Aena i el Govern de Catalunya tornaran a estudiar noves fórmules per ampliar El Prat en els propers mesos. En els pressupostos de la Generalitat per a 2023 es va acordar que aquest any analitzarien diferents alternatives perquè l'aeroport de Barcelona guanyi capacitat, i entre elles pot estar l'opció de fer-ho mitjançant una pista una sobre el mar, tal com va plantejar l'enginyer naval, Joaquín Coello, recentment.

En la presentació de resultats d'Aena corresponent a 2022, any en què la companyia semipública va guanyar 901 milions d'euros, el president i conseller delegat Maurici Lucena aclaria que l'impulsor d'aquesta proposta, la de construir una quarta pista sobre el mar per ampliar l'aeroport de Barcelona, "ha insistit que és una idea", encara que "es valorarà a la taula de negociació si és oportuna o no i si pot cristal·litzar en una proposta".

Lucena recordava que fa un any i mig "hi va haver una controvèrsia pública intensa" sobre l'ampliació d'El Prat i la polèmica finalment es va tancar perquè el Govern català "es va oposar frontalment" al projecte que va plantejar l'empresa que finançaria el projecte, que és la pròpia Aena.

"Va ser una oposició que contrastava amb la visió favorable d'altres territoris on en paral·lel s'estaven proposant ampliacions, com l'aeroport de Madrid", apuntava. Barajas "s'ampliarà significativament en els propers anys i a Madrid ha estat unànime la posició favorable a l'ampliació", afegia.

De tornada a Catalunya, el president d'Aena assegurava que són "molt respectuosos" amb la legítima oposició del Govern català a l'ampliació que van plantejar perquè sempre van dir que per les derivades mediambientals que qualsevol ampliació tindrà, "el consens al territori és fonamental" i en aquest cas, van topar amb el no del Govern de la Generalitat en defensa de l'interès general de Catalunya, que vol protegir l'espai natural del Delta del Llobregat.

"Per a nosaltres, el consens territorial torna a ser fonamental en qualsevol nou procés d'anàlisi d'alternatives, com el que es produirà en els propers mesos." Ara mateix, hi ha un acord polític que emana d'un acord pressupostari per a 2023, en virtut del qual, es constituirà una taula institucional i tècnica que analitzarà en els propers mesos les diferents alternatives, "moltes de les quals Aena ja va plantejar en el seu moment".

L'executiu recordava que el "compromís original" expressat en els pressupostos de la Generalitat és el de fer que l'aeroport de Barcelona guanyi capacitat, i arribats a aquest punt, "per respecte a l'acord polític, institucional i tècnic que s'expressarà en aquesta taula, l'obligació d'Aena és esperar a la seva constitució per donar la seva opinió sobre les millors alternatives per fer aquesta ampliació".

Quan la taula es constitueixi, "Aena expressarà la seva opinió", insistia. Així mateix, Lucena creu que "el fonamental" és que el Govern català també expressi la seva perquè serà clau per a la tramitació d'un projecte que té derivades mediambientals. "La taula serà el terreny de joc on es produirà l'anàlisi d'aquesta eventual ampliació en els propers mesos", concloïa.