La compra de l’edifici dels antics Cinemes Comèdia s’ha formalitzat aquest dimecres en una notaria de Barcelona. La gestora d’inversions Stoneweg i les famílies Pla i Planàs, anteriors propietaris, han signat el contracte mesos després de tancar l’acord. L'operació compta amb el suport financer de Banca March i preveu una inversió total entre compra i rehabilitació de més de 100 milions d'euros, segons informa Stoneweg i tal com ja va avançar ON ECONOMIA. Aquest històric immoble, en un dels xamfrans del Passeig de Gràcia amb la Gran Via, acollirà el futur Museu Carmen Thyssen Barcelona.
Stoneweg i els anteriors propietaris van tancar l’acord l’any passat, però han esperat a resoldre serrells tècnics abans de formalitzar la compra. En l’acte de firma han intervingut el CEO de Stoneweg, Jaume Sabater, que ha liderat les negociacions; Xavier Pujol, CEO de la divisió Stoneweg Places & Experiences; així com representants de les famílies Pla i Planàs.
Fa gairebé un any, Stoneweg i Carmen Thyssen ja van signar un contracte pel lloguer de part de la seva col·lecció privada d’art que s’exhibirà en el museu barceloní que portarà el seu nom. Sabater i la baronessa van presentar el projecte el desembre passat en el Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona en presència del seu alcalde, Jaume Collboni.
La idea d’aquest nou museu va sorgir d’Álvaro Echevarría, directiu de Banc Sabadell recentment fitxat com a cap de gabinet del president de Telefónica, i de José Daniel Barquero, lobbista amb despatx a Madrid, Barcelona i Londres que està immers en projectes culturals i financers en col·laboració amb grans companyies.
Molt abans que aquest dimecres se signés davant notari la compra dels Cinemes Comèdia, ja s’estava treballant en el disseny del futur Museu Carmen Thyssen Barcelona. Tal com va avançar ON ECONOMIA, Stoneweg ha encarregat el projecte a l’estudi d’arquitectura a Casper Mueller Kneer, amb seu a Berlín i Londres, i a l’equip barceloní OUA Group que lidera Jordi Artigas.
Casper Mueller Kneer és un estudi d’arquitectura que ha desenvolupat projectes culturals d’impacte –com la White Cube Gallery de Londres– i que també és conegut pels seus treballs per a les grans companyies de la moda. Així, són els arquitectes de capçalera de seus i botigues de referència de Céline, Saint Laurent, Givenchy, Antonioli, Bally o Dries van Notten. Però també han dissenyat grans magatzems com el Hyundai de Seul o el club Ministry of Sound, temple de la música electrònica de Londres. Al capdavant d’aquest estudi hi ha els seus fundadors, els arquitectes alemanys Marianne Mueller i Olaf Kneer.

L’estudi d’arquitectura i enginyeria barceloní OUA Group, del qual Jordi Artigas n’és CEO i fundador, aplega més d’un centenar de professionals multidisciplinars que han executat projectes en diversos països. En els dos últims anys han portat a terme a Barcelona les reconversions de l’antiga redacció d’El Periódico, a l’Eixample, o de les velles galeries comercials Wagner del Turó Park, que porten 30 anys tancades. També participen en la redacció del projecte per transformar les instal·lacions de la fàbrica de Ciment de Vallcarca, al municipi de Sitges, en un hub audiovisual. El magnat mexicà Carlos Slim és un dels finançadors.
El museu tindrà sales d’exposicions amb obres de grans mestres de la pintura catalana dels tres últims segles, però també contindrà un “espai gastronòmic creatiu”, del qual se’n farà càrrec la divisió d’hostaleria de Stoneweg. El març passat, Stoneweg va signar un altre contracte amb la baronessa per portar la cuina del Pink Elephant, l’hotel boutique de S’Agaró que va obrir fa dos anys.
Hi ha museus amb el nom Carmen Thyssen a Madrid, Màlaga, Andorra la Vella i, a partir del 2027, també n’hi haurà a Sant Feliu de Guíxols i Barcelona. La baronessa va avançar que hi haurà intercanvis d’obres entre aquests centres per fer-los més atractius. Es preveu que el museu de Barcelona obri les portes al públic com molt aviat el 2027 després d’una reforma integral dissenyada per aquests dos estudis d’arquitectura.