L'empresa índia fabricant de vehicles elèctrics de dues rodes, Ola Electric Mobility, fundada el 2017 per l'ara multimilionari Bhavish Aggarwal -considerat 'l'Elon Musk indi' -, ha debutat aquesta setmana a la Borsa de Bombai, amb èxit. Una victòria més en la trajectòria empresarial de la companyia, que s'ha convertit en un dels principals unicorns de la indústria de l'Índia, de la mà del seu flamant emprenedor i cofundador. Als seus 39 anys, Bhavish Aggarwal, s'ha convertit en un destacat empresari de l'Índia. Després de l'estrena al mercat borsari, Aggarwal reconeixia aquest divendres a les xarxes socials que "el nostre destí encara té molt per davant del dia d'avui i no hem arribat tan lluny únicament per arribar fins aquí".

Els inversors valoren el paper de la companyia i la seva aposta per la mobilitat sostenible i urbana, amb models que ofereixen més qualitat, potència i autonomies que les marques competidores i així ho van plasmar donant-li suport amb una revalorització del 20% el seu primer dia de cotització. Els títols de l'empresa van despuntar unes 15,20 rupies (0,17 euros) des del preu de sortida en 76 rupies per títol (0,83 euros) en l'obertura de la jornada, fins a assolir el seu preu definitiu en 91,20 rupies (0,99 euros) al tancament del parquet indi. En total, els inversors van valorar la companyia en 4.390 milions d'euros, la qual cosa ha convertit la sortida a borsa d'Ola Electric en l'oferta pública més important de venda a l'Índia el 2024.

Bhavish Aggarwal fundador de la marca Ona|Onada Electric @bhash
Bhavish Aggarwal, fundador de la marca Ola Electric, amb les treballadores de la seva fàbrica. @bhash


"L'Índia és ara un dels mercats de vehicles de dues rodes més grans del món (...) Pot ser que hàgim vençut els nostres detractors i els incrèduls construint alguna cosa del que tots podem estar orgullosos", es va congratular el fundador d'Ola en un missatge publicat en el seu perfil de la xarxa social X. Ola Electric, en els seus set anys de vida, ha hagut de sortejar algunes polèmiques que van posar en dubte la viabilitat dels seus productes, com els incendis que van afectar a alguns dels seus vehicles de dues rodes i que van ser publicats per diversos usuaris a les xarxes socials.

Mobilitat elèctrica a l'Índia

En l'actualitat, Ola Electric és una de les empreses emergents del país asiàtic més importants, on la mobilitat elèctrica encara no ha assolit el seu punt àlgid, però el Ministeri de Transport per Carretera i Autopistes de l'Índia espera que la demanda segueixi creixent significativament, gràcies en bona part a les polítiques de sostenibilitat del govern indi del primer ministre Narendra Modi. Entre aquestes destaca el programa de subvencions eMovilidad FAME (Adopció i Fabricació més Ràpides de Vehicles Híbrids i Elèctrics), que va començar l'1 d'abril de 2019 i que s'ha anat prorrogant, de moment, fins a 2024. L'Índia té per objectiu convertir el 40% de la flota de taxis i escúters en elèctrics per a 2026.

Ola Electric Mobility va iniciar les seves operacions en l'àmbit de la fabricació de vehicles elèctrics de dues rodes, però aviat va diversificar el seu negoci creant una aplicació de mobilitat urbana, i està previst que també dissenyi i comercialitzi motocicletes d'alta cilindrada. A més, en els propòsits de Bhavish Aggarwal figura la incorporació de la marca al competitiu mercat dels cotxes elèctrics abans que finalitzi el 2024, amb un model d'una autonomia superior als 500 quilòmetres per cada càrrega de la seva bateria.

Des de 2018, la companyia ha treballat en la seva estratègia amb el programa Missió Elèctrica que es basa en els seus centres d'R+D i tecnologia pròpia, inclosos el disseny, l'enginyeria i la fabricació dels vehicles. El setembre de 2021 va inaugurar la planta de fabricació de vehicles elèctrics de dues rodes integrades i automatitzades més gran de l'Índia, distribuïda en més de 160 hectàrees a Krishanagiri, Tàmil Nadu.

Imatge virtual del projecte per a la fàbrica de bateries que construeix Ola Electric.
Imatge virtual del projecte per a la fàbrica de bateries que construeix Ola Electric.

La proposta s'amplia les bateries

El juny de 2023, la marca va iniciar la construcció d'una gigafactoría de bateries elèctriques que ha comptat amb el desenvolupament del centre d'innovació en bateries del grup, que es dedica a liderar el desenvolupament de tecnologia d'avantguarda en cel·les i bateries, establint les bases per a la fabricació de cel·les.

A les instal·lacions fabrils actuals, gairebé un miler d'empleats estan ocupats en les tasques d'R+D, d'un total de prop de 10.000 empleats, majoritàriament dones. Aquest és un altre dels distintius de la companyia. "Permetre que les dones tinguin oportunitats econòmiques millora no només les seves vides, sinó també la de les seves famílies i, de fet, la de tota la comunitat", va destacar Aggarwal en l'acte d'inauguració del centre productiu.