La companyia catalana fabricant de la marca de calçat de moda, esportiu i accessoris Munich ha intensificat l’estratègia de diversificació en els últims mesos. Ha tancat l’any 2022 amb dos nous establiments propis a les terminals aeroportuàries de Barajas (Madrid) i El Prat (Barcelona), “perquè el travel retail et dona notorietat de marca”, i enceta l’any 2023 amb un nou as sota la màniga, “obrir un hub de disseny al 22@ per potenciar una línia de tèxtil moda, per a dona i home, que seguirà les tendències del nostre calçat”.

El conseller delegat de l’empresa, amb seu a Capellades (Barcelona), Xavier Berneda, insisteix d’aquesta manera en l’objectiu empresarial que ell i el seu germà David s’han fixat per al negoci: “En el nostre sector o et fas gran o acabes sent irrellevant”, perquè el client vol, cada vegada més i especialment les noves generacions, vestir amb marques internacionals. Fins ara, la marca comercialitzava una línia d’accessoris -bosses de mà, motxilles, ronyoneres, necessers- amb “una demanda en alça, només l’any passat hem venut 70.000 bosses de mà i amb aquesta línia facturarem uns 2,5 milions d’euros”. Durant els sis primers mesos de l'exercici fiscal en curs, la venda d'accessoris de moda, especialment les bosses de mà, ha crescut un 50% i “ha demostrat el seu paper cada cop més rellevant i reforçat dins de la companyia”.

Munich també té una línia de roba esportiva per complementar el calçat que fabrica i ven per a la disciplina del pàdel. En articles esportius també calça als jugadors d'altres disciplines esportives com futbol sala, handbol, boxa...

La companyia ultima la reordenació del seu equip de dissenyadors que ubicarà en un espai específic al 22@, al costat del carrer Llacuna on la firma té un showroom, que seguirà coordinant-se amb els professionals que hi ha a la factoria de Capellades (Barcelona) i a l'acabat d'estrenar centre de producció d’Elx (Alacant). La nova col·lecció de moda urbana “perquè qui vulgui pugui vestir de Munich” es presentarà el maig vinent perquè a la tardor-hivern del 2024 ja estigui a les botigues de la marca i als córners dels establiments multimarca. El projecte suma una inversió del voltant d’un milió d’euros i inclou reformar les botigues -de pròpies en té 29- per dotar-les d’emprovadors.

El producte es fabricarà a la Xina, malgrat que ara les primeres peces surten de tallers de confecció de la zona del Maresme. “Si volem capacitat de producció hem d’anar a la Xina”, és l’argument que fa servir Xavier Berneda; la mateixa resposta que dona quan se li pregunta si seria possible relocalitzar la fabricació del calçat, i més ara que ja tenen un segon un centre de producció a Elx. “La factoria d’Alacant respon a dues premisses essencials; estar al clúster del calçat per excel·lència d’Espanya, on estan tots els grans del sector, i tenir uns costos i una flexibilitat de mà d’obra que ens permeti produir a uns costos molt similars als que tenim a l’Àsia”, explica. Actualment, a Elx la marca elabora calçat vulcanitzat amb una capacitat de producció d’entre 60.000 o 70.000 parells de sabates anuals, i 120.000 parells més a Capellades amb el procés tradicional. Anualment, comercialitza 2 milions de parells arreu del món, entre els punts de venda i l’e-commerce.

Aquesta visió global del negoci, que no és obstacle perquè darrere hi hagi “ofici, ofici i més ofici”, defensa Berneda, es tradueix en “un creixement de totes les àrees de negoci”. En l’últim any fiscal, amb tancament el març vinent, la companyia preveu pel cap baix superar els 65 milions d'euros, amb un creixement del 30% respecte als 52,6 milions del 2021-22, exercici en què l’increment va ser del 28,71%. “En els primers sis mesos de l’exercici ja hem crescut un 30%, per tant, amb les vendes del segon semestre que són les més significatives en el sector moda, esperem superar-lo”, diu Berneda. Les xifres del primer semestre corresponen a un augment de les vendes del 10% en calçat de moda, un 43% en calçat per a esports amb un bon posicionament amb els articles per al pàdel. La facturació a les botigues pròpies, entre l'abril del 2021 i el setembre del 2022, ha millorat en un 131% i ha aconseguit facturar més de 2,8 milions d'euros. Aquestes xifres són el resultat de l'increment d'obertures de botigues pròpies, entre les quals hi ha la Maquinista, Bonaire, Corunya i Parc Sud, i el consolidat increment de les vendes als seus canals de venda en línia.

El negoci que va fundar el seu avi, un sabater de Sant Boi de Llobregat, i que amb el seu pare i la fabricació de calçat per a esports com el futbol sala, handbol o boxa es va fer un lloc en el sector del calçat és ara una marca que es troba arreu del món. Ara, Xavier Berneda dirigeix un grup amb 356 treballadors.

Entrevista Xavier Berneda CEO Munich Sports / Foto: Carlos Baglietto
Xavier Berneda al 'showroom' de la marca al 22@. | Carlos Baglietto

Duuo, la pedra angular dels propers 20 anys

En paral·lel, des del 2015, el grup fabrica i comercialitza la marca Duuo, un calçat vegà i ecològic, "amb molt bona demanda a països com Alemanya, Suïssa, Holanda, Itàlia...". El 30% de la producció va als mercats exteriors. “És el nostre Innovation Lab”, comenta Berneda i una divisió que té creixements anuals del 60% i la previsió del 80% per a aquest exercici. Així, la facturació arribarà als 2 milions d'euros, amb un increment notable sobre les vendes d'1,1 milions de l'exercici precedent. Berneda explica que amb aquesta línia poden dur a terme altres idees i dissenys i, sobretot, entrar en temes de sostenibilitat. Com a exemple, les sabatilles que s'han fet recuperant lones de parapents que cal llençar perquè han arribat al final de la vida útil.

Hi ha un consumidor conscienciat, segons Berneda, que vol aquest tipus de producte i que creu en ell. “Ens queda clar que Duuo és la pedra angular del creixement de Munich per als 20 anys vinents”. Ara per ara, només hi ha dues botigues físiques d'aquesta marca, "no tenim res previst". "El negoci, en totes les nostres divisions, Duuo i la resta, creix en la mesura que podem abastar-ho", destaca Xavier Berneda, i insisteix en els avantatges que té ser una empresa familiar i "no dependre de cap inversor de capital risc".