Mitja For Europe (MFE), l'antiga Mediaset, ha posat el fermall a 2022 amb uns guanys de 27,4 milions d'euros. Malgrat que l'anterior exercici no va ser senzill per als grups audiovisuals, el conglomerat dirigit per Pier Silvio Berlusconi ha aconseguit tancar el curs amb el pilot en verd encès, encara que també amb un deteriorament important del benefici respecte als registrats el 2021. I és que, MFE ha vist caure els seus guanys en més d'un 87% amb relació a les registrades l'any anterior, quan van obtenir un benefici de 241,1 milions d'euros.

El grup audiovisual propietari de Mediaset España va viure un exercici complex, marcat per la inestabilitat i les dificultats generades arran del conflicte armat a l'est d'Europa, el qual, tal com apunta Pier Silvio Berlusconi, també han afectat la companyia italiana. El resultat brut d'explotació (Ebitda) va cedir fins als 803 milions d'euros davant els prop de 900 milions d'euros que van registrar el 2021. En una línia similar, l'ebit va ser de 280 milions d'euros, la qual cosa suposa un descens de 138 milions d'euros respecte a l'ebit registrat el 2021. En el referit al benefici declarat, aquest va ser de 216,9 milions d'euros, davant els 374,1 milions obtinguts el 2021.

En termes generals, els resultats, malgrat ser positius, han estat pitjors que els registrats el 2021. La realitat és que l'últim exercici fiscal ha estat complex per al negoci dels grups audiovisuals, els quals han registrat un descens dels ingressos publicitaris, una cosa que ja es va veure en la presentació dels resultats anuals de Mediaset España. Malgrat això, la cúpula directiva de MFE valora positivament els guanys obtinguts el 2022, sobretot per haver-se aconseguit en un context dominat per la inflació, els sobrecostos i, sobretot, per la volatilitat.

Berlusconi, "orgullós" del treball de MFE

Pier Silvio Berlusconi, CEO de l'empresa italiana, valora el treball de la companyia, afirmant estar "realment orgullós" per la tasca acomplerta en totes les àrees. "Un compromís que ha aconseguit un benefici net superior a l'esperat, especialment en vista de la difícil evolució econòmica durant l'any a causa de les condicions geopolítiques extremadament negatives en l'àmbit internacional," ha expressat el líder de MFE. El conseller delegat també ha indicat que l'empresa "va actuar amb rapidesa per remodelar totes les activitats editorials i comercials del Grup, el que també ha permès reduir considerablement els costos." Aquest apartat ha guanyat importància, ja que el 2022 va ser un exercici dominat per l'escalada de la inflació i les progressives pujades de tipus d'interès, les quals han minvat la capacitat adquisitiva d'empreses i persones.

Malgrat el deteriorament dels guanys, el fill de Silvio Berlusconi creu que "el resultat ha estat molt positiu: fins i tot el 2022, any en què van caure els comptes de tot el sector dels mitjans de comunicació, amb reorganitzacions dràstiques dels nivells d'ocupació fins i tot, MFE està especialment satisfet de les accions de gestió que, sense afectar a la plantilla, ha permès obtenir un benefici important". Els més de 27 milions d'euros guanyats el 2022 s'han collit en un terreny canviant, tant a escala macroeconòmica com a també empresarial.

2022, l'any de l'OPA sobre Mediaset España

En el cas de MFE, el grup italià va emprendre l'OPA sobre Mediaset España a mitjans de juliol, elevant la seva posició per sobre del 82%. Malgrat que l'entitat italiana buscava aconseguir el control total de la companyia espanyola, tan sols va poder aconseguir el 27,23% d'aquesta, suficient per tenir un domini de l'accionariat majoritari. Entre moltes altres coses, l'escalada de MFE a Mediaset va acabar traient de la cúpula directiva de l'empresa espanyola Paolo Vasile, icònic mandatari de la filial espanyola.

De cara a Pier Silvio Berlusconi, els resultats de 2022 s'han donat "sense renunciar a finançar el desenvolupament: amb la tresoreria generada recolzem les Opes de Mediaset España, el projecte de recompra d'accions i el creixement de la participació en ProsiebenSat1". L'anterior exercici va donar llum a l'estratègia de MFE, la qual implica convertir-se en un dels grups audiovisuals més gran del Vell Continent. Per això l'empresa ha estat tan bolcada en elevar la seva posició en el capital d'algunes companyies del sector audiovisual.

Malgrat que els resultats han estat pitjors que els registrats durant 2021, Berlusconi fill ha expressat que "els excel·lents resultats d'audiència televisiva i els ingressos publicitaris resultants, superiors als dels mercats de referència, ens permeten proposar a la Junta General d'Accionistes un nou repartiment de dividends que confirmi els valors de 2021". Així, MFE proposarà un dividend brut de 0,05 euros per acció de classe A i classe B. Media For Europe, malgrat el descens dels guanys, està satisfeta amb els resultats obtinguts.