gènere no es tradueix en una implementació efectiva de les estratègies de recuperació, que tendeixen a prioritzar sectors tradicionalment dominats per homes", apunta l'estudi.
El document posa d'exemples la microelectrònica i els semiconductors i el sector del vehicle elèctric connectat, dues de les indústries identificades com a clau per garantir la competitivitat de la UE i on la taxa de participació femenina se situa per sota el 30%. Pels elaboradors de l'estudi, "això reflecteix una manca d'estratègies per integrar les dones en àrees clau per al creixement econòmic", i continua. "Sectors feminitzats com la sanitat, la cura o l'educació estan subestimats en termes d'inversió i reconeixement econòmic, perpetuant estereotips de gènere", segons recull l'ACN.
En aquest sentit, i malgrat que els plans de recuperació nacionals declaren la necessitat de complir objectius sobre igualtat de gènere, l'anàlisi apunta que "la manca de mecanismes eficaços de supervisió i avaluació dilueix el seu impacte transformador".
"Les xifres destaquen la infrarepresentació femenina en sectors estratègics i el pes desproporcionat de les dones en sectors feminitzats, subestimats econòmicament; tot plegat evidencia que les decisions actuals perpetuen dinàmiques que ja coneixem com a problemàtiques", insisteix l'estudi.
Pimec ha presentat l'informe a l'Eurocambra en el marc d'un acte per, precisament, analitzar la perspectiva de gènere en els fons Next Generation. L'encarregada d'exposar la informació ha estat la presidenta de la Comissió Dona i Empresa de Pimec, Maria Teixidor, qui ha iniciat la seva intervenció reclamant un major protagonisme de les dones dins l'economia.
Segons dades recollides per la patronal, les dones assumeixen dues terceres parts de les hores no remunerades dins l'economia espanyola. Tenint en compte aquests valors, Pimec calcula que el valor afegit real de les dones en l'economia estatal ronda el 51%. "No és cert que les dones no generem, i en mereixem més; mereixem ser tractades igual i percebre la mateixa quantitat d'inversió que els homes", ha reivindicat.
S'ha prioritzat el finançament a sectors masculinitzats
Referint-se específicament als fons Next Generation, Teixidor ha tornat a lamentar que els plans prioritzin el finançament sobre sectors masculinitzats i ha reclamat un canvi a tots els nivells. "El que observem és que s'estan perpetuant desigualtats estructurals; [...] el pitjor és que estem fracassant per ajudar a les pròximes generacions a qui se'ls ha promès un futur millor", ha lamentat.
Davant aquesta situació, la presidenta de la Comissió Dona i Empresa de la patronal ha urgit el conjunt de les institucions a "passar a l'acció" per evitar que es continuïn reproduint els rols tradicionals. "Si no, a llarg termini eixamplem les bretxes econòmiques i socials i malgastem talent femení; i les decisions que prenem avui definiran les dinàmiques de gènere del demà", ha advertit.
Foment de la incorporació de la dona al treball
Per resoldre les deficiències en matèria de gènere, Pimec recomana dissenyar polítiques específiques que fomentin la participació femenina en sectors com la tecnologia, l'energia i l'automoció. Al mateix temps, planteja revalorar sectors feminitzats i alinear la seva inversió amb els objectius econòmics dels fons Next Generation.
Per altra banda, insta al conjunt dels estats a reforçar els mecanismes de supervisió per garantir que totes les fases dels plans nacionals tenen en compte la perspectiva de gènere. I en paral·lel, insisteix en la necessitat de promoure la diversificació laboral, generant oportunitats "no tradicionals" per dones en sectors emergents per evitar així la consolidació de "rols assistencials".
"Per tal que els programes de recuperació econòmica siguin realment transformadors han d'integrar la igualtat de gènere de manera estructural i efectiva, reconeixent que l'equitat i el creixement econòmic són objectius complementaris" resumeix l'estudi.
