L'OCU ha denunciat davant el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que 11 comerços online van publicar "falses rebaixes" a les seves plataformes durant el Black Friday. Entre elles, empreses tan conegudes com El Corte Inglés, Fnac o Carrefour. L'organització insta el Ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy a prendre mesures contundents davant les irregularitats detectades, com les anunciades contra unes altres set plataformes fa uns dies.
I és que, Consum va multar Mediamarkt, Carrefour, PC Componentes, Notino Itàlia i Gestaweb 2020 (entre d'altres) amb 350.000 euros per aplicar falses rebaixes durant el Black Friday del 2023. El Ministeri, a més, va advertir que anava a investigar el comportament d'aquestes i altres empreses durant el 'divendres negre' d'enguany per evitar que això tornés a succeir. Però de nou, ha succeït el 2025. I de fet Carrefour és reincident.
En un comunicat, l'OCU recorda que perquè un producte es consideri que està rebaixat, la Llei estableix que el preu sobre el qual es calcula el descompte ha de ser el més baix dels aplicats en els 30 dies previs. Tanmateix, aquest Black Friday, l'Organització de Consumidors i Usuaris ha tornat a detectar que la majoria dels descomptes anunciats en 61 conegudes plataformes online es calculen sobre preus arbitraris, com el preu recomanat pel fabricant que en molts casos ni tan sols s'ha aplicat. Confonent a més el consumidor sobre l'abast real del descompte.
L'OCU ha realitzat una anàlisi sobre gairebé 2.500 productes d'electrònica i electrodomèstics (a més de cadires de transport per a nens i nadons, i pneumàtics) aquest Black Friday i conclou que les dades són "preocupants" i similars a les d'altres anys. Si bé, el 89% dels preus ratllats o mostrats com a referència no compleixen la norma.
En algunes plataformes el 100% dels productes tenien descomptes falsos
On l'Organització va detectar més casos va ser en aquestes 11 plataformes: Devoraprecios (afectava al 100% dels preus analitzats), Electrotres (100%), Etendencias (100%), Nuevoelectro (100%), Electrónica Vicente (99%), Mielectro (96%), ClickElectrodomésticos (93%), Electroprecio (89%), El Corte Inglés (81%), Fnac (48%), i Carrefour (47%).
Segons les seves dades, el 77% dels preus analitzats no es van comparar amb el preu real de venda en un passat recent. Mentre que un altre 12% dels preus de referència sí que corresponien a preus anteriors, però no eren el mínim en els 30 dies previs a la promoció, incorrent en una o dues irregularitats. El producte va estar més barat dins dels últims 30 dies abans de la promoció; i després de l'últim dia amb el preu ratllat, l'article es va vendre fins i tot més barat, cosa que demostra que la suposada rebaixa no era real.
Per això, OCU torna a instar el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 a prendre mesures contundents contra aquestes irregularitats, tal com va anunciar el passat 28 de novembre contra set conegudes plataformes de venda en línia per aplicar falses rebaixes durant el Black Friday de l'any passat. L'organització sol·licita que se sancioni de manera exemplar els comerços que incompleixin la llei i que es reforcin els mecanismes de control per protegir els consumidors.