El nou conseller delegat del Sabadell, Marc Armengol, ha defensat l'aposta del banc per mantenir la seva xarxa física de sucursals (en té 1.150 a Espanya) i preservar la proximitat amb els clients en un moment de forta transformació tecnològica i de gran creixement de neobancs, que treballen sense oficines.

"No ho veiem", ha assegurat Armengol en ser preguntat aquest dimecres per possibles tancaments d'oficines lligats a l'avenç de la digitalització, durant la seva participació en un fòrum econòmic organitzat per l'IESE i FTI Consulting. "La confiança és un valor i necessites algú que et porti agafats per la mà i et guiï. A mitjà termini, Sabadell continuarà sent un banc amb oficines i proximitat al territori", va assegurar.

El Sabadell va realitzar un ajust important d'oficines el 2021, lligat a l'últim ERO i la reducció de costos. Des d'aleshores, només ha dut a terme alguns ajustos puntuals. Així, manté la quarta xarxa més gran després de CaixaBank, el BBVA i el Santander, tot i que els constants tancaments d'oficines del banc càntabre, estan acostant la mida d'ambdós bancs. 

El Sabadell inicia nova etapa sense TSB i amb nou CEO

L'executiu ha comentat que afronta aquesta nova etapa al capdavant del banc amb la prioritat d'executar el pla estratègic 2025-2027 i complir els compromisos adquirits amb el mercat. Segons va explicar, després de rellevar César González-Bueno en el càrrec, s'ha trobat "un Sabadell amb una posició molt sòlida i un equip compromès".

Ara, la seva primera prioritat és "assegurar que el banc continua lliurant els compromisos de resultats compromesos amb el mercat", sense comptar amb TSB i centrant-se en el negoci a Espanya i Mèxic. Després de la venda de la filial britànica, Armengol recorda que el Sabadell entra en una nova fase i es converteix en una entitat "més local", ja que la major part del resultat l'obtindrà ara a Espanya.

En aquest sentit, el CEO ha defensat la necessitat d'evolucionar cap a "una entitat més simple i més continguda", capaç d'entendre millor les necessitats dels clients i prendre decisions amb més rapidesa davant l'augment de la competència i els reptes tecnològics.

Sobre el pla estratègic, Armengol ha aclarit que no hi haurà canvis. "Mantenim el compromís amb el lliurament del pla 2025-27", que el banc va presentar al mercat l'estiu passat, en la recta final de l'opa del BBVA. El directiu ha recordat a més el compromís de remuneració a l'accionista previst per l'entitat i va destacar l'atractiu del projecte de Sabadell pel seu potencial de creixement.

Competència amb neobancs i IA

D'altra banda, Armengol ha reconegut que les plataformes tecnològiques i els neobancs estan guanyant clients en el segment de particulars, tot i que ha qüestionat la seva capacitat per construir relacions estables i profundes amb ells. "Els clients tenen al Sabadell una proposta cada vegada més semblant a la dels neobancs" perquè ha avançat en digitalització, ha explicat, però manté la relació personal amb els clients a través de les oficines i els gestors.

Pel que fa a la intel·ligència artificial, el nou CEO ha assenyalat que canviarà profundament el sector financer en els pròxims anys, especialment en tres àmbits: la relació amb el client, l'automatització de processos i la presa de decisions. Però també ha destacat la importància d'incorporar la IA amb garanties de governança, privadesa i protecció de la informació. "Hi haurà diferència entre els que ho facin bé i els que ho facin de forma desordenada", ha advertit.

Consolidació bancària: possible, però no imminent

Respecte a possibles moviments corporatius a Espanya, Armengol ha admès que la banca continua sent "un negoci d'escala" i que la consolidació podria tenir sentit entre entitats que no formin part dels tres grans grups del país, CaixaBank, Santander i BBVA, cosa que també defensava l'exconseller delegat. No obstant això, ha descartat operacions a curt termini. "No veiem que hagi de passar res".

El directiu va defensar que el Sabadell compta actualment amb prou dimensió per continuar creixent en solitari, generar capital de forma orgànica i invertir en innovació.