El president de Mercadona, Juan Roig, ha valorat de nou aquest dimecres el paper dels empresaris en benefici del conjunt de la societat, davant dels assistents al Congrés Aecoc Gran Consum, que se celebra al Roig Arena de València i que aquesta edició fa 40 anys.

Roig ha impartit la ponència L'orgull de ser empresari en què ha fet un repàs dels pros d'exercir com a empresari, i ha animat els seus homòlegs assistents a sentir-se "orgullosos" i fer-se "escoltar": "Hem de sortir de l'armari", ha manifestat l'empresari. "Ens hem de sentir orgullosos i ser referents en la societat civil", ha recalcat Roig, abans d'animar els empresaris a "sortir de l'armari" perquè "la gent vol escoltar-nos". També ha demanat a l'empresariat que pensin què poden "fer per Espanya".

"És un orgull ser empresari perquè som els que movem el món, les empreses, els empresaris, els treballadors. Els directius som els que movem el món. El que hem de fer és creure'ns-ho", ha insistit el president de Mercadona. Roig, qui també ha exposat que l'empresariat crea ocupació i riquesa i "si hi ha riquesa i sabem gestionar-la, hi ha benestar". "El que passa és que cal saber gestionar-la i això ja no ens toca a nosaltres. A nosaltres ens toca exigir que es gestioni bé, però no gestionar-los", ha comentat.

Entre aquests orgulls, el de pagar impostos, que "és una cosa molt bona i molt sana i se n'ha d'estar molt orgullosos", ha assenyalat. Però ha advertit que el problema és com es gestionen.

L'empresari valencià ha defensat que "tenir beneficis és indispensable" per a les empreses, tot i que "si el teu principal propòsit són els beneficis, no és saludable". "Guanyar diners és necessari, és obligatori i és satisfactori", perquè sense això no es pot satisfer el treballador, pagar proveïdors, impostos i repartir dividends, ha afegit, segons recull una informació d'Europa Press.

Durant la seva intervenció al congrés, el president de Mercadona ha ressaltat el paper d'Aecoc, en qüestions com el diàleg entre distribuïdors i fabricants, l'estandardització dels palets o l'EDI i la sostenibilitat en la gestió dels residus. "Menys legislació i més complir nosaltres", ha dit.

La importància del client

Així mateix, ha recalcat que la missió de l'empresari és, quan hi ha una necessitat, "veure coses que els altres no veuen", i que la missió d'una empresa és satisfer el treballador, el client, el proveïdor, el capital i la societat. El que a Mercadona s'anomena els cinc components. "Si no satisfà els cinc d'una forma o altra, no funciona l'empresa", ha advertit. Ha assegurat que els cinc components "són igual d'importants" i ha assenyalat que, cada vegada que es prenen decisions a Mercadona, es pensa en si satisfarà aquests cinc elements.

Roig ha exposat que el client és "el que té el poder sobre la vida i la mort d'una empresa". "Aquest és el nostre far", ha assegurat. A continuació, ha explicat el model "totaler radical" de la cadena valenciana de supermercats, que prioritza, en comptes de donar moltes opcions al consumidor, fer "que el client encerti" a través de "gran qualitat i assortiment eficaç".

També ha assenyalat que cal "cuidar molt bé el treballador", s'ha mostrat "molt orgullós" dels prop de 120.000 treballadors de Mercadona, i ha insistit que "un treballador no és només mans, és cor i cervell". "Les mans pots comprar-les, el cor i el cervell necessites que se senti ben tractat com a ésser humà, i ben tractat no és fer el que el treballador vulgui, sinó el que el treballador necessita". Roig ha detallat que un gerent A de Mercadona cobra 2.100 euros mensuals nets.

Sobre els proveïdors, ha reconegut que tenir qualitat sempre és "molt difícil", però que l'empresa intenta arribar al 0% de queixes. "Per molt que facis sempre pots fer més" i "a Mercadona tenim molts productes que no són d'una qualitat deu, i ho estem millorant", gràcies a un parc de 2.000 proveïdors que "és impressionant", ha explicat. A més, ha assegurat que "els 2.000 proveïdors de Mercadona guanyen diners" i que és imprescindible que "el seu esforç sigui rendible". "Si no hi guanyes diners, no li venguis a Mercadona", ha dit.

Expansió a Portugal

Sobre l'estratègia de creixement del grup, Juan Roig ha explicat que Mercadona continuarà amb la seva expansió a Portugal. "Per a nosaltres és un orgull haver obert a Portugal. Considerem que als portuguesos no els tractem com es mereixen. Nosaltres estem molt satisfets, però l'únic problema és que Espanya no ha mirat Portugal d'igual a igual. Nosaltres estem tractant, i ens costa molt, de ser portuguesos. I això que tenim un èxit i estem molt contents amb els nostres treballadors i amb els nostres proveïdors portuguesos", ha dit.

Roig també ha explicat que l'empresa vol créixer en la seva oferta de A punt per menjar, i ha reiterat que "ara hi ha moltíssima més tecnologia perquè el cap (el client) no es cuini a casa seva" perquè "a mitjan segle no hi haurà gairebé cuines". "El que més volem és que sigui una empresa que satisfaci aquests cinc alhora de forma continuada. Aquest és l'objectiu que perseguim com a empresa i com a empresari", ha insistit.