L'operadora francesa d'alta velocitat, Ouigo, es defensa de nou davant de les amenaces rebudes aquest dilluns per part del ministre de Transport i Mobilitat Sostenible. Durant una entrevista, Óscar Puente ha advertit que el Govern espanyol estudia acudir a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per denunciar la companyia per pràctiques "profundament" deslleials al nostre país.

El Govern espanyol defensa que la seva política de baixos preus està portant les competidores (Avlo i Iryo) a haver de tirar preus també i no aconseguir beneficis. I insta Ouigo a pujar les seves tarifes perquè totes puguin obtenir beneficis.

Però Ouigo, que no té intenció d'apujar preus, respon al ministre. "La nostra oferta permanent de preus baixos és un senyal característic del nostre model industrial, que està basat en la digitalització i en l'economia d'escala que ens permeten els nostres trens de dues altures, els de més capacitat del mercat, amb 509 places."

La firma assegura que amb aquest model de preus baixos busca "democratitzar l'alta velocitat", és a dir, fer-la accessible a totes les butxaques, com ja ocorre a França des de fa més de 10 anys, i on han traslladat més de 100 milions de viatgers.

"Ouigo està a punt de complir tres anys operand a Espanya", contínua l'empresa, "contribueix a la mobilitat sostenible i a la vertebració del territori". I, com en qualsevol projecte d'aquestes característiques, es justifica, "és habitual en els primers anys donar pèrdues, però confiem en el nostre model i esperem obtenir beneficis des de 2024".

La CNMC ja controla els preus

Quant a l'amenaça del Govern espanyol de denunciar la seva política preus davant de la CNMC, recorden que l'organisme que presideix Cani Fernández, monitora l'evolució d'alta velocitat cada tres mesos des que es va liberalitzar el sector i fins ara "no ha vist res".

"La CNMC publica informes trimestrals de l'impacte de la competència, tant en nombre de viatgers com en preus. I fins ara creixen els usuaris (la majoria no havien utilitzat abans l'alta velocitat) i abaixen els preus".

L'últim informe de la CNMC, de fet, el corresponent a l'últim trimestre de 2023, conclou que Renfe Viajeros va continuar com el principal operador a tots els corredors d'Espanya, amb quotes d'entre el 50% i el 76% dels viatgers, malgrat la irrupció d'Ouigo i Iryo. Per la seva part, Iryo va obtenir entre el 25% i el 30%. I Ouigo va mantenir una quota d'entorn del 21% als tres corredors, el de Madrid-Barcelona, Madrid-València i Madrid-Alacant.

És a dir, que malgrat l'acusació de Puente, Renfe Viajeros (que agrupa els seus productes AVE i Avlo) segueix liderant el mercat amb una quota de mercat del 51% dels viatgers al corredor Madrid-València, del 55% al corredor Madrid-Barcelona, i d'entre el 70% i el 76% als altres corredors.

Quant als preus, la CNMC destaca al seu informe que l'entrada dels nous operadors ha fet que els preus mitjans del tren d'alta velocitat baixin en tots els trajectes l'últim any, entre el 21% del Madrid-Barcelona i el 26% del Madrid-Màlaga. En el trajecte Madrid-Barcelona el preu mitjà ha passat de 64 a 51 euros, sent Ouigo qui va oferir els bitllets més barats en mitjana (37 euros) l'any passat, seguit d'Iryo (43 euros) i Avlo (44 euros).

En el trajecte Madrid-València la baixada mitjana va ser de gairebé el 24%, quedant el preu mitjà en 30 euros, això són 9 euros menys que fa un any. Els preus mitjans més baixos en aquest trajecte van ser els d'Ouigo i Avlo (uns 22,5 euros), seguits d'Iryo (25 euros).

Mentre que al corredor Madrid-Alacant el preu mitjà va caure també gairebé un 24%. Encara que l'AVE es va abaratir menys en aquest trajecte (un 11%) que en els altres trajectes (entre un 15% i un 20%). Aquí, els preus mitjans d'Avlo, Ouigo i Iryo són de 25, 26 i 31 euros, respectivament.

Finalment, en els trajectes a Andalusia (Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga) el descens interanual del preu mitjà va ser del 22% i del 26% el 2023 respectivament, des de més de 65 euros a poc més de 50 euros. A Sevilla el preu mitjà més baix ho ofereix Avlo (38 euros) seguit d'Iryo (46 euros), mentre que a Màlaga els preus mitjans de les dues marques se situen en 42 euros.