L'alta velocitat TGV Inoui que uneix Barcelona amb París ha sobrepassat els 2 milions de passatgers transportats en aquesta línia des que la va inaugurar fa ara dos anys. Actualment, la xarxa TGV Inoui Barcelona Sants - Paris Gare de Lió és l'única xarxa ferroviària d'alta velocitat que connecta Barcelona, Girona i Figueras amb París, entre altres ciutats franceses. La línia compta amb vuit parades intermèdies a Perpinyà, Narbona, Beziers, Agde, Sète, Montpeller, Nimes i Valence.

Des del seu llançament el desembre de 2022, el TGV Inoui entre Barcelona i París ha tingut una bona acollida entre els usuaris, amb una taxa d'ocupació mitjana anual superior al 80%. Gestionada per SNCF Voyageurs, que opera el transport de passatgers del grup SNCF Group (Société Nationale des Chemins de Fer Français), aquesta línia es va iniciar amb dues freqüències diàries en ambdós sentits, però s'ha anat incrementant. I el més important pels seus responsables és que s'han complert i superat les previsions inicials de captar fins a 800.000 passatgers anuals.

En l'actualitat, a més d'aquestes freqüències fixes, la companyia reforça el servei amb un tercer viatge en ambdós sentits durant els mesos de juliol i agost, amb una taxa d'ocupació del 84%, i durant les estacions de primavera i estiu aquesta tercera freqüència s'ofereix també durant els caps de setmana.

El 2024, han contribuït significativament al creixement dels serveis de l'alta velocitat d'Inoui els esdeveniments esportius celebrats a França, amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics i la línia Barcelona-París no ha estat una excepció. La companyia reconeix que han estat un estímul per garantir en aquest trajecte una ocupació mitjana alta, superior al 80% en ambdós sentits, i que durant els mesos de l'estiu de 2024 van assolir gairebé la plena ocupació amb una taxa mitjana del 95%.

De fet, per al conjunt d'Inoui, i en la seva condició de soci oficial de París 2024, l'operador ferroviari va reforçar els seus serveis de transport de passatgers durant l'estiu passat amb 450.000 places addicionals per cobrir els desplaçaments als esdeveniments esportius.

Campanya de promoció

Coincidint amb la commemoració dels dos milions de viatgers en la línia Barcelona-París, des de dilluns vinent 2 de desembre i només durant 72 hores (4 de desembre), SNCF Voyageurs ofereix una rebaixa dels seus bitllets TGV Inoui entre Espanya i França com a part de la campanya França a Preus Bojos. Un total de 8.000 bitllets seran posats a la venda al web de SNCF Connect a 39 euros -París- i 29 euros -la resta de destins-, respectivament.

Tren de la línea TGV Inoui
Tren de la línia TGV Inoui a l'estació de Sants, de Barcelona. Foto: TGV Inoui

Sense Renfe

Aquesta línia d'alta velocitat entre Barcelona i París es va iniciar quan el grup SNCF va trencar l'aliança amb l'empresa espanyola Renfe, iniciada el 2013, i després que el mercat ferroviari a Espanya fos cada cop més liberalitzat i obert a la competència; també perquè els va passar factura la Covid-19 amb la reducció del nombre de passatgers. Des del desembre el 2013 i el desembre de 2022, l'aliança Renfe-SNCF va transportar més de 5,5 milions de viatgers entre la capital catalana i Lió i París, i entre Madrid i Marsella via Barcelona.

Globalment, el 2023 va ser un any de rècord per a TGV France et Europe, amb un creixement del negoci del 6%. Una millora que segueix la tendència alcista el 2024, amb un bon balanç del primer semestre de 2024, un període en el qual TGV France et Europe ha augmentat un 7,5%.

En el primer semestre de 2024, el grup SNCF va facturar un 3,4% més respecte al mateix període de 2023 i es va situar en 21.400 milions d'euros. El resultat operatiu (ebitda) va assolir els 3.100 milions d'euros. La companyia va subratllar la millora constant del seu negoci que, per sisè semestre consecutiu, va ser rendible: el resultat net de gener a juny va ser positiu per valor de 143 milions d'euros.

Aquestes xifres reflecteixen la progressiva millora en el nom de passatgers, però també, segons la companyia, la seva capacitat d'absorbir els augments de costos i generar un resultat flux de caixa lliure net i positiu, confirmant la trajectòria seguida des de 2021.

ab071b66 2a0e 4033 a4f5 05b6d2bb42c9
La línia TGV Barcelona-París d'Inoui es va inaugurar el desembre de 2022. Foto: ACN

Beneficis anuals de 1.300 milions

El 2023, el grup SNCF va anunciar un benefici net de 1.300 milions d'euros i un augment de la xifra de negocis del 5,4%, fins a 41.800 milions d'euros, sense comptar la normalització dels preus de les comissions de transport al sector logístic. El transport ferroviari de passatgers va registrar un augment del nombre de viatgers, amb un notable creixement en tots els seus serveis.

A més del rècord de TGV France et Europe, l'any passat també es va elevar un 7% per a TER que opera trens que donen servei a totes les regions continentals de França, excepte la zona de París; un 6% per a Transilien, que opera 15 línies de tren i RER a la regió de París per a Île-de-France Mobilités; i un 5 % per a Intercités, que opera trens de llarga distància a França i altres països europeus amb marques com TGV Inoui, Ouigo, Intercités, Eurostar Group i TGV Lyria.

El resultat anual va ser un creixement significatiu del volum d'ingressos de SNCF Voyageurs i també de Keolis -un grup de serveis de mobilitat compartida que opera a 13 països-, amb augments del 10,4% i del 6,6%, respectivament.

En espera de la presentació de la situació econòmica del grup, en les setmanes vinents, les perspectives de la companyia se centren a continuar els seus esforços per fer front a l'augment de costos i a una situació econòmica que encara és incerta pel context geopolític.