El conseller delegat de Moeve, Maarten Wetselaar, s’ha reunit aquest divendres amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, per explicar-li el paper que la companyia energètica vol tenir en la transició verda a Catalunya i Espanya, com un dels seus puntals.

Durant la reunió, Wetselaar ha exposat l’estratègia de la companyia per esdevenir un actor clau en la descarbonització de l’economia europea. Moeve ha impulsat un gir estratègic per apostar per energies netes, amb especial focus en l’hidrogen verd, els biocombustibles avançats i la mobilitat elèctrica.

Aquest canvi es materialitza en el pla ‘Positive Motion’, que preveu una inversió de fins a 8.000 milions d’euros fins al 2030, dels quals més del 60% es destinaran a projectes sostenibles. L’objectiu és que, a final de la dècada, la major part dels beneficis de la companyia provinguin d’activitats baixes en carboni.

Pel que fa a Catalunya, Moeve manté una presència històrica vinculada al teixit industrial i energètic, i ha anat reforçant la seva activitat en àmbits com la distribució de combustibles, la petroquímica i, més recentment, les infraestructures de recàrrega elèctrica. En l'horitzó té possibles inversions de 200 milions en tres projectes diferents: sis noves plantes de biometà, la fabricació d'electrolitzadors a Tarragona i la producció de biocombustibles al Port de Barcelona.

Maasten Wetselsar Moeve Salvador Illa
Salvador Illa rep Maarten Wetselaar

A escala estatal, el gruix de les inversions se centra en grans projectes com el Vall Andalús de l’Hidrogen Verd, que aspira a convertir-se en un dels majors hubs d’aquest vector energètic a Europa, així com en el desenvolupament de plantes de biocombustibles de segona generació i una extensa xarxa de punts de recàrrega ultraràpida.

La trobada amb Illa s’emmarca en la voluntat del Govern de captar inversions industrials vinculades a la transició energètica i consolidar Catalunya com un pol de referència en economia verda. En aquest context, Moeve es posiciona com un dels actors cridats a tenir un paper rellevant en els pròxims anys, en plena transformació del model energètic.

El potencial renovable

Wetselaar ha estat aquest divendres a Barcelona no només per reunir-se amb Illa, sinó també en unes conferències sobre el futur d'Europa. El conseller delgat de Moeve ha assegurat que Espanya té la capacitat de "ser l'Aràbia Saudita d'Europa", gràcies a la seva capacitat de produir energia de fonts renovables com el sol i el vent, ha informat EFE.

Pel que fa a l'electricitat renovable, la península Ibèrica "compta amb les millors condicions d'Europa", tant per les seves condicions climàtiques com per la gran quantitat d'espai amb què compta per instal·lar projectes de renovables a gran escala, ha assenyalat Wetselaar.

El conflicte a l'Orient Mitjà era quelcom que "ningú desitjava", però pot tenir l'"aspecte positiu" que "tothom entengui ara la importància de la seguretat energètica per a Europa", ha afegit. En aquest context, Espanya i Portugal tenen l'oportunitat no només de descarbonitzar la seva economia, sinó de "produir energia per a la resta d'Europa", cosa que pot suposar "un gir a la història" del continent, ha assenyalat el CEO de Moeve.

Europa produeix poc petroli i gas, però en consumeix molt, de manera que la seva agenda "ha de ser, òbviament, prendre el control del seu destí" i deixar d'estar exposada a la volatilitat dels preus dels mercats globals, ha afirmat.