Una avaria tècnica de gran abast ha paralitzat aquest dimecres part dels serveis en el núvol de Microsoft, provocant disrupcions significatives en l'operativa de milers d'empreses i usuaris arreu del món. La caiguda, que s'ha estès durant hores, ha afectat especialment les aplicacions de la suite Microsoft 365 i la plataforma de computació en el núvol Azure, amb un impacte notable en eines essencials per al teletreball com Teams.
Els primers indicis de la incidència s'han enregistrat a partir de les 16:00 hores (horari peninsular espanyol), quan les notificacions d'usuaris que experimentaven problemes han començat a inundar la plataforma de monitoratge Downdetector. El mapa d'incidències mostrava una veritable explosió d'informes procedents de tot Europa, Amèrica del Nord i parts d'Àsia, amb punts especialment intensos a zones urbanes i centres financers.
Els afectats han descrit un ampli ventall de problemes: des de retards en les comunicacions per Teams fins a errors d'autenticació que impedien l'accés a correu electrònic, passant per errors en el processament de documents a SharePoint i OneDrive. La situació ha generat un efecte dòmino en empreses que depenen críticament d'aquest ecosistema per a les seves operatives diàries. No ha estat fins a les 18:23 hores que Microsoft ha ofert el seu primer comunicat oficial a través del compte de Twitter de Microsoft 365 Status: "Estem investigant informes de problemes per accedir als serveis de Microsoft 365 i al centre d'administració de Microsoft 365".
L'origen del problema
Segons l'explicació tècnica proporcionada per Microsoft a través dels seus canals oficials, l'avaria ha estat provocada per un "canvi de configuració involuntari" dins de la seva arquitectura de núvol. Aquesta formulació, típica en l'argot de la indústria, sol correspondre's amb errors en la implementació d'actualitzacions, configuracions de xarxa mal executades o modificacions en els sistemes d'encaminament que provoquen efectes en cadena no previstos.
El caràcter generalitzat de la incidència suggereix que el problema ha afectat components fonamentals compartits per múltiples serveis, probablement relacionats amb els sistemes d'autenticació o amb la infraestructura bàsica de xarxa que connecta els diferents centres de dades de Microsoft arreu del món.
Les conseqüències d'aquesta avaria traspassen la simple incomoditat per no poder accedir a Teams o al correu electrònic. Sectorials com el financer, l'educatiu i el sanitari, que han traslladat les seves operacions crítiques al núvol de Microsoft, han vist interromputs processos essencials.
- Empreses amb reunions crítiques han hagut de buscar alternatives d'última hora o suspendre decisions operatives.
- Centres educatius que utilitzen Teams com a plataforma única d'aprenentatge han vist les seves classes interrompudes.
- Desenvolupadors amb aplicacions allotjades a Azure han experimentat temps d'inactivitat amb impacte directe en els seus negocis.
Encara és massa aviat per quantificar el cost econòmic total de la disrupció, però les avaries prèvies de similar magnitud en altres plataformes de núvol han representat pèrdues de centenars de milions de dòlars a escala global. Aquest incident posa en valor una vegada més la vulnerabilitat inherent als ecosistemes digitals cada vegada més centralitzats en poques plataformes de núvol. La dependència crítica que milions d'organitzacions han desenvolupat cap a infraestructures com Azure converteix qualsevol incidència tècnica en un esdeveniment amb repercussions globals.
Microsoft ha assegurat que està aplicant "un bloqueig temporal" mentre continua "amb les labors de mitigació", una mesura que suggereix que l'empresa està revertint els canvis problemàtics i validant minuciosament l'estabilitat del sistema abans de restablir el servei completament.
La companyia ha promès notificar als clients quan es completi la recuperació total, però l'episodi deixa preguntes inevitables sobre els protocols de verificació de canvis en la seva infraestructura global i la necessitat de millorar els mecanismes de comunicació durant crisi d'aquesta naturalesa. A mesura que la transformació digital s'accelera i la dependència del núvol es fa més profunda, incidents com el d'avui recorden que la fiabilitat tecnològica encara és un repte crític fins i tot per als gegants més consolidats del sector.